Elke boodschap die we uitwisselen in de interactie tussen twee of meer personen - hoe kort ook - omvat maar liefst vier dimensies: het zakelijke aspect, het expressieve aspect, het relationele aspect en het appellerende aspect.
De vier aspecten van een boodschap
Het zakelijke (inhoudelijke) aspect. Het expressieve aspect. Het relationele aspect. Het appellerende aspect.
Het expressieve aspect.
Hierbij ga je als ontvanger van de boodschap ook letten op de non-verbale aspecten van de zender - zoals intonatie, gezichtsuitdrukking - en op basis daarvan vorm je een oordeel over de gemoedstoestand.
Elke boodschap die we uitwisselen in de interactie tussen twee of meer personen - hoe kort ook - omvat maar liefst vier dimensies: het zakelijke aspect, het expressieve aspect, het relationele aspect en het appellerende aspect.
Een sprekend gezicht
Van het lichaam is het gezicht het meest zichtbaar. Daarom beschikt het gezicht over de meeste spieren die in staat zijn onze emoties te tonen. Vooral rond ogen en de mond zijn veel van deze spieren aanwezig om ook de fijnere nuances van deze emoties uit te drukken.
relationeel = relationeel bijv. naamw. Uitspraak: [rəla(t)o`nel] wat betrekking heeft op de verhouding tussen mensen, dingen en begrippen Voorbeelden: `relationele problemen hebben`, `relationele en seksuele vormin...
Externe ruis zijn factoren die de ontvanger van de boodschap afleiden waardoor de informatieoverdracht wordt verstoord. Voorbeeld: Een rumoerige omgeving die maakt dat iemand tijdens het voeren van het gesprek wordt afgeleid. Onder interne ruis worden factoren verstaan die liggen in de ontvanger of de verzender.
Wat is de Gordonmethode? De Gordonmethode is een communicatiemethode die gericht is op luisteren naar het kind en duidelijk communiceren op basis van gelijkwaardigheid en respect. Respect voor elkaars mening en behoefte staan centraal. Conflicten worden zo opgelost dat niemand het gevoel heeft dat hij verliest.
Dr. Thomas Gordon, een klinisch psycholoog, ontwikkelde een communicatiemodel om effectief, respectvol en op basis van gelijkwaardigheid met elkaar te communiceren. Daarin zitten begrippen als actief luisteren, ik-boodschappen en een overlegmethode om conflicten op te lossen zonder verliezers verwerkt.
U geeft het gedrag van de ander weer, de gevolgen voor u en het gevoel wat u daarbij krijgt. Een positieve ik-boodschap is ruimte gevend. "Ik hoor u spreken over de situatie thuis, ik begrijp daardoor beter wat u bezig houdt, dat geeft mij het gevoel dat u graag wilt dat ik met je meedenk. Dat vind ik fijn."
De Duitser Friedeman Schulz von Tuhn ontwierp in 1977 een elegant model, waarin hij vier aspecten onderscheidt van een communicatieve boodschap. Het zakelijke aspect, ten eerste, is inhoudelijk van aard. Het bestaat eruit dat een boodschap allereerst zakelijke informatie, een feit of feiten bevat.
Er zijn verschillende soorten communicatiemiddelen: je stem, je lichaam, teksten, foto's, video's, geuren, kleuren en tekens. Een digitaal communicatiemiddel is het internet. Op het internet kun je verschillende communicatiemiddelen met elkaar combineren.
Binnen relaties kunnen verschillende problemen ontstaan. Zo kan één van beide partners het gevoel krijgen niet voldoende aandacht te krijgen, kan er twijfel zijn of iemand nog wel verder wil met de relatie, kunnen seksuele problemen een rol spelen, kan er veel ruzie zijn of kan er een derde in het spel zijn.
Ieder mens leeft en ontwikkelt zich namelijk in relatie tot andere mensen tot diens omgeving, de wetgeving en de normen en waarden van de maatschappij. In de afstudeerrichting Relationele Ontwikkeling bestudeer je welke factoren van invloed kunnen zijn op de relatie van een cliënt en diens omgeving.
De software die wordt gebruikt voor het opslaan, beheren, doorzoeken en ophalen van data die in een relationele database is opgeslagen, wordt een relationeel databasebeheersysteem (RDBMS) genoemd.
Wat is lichaamstaal? Lichaamstaal (of non-verbale communicatie) is de taal die we spreken met ons lichaam. Mensen communiceren onbewust en bewust via dat wat ze zonder woorden met hun lijf doen. Aan lichaamstaal kun je vaak zien wat mensen voelen of denken zonder dat ze het zeggen.
Het zijn mensen die gemakkelijk enthousiast kunnen worden voor ideeën en ook de nodige energie kunnen stoppen in het enthousiasmeren van anderen. Expressieven zijn in de regel beter in iets op gang brengen dan om iets ook zelf helemaal af te ronden. Expressieve mensen kunnen emotioneel reageren.
De verschillende kanten, zijden van iets, de verschillende elementen of onderdelen die in overweging moeten worden genomen om iets te leren kennen of begrijpen. Om het probleem te kunnen oplossen, moeten we de verschillende aspecten ervan beter leren kennen.
De wereldgezondheidsorganisatie verdeeld kwaliteit van leven onder in een aantal domeinen: Lichamelijke gezondheid. Psychische gezondheid. Mate van zelfstandigheid.
aspect (zn) : aanzicht, dimensie, facet, hoedanigheid, kant, oogpunt, opzicht, verschijningsvorm, zijde. aspect (zn) : ingrediënt, onderdeel.