Een condensor kost tussen de 60 en 100 euro, afhankelijk van de auto - tenminste als je kwaliteitsproducten koopt en bij Carpardoo bestelt. Een origineel reserveonderdeel kost meestal twee keer zoveel.
Het koudemiddel moet geregeld worden aangevuld; een drooglopende airco gaat zeker stuk. Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten.
Een jaarlijkse beurt is in de regel niet zo duur. Vaak wordt er tegen de zomer geadverteerd met een aircoservicebeurt voor een bedrag tussen de € 80 en € 100. Voor dat geld wordt de airco nagekeken en bijgevuld. Een aircocheck is veel goedkoper; die kost maar een paar tientjes of is zelfs helemaal gratis.
De airco condensor zit aan de voorkant van uw auto gemonteerd, net achter de voorbumper. De condensor ziet er een beetje hetzelfde uit als een radiateur, alleen dan een stuk kleiner. Simpel gezegd is het een aluminium auto-onderdeel waarin buisjes van de ene naar de andere kant lopen.
Compressor airco vervangen: de kosten
Dit is erg vermoeiend en zal sneller leiden tot concentratieverlies dan onder normale omstandigheden (met een goed werkende airco). Het is mede daarom niet aan te bevelen met een kapotte aircopomp te blijven rijden.
Een eventuele lekkage kun je herkennen aan een sissend geluid van de stikstof die uit het systeem ontsnapt. Als alternatief kan het lek zichtbaar gemaakt worden met lekdetectiemiddel. Het middel wordt op het systeem gesproeid, op de plaats van het lek vormt zich schuim.
Zo gebruikt je airco van je auto tot wel 10% van zijn koelmiddel per jaar. Dit is op zich niet zo heel veel, maar het is wel belangrijk om het peil in de gaten te houden. Over het algemeen kan worden gesteld dat je airco vullen eens per 4 jaar moet gebeuren.
Een condensor kost tussen de 60 en 100 euro, afhankelijk van de auto - tenminste als je kwaliteitsproducten koopt en bij Carpardoo bestelt. Een origineel reserveonderdeel kost meestal twee keer zoveel. Helaas kun je niet besparen op de garage.
Een seizoen gebonden controle, vooral op stof en vuil kan een schoonmaakbeurt aan de de airconditioning u veel narigheid besparen. In sommige gevallen is dat maar twee keer per jaar nodig. In een zeer stoffige ruimte moet u misschien wel elke maand uw airco controleren en schoonmaken.
De gemiddelde prijs van alleen een aircopomp ligt om en nabij de vijfhonderd euro, exclusief de arbeidskosten. Uiteraard is deze prijs merkafhankelijk en type-afhankelijk. Al met al kunt u als richtlijn rekenen op een all-in prijs van rond de achthonderd euro.
Diverse factoren spelen een rol bij de levensduur van een airconditioner maar de vuistregel is dat bij gemiddeld gebruik en regelmatig en goed uitgevoerd onderhoud de installatie zeker 12 tot 15 jaar mee moet kunnen.
Kan ik de auto airco zelf bijvullen? Het is niet mogelijk om de auto airco zelf bij te vullen. Hiervoor gelden namelijk strenge regels die in heel Europa gelden. Het is verplicht om de airco te laten vullen door een erkend bedrijf dat over de kwalificaties beschikt om airco vulwerkzaamheden te mogen verrichten.
Hoe lang het duurt om de airco bij te vullen van je auto is natuurlijk afhankelijk van je aircosysteem. Normaal gesproken zal dit niet langer dan een half uur tot een uur in beslag nemen.
Je moet net zoveel olie bijvullen als er in de oude condensor zat, leegkieperen dus. Overigens zijn er twee maten condensors voor de 450, Jos kan je vertellen hoe je het verschil ziet. Bij een goed werkende airco zal de meeste olie in de compressor zitten, daar hoort het ook.
Een andere reden van een defecte airco kan de verdamper zijn. Ook het vervangen van dit onderdeel kost je redelijk wat geld, namelijk rond de €800,-. Om de verdamper te vervangen moet het (afhankelijk van merk en type auto) dashboard gedemonteerd worden.
De airco is een gesloten systeem dat koudemiddel rondpompt. Wat houdt de Airco Check precies in? Tijdens de Airco Check controleert de monteur de werking van het gehele airconditioning systeem. De verdamper wordt schoongemaakt en de condensor nagekeken op beschadiging.
De stank van de airco wordt veroorzaakt door bacteriegroei op het raster van de verdamper. De airco haalt vocht uit de lucht en daarna loopt het vocht langs de verdamper via de afwatering naar buiten. Het vocht en de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de verdamper een kweekbak wordt van bacteriën.
Airco's moeten gemiddeld één keer in de twee jaar bijgevuld en opnieuw gevacumeerd worden. Laat je airco bijvullen door een STEK-gecertificeerde monteur. Het is bij wet verboden om je airco zelf bij te vullen. Groot onderhoud kost je gemiddeld € 170.
Wat je ook gaat doen, zet het apparaat uit en schakel altijd de stroomtoevoer naar de airco uit voor je aan de slag gaat. Maak de binnenkant van de filters schoon met behulp van een stofzuiger. Verwijder voorzichtig alle stof van de filters met de borstel. Hierna spoel je ze af met lauwwarm water.
Een condensor airco werkt eigenlijk hetzelfde als een radiator, alleen dan met het tegenovergestelde effect. In plaats van lucht te verwarmen, koelt een condensor de lucht. Hij kan op allerlei manieren koelen, maar in de auto wordt over het algemeen chemische koeling toegepast.
Airco bijvullen: tussen € 100,- en € 200,-. Airco auto onderhoud: tussen € 80,- en € 120,-. Exclusief de kosten voor het koudemiddel.
Als de airco veel minder koelt dan gebruikelijk, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van het onderhoud en kost tussen de € 80- en € 120.
Op den duur zal de koelvloeistof in uw airco opraken en hierdoor zal het apparaat minder verkoelend werken. Des ondanks dat het systeem gesloten is, zal er drukverlies ontstaan en er zullen gassen ontsnappen uit het systeem.
Te weinig koelvloeistof
Lekkages zorgen ervoor dat er minder druk in het gesloten buizenstelsel aanwezig is. Dit kan leiden dat er gassen ontsnappen uit het toestel. Als er te weinig koelvloeistof aanwezig is, zal de koeling minderen, het rendement verlagen en het koelvermogen van de airco dalen.