Onnodig te zeggen dat het niet de veiligste methode ter wereld was voor g-force-training. Tegenwoordig trainen vliegtuigpiloten en astronauten met behulp van een menselijke centrifuge - een machine die ze met steeds hogere snelheden ronddraait.
De auto deformeert dus over ? cm. De g kracht bereken je door in dit geval een vertraging a te delen door de valversnelling g (9,81 m/s2.) Dit is de gemiddelde g-kracht.
Een mens kan g-krachten goed waarnemen vanaf 3g. Bij 6g worden de meeste mensen misselijk, bij 9g raakt men buiten bewustzijn en 14g is dodelijk.
Eén G-kracht staat gelijk aan het lichaamsgewicht. "In het geval dat hij tachtig kilo weegt, kreeg zijn lichaam tijdens de klap ruim vierduizend kilo te verwerken", legt coureur Jan Lammers uit.
Een versnelling omhoog (bijvoorbeeld als je wordt afgeschoten) treedt op als de totale krachten groter worden; je voelt dat je in je stoel wordt gedrukt. Een versnelling omlaag die ongeveer gelijk is aan de valversnelling geeft je een gevoel van gewichtsloosheid.
Iedere extra positieve Gz-kracht (plotseling opstijgen) verdubbelt de benodigde bloeddruk om bloed naar je hersenen te pompen. Dat gaat prima tot ongeveer 2 G, maar bij 4 of 5 G zullen veel (ongetrainde) mensen buiten bewustzijn raken.
De capsule koppelde vervolgens los voor een ballistische afdaling die scherper was dan normaal. Dat betekent dat de astronauten meer g-krachten te verwerken kregen. Nu was dat 6g, waar dat bij een normale terugkeer op aarde zo'n 4g is. Volgens artsen zijn de astronauten getraind om dit aan te kunnen.
Die druk kan gedurende enkele seconden oplopen tot 4 a 5 G-krachten oftewel vier of vijfmaal het eigen lichaamsgewicht. Dat betekent dat de nek van Verstappen tientallen malen per wedstrijd een kracht van zo'n 25 kilo te verwerken krijgt: het gewicht van hoofd plus helm.
De botsingstijd is de duur van de botsing. Hierbij is F de kracht die een auto met massa m ondervindt bij de botsing. De tijd net voor de botsing is tvoor, de tijd er net na is tna. De botsing duurt een tijdsinterval Dt = tna - tvoor.
FIA-onderzoek naar crash Grosjean afgerond: impact van 67g, snelheid van bijna 200 km/u. De FIA heeft haar onderzoek naar de angstaanjagende crash van Romain Grosjean aan het begin van de Grand Prix van Bahrein gepubliceerd.
“Omhoog kun je kracht ongeveer 1 g verdragen, zijdelings is er een maximum van 1,5 tot 2 g. Toch wordt dat laatste doorgaans niet prettig gevonden, een goede snelle achtbaan heeft meestal nauwelijks zijwaartse krachten.” De krachten die achtbaan-passagiers te verduren krijgen zijn aan strikte regels gebonden.
Tower of terror - de achtbaan met de meeste G-krachten.
De anti- G suit blaast zich op in een tijdspanne van 2 seconden door middel van een ventiel dat zich automatisch opent wanneer de centrifugale kracht 2 G's overschrijdt. De druk in de pneumatische zakken is evenredig aan het aantal G's. Wanneer men het G trekken stopt, ledigen de zakken zich progressief.
'Onder de blauwe plekken verlieten we de kermis'
"Dan word je best wel in je stoeltje gedrukt." Daarbij moet wel een kanttekening worden gemaakt: 4,5G is het maximale. "Maar dat is niet waar bezoekers minutenlang aan worden blootgesteld."
F = (m.v)/t .. stel de massa is 45 kg, de snelheid 4 m/s en de duur van de botsing is 0.1 s wat is dan het antwoord ik kom uit op 1800 N ..
Resulterende kracht (ook wel somkracht of nettokracht) is de optelsom van alle krachten die ergens op werken. Het hangt er dus helemaal vanaf welke krachten dit zijn en in welke richting ze werken.
Elastische en inelastische botsing
(Het minteken betekent dat de richting van de relatieve snelheid omgekeerd is). In een inertiaalstelsel waarbij het massamiddelpunt niet beweegt veranderen de snelheden alleen van richting en wordt er dus geen kinetische energie overgedragen (zie ook onder).
BWat wordt bedoeld met de uitspraak: “De vertraging van de auto is 5 m/s2”? De snelheid van de auto neemt elke seconde met 5 m/s af.
Wat zijn G-krachten? Als je bijvoorbeeld gaat parachutespringen, val je tijdens het vallen steeds sneller. Je snelheid versnelt dan ongeveer 9,8 meter per seconde! Dit heet ook wel de valversnelling.
Max Verstappen kreeg bij zijn crash in de Grand Prix van Engeland in Silverstone een kracht van 51g te verwerken. Maar wat zegt dat eigenlijk en had het ongeluk ook fataal kunnen aflopen? Het waren huiveringwekkende beelden.
Max Verstappen kreeg gisteren tijdens zijn crash op Silverstone 51 g voor zijn kiezen. Dat het een harde klap was, wordt nog eens extra bevestigd in dit fragment. Op de boordradio van Max Verstappen is het een paar seconden ijzingwekkend stil – het lijkt of Verstappen even bewusteloos is.
Benodigde snelheid om een baan om te aarde te bereiken: ongeveer 27 000 kilometer per uur. Benodigde snelheid om helemaal los van de aarde te komen: een slordige 40 000 kilometer per uur. Niks warp 9.
De raket krijgt impuls naar voren door massa (meestal hete gassen) met hoge snelheid naar achteren uit te werpen. Dit wordt beschreven volgens de raketvergelijking van Tsiolkovski. Omdat naast de brandstof ook de oxidator (zoals zuurstof) voor de motor aan boord is, kan een raket ook in vacuüm werken.
Tijdens het afvuren werken twee krachten op een raket: de stuwkracht duwt deze vooruit door het uitstoten van gassen in de tegengestelde richting en de zwaartekracht duwt deze naar omlaag. Eens dat de raket beweegt, werkt de luchtweerstand in de tegengestelde richting van de beweging.
Dodge Challenger Demon – 0-96 in 2,3 seconden
De Dodge Demon is 's werelds snelst accelererende productieauto met enkel een benzinemotor. En hij is 's werelds snelste productieauto op de kwartmijl. Nooit eerder leverde een V8 in een straatauto zoveel vermogen.