In het ABC schema wordt niet alleen het probleem gedrag in kaart gebracht maar ook de situatie waarin de leerling zich bevindt en wat mogelijk uitlokkende factoren zijn geweest. Ook de gevolgen van het gedrag worden beschreven.
De letters ABC in het ABC-model staan voor Accelerated (versneld), Behavioral (gedrag) en Change (verandering). Het model omvat 3 fasen: Analyze (analyse), Internalize ( het eigen maken van nieuw gedrag) en Sustain (het onderhouden/ behouden van het nieuw geleerde gedrag).
Hiervoor kun je een ABC-observatie gebruiken. ABC staat voor Antecedents (dat wat vooraf ging), Behaviour (het gedrag) en Consequences (het gevolg). De ABC-methode legt dus verband tussen het gedrag, datgene wat het gedrag opriep en de gevolgen van het gedrag.
Doelen ABC-schema: in kaart brengen van het gedrag én de context waarin het gedrag gesteld wordt. observatie van de factoren bij de leerling en/of de context die het gedrag uitlokken dan wel in stand houden. de observatiegegevens analyseren en een afgestemde aanpak tot stand brengen.
De klassiek manier om een ABC-analyse te maken is de producten te rangschikken op basis van een bepaald criterium, bijv omzet in € over de laatste 12 maanden, in aflopende volgorde. U zult zien dat een beperkt aantal producten (A-producten) verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de omzet.
Activity Based Costing identificeert kostengroepen of activiteitencentra in een organisatie en rekent kosten toe aan producten en diensten gebaseerd op het aantal gebeurtenissen of transacties die in een proces absoluut nodig zijn om het product of dienst te leveren.
U berekent de kostprijs door de totale kosten per kostenplaats te delen door de normale bezetting.
Het eerste voordeel ontstaat doordat er bij Activity Based Costing gebruik wordt gemaakt van 'cost centers' en de 'cost drivers'. Het voordeel dat hierbij ontstaat, is dat de kosten nauwkeurig worden toegerekend aan de verschillende producten/diensten.
De kostprijs berekenen verkleint de kans op het onderschatten van de vaste en variabele onkosten. Na het kostprijsberekening bepaal je de verkoopprijs. De juiste verkoopprijs ligt natuurlijk hoger dan je totale kosten, je wilt namelijk wel winst maken. Hoeveel je kunt vragen, verschilt per onderneming.
Kostprijs = De kostprijs van een product geeft de inkoopprijs plus de vaste en variabele kosten weer.
Wat is dan de verkoopprijs inclusief btw? De belasting komt bovenop de verkoopprijs exclusief btw. Als er 21% bij een prijs van € 100 op komt, wordt de prijs inclusief btw: 100 × 1,21= € 121,00. De bruto prijs is hier € 100 en de netto prijs € 121.
Voordelen van ABC‑analysesoftware
ABC‑analysesoftware toont u de bijdrage die elke productgroep levert aan uw omzet. Kennis van de voorraad alleen is niet voldoende. Inzicht in de omloopsnelheid van uw voorraad en de mate waarin producten bijdragen aan de omzet, is cruciaal.
Wat is Activity Based Working? Activity Based Working (ABW of Activiteit Gerelateerd Werken) is een nieuwe manier van werken waar ondernemingen steeds vaker voor kiezen. Als werkgever creëer je namelijk een werkomgeving die is afgestemd op verschillende werknemers, activiteiten en behoeften.
0,33 euro per km
Je kunt zelf makkelijk berekenen hoeveel jouw wagen jou kost. Traject hanteert een gemiddelde kost van 33 cent per kilometer. Dat bedrag omvat alle kosten: aankoop, verzekering, brandstof, onderhoudskosten… Voor een snelle berekening vermenigvuldig je dus het aantal afgelegde kilometers met 0,33.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
De brutowinst is heel simpel gezegd de omzet die je maakt minus de inkoopkosten hiervan. Hierna trek je de overige kosten ervan af. Op dat moment houd je de nettowinst over.
De ABC-analyse is een methodiek om een onderscheid te maken tussen artikelen waar we aandacht aan moeten besteden (de A-artikelen) en artikelenwaar we geen aandacht aan besteden (de C-artikelen). In dit artikel kijken we waar de grens ligt voor een A/B/C product en welk criterium gehanteerd dient te worden.
Voorraadanalyse en verbeteringspotentieel
Door het maken van een voorraadanalyse wordt duidelijk hoeveel men van welk product op voorraad zou moeten hebben. Bij het maken van een voorraadanalyse is het echter wel van belang te bepalen welk deel van de artikelen het grootste verbeteringspotentieel heeft.
Observeren als onderzoeksmethode is nuttig bij het centraal stellen van de onderwijs- en opvoedingsbehoeften van de leerling en ondersteuningsbehoeften van zijn ouders en leerkracht(en). Observatie kan informatie opleveren over het ontstaan en/of in stand houden van probleemgedrag.
Met de GedragsFunctieAnalyse (GFA) analyseer je welke situaties of gebeurtenissen de aanleiding vormen voor het gedrag en wat ervoor zorgt dat het gedrag in stand gehouden wordt.
De beschrijvende observatie Als je nog precies weet wat je zoekt, of als je zoveel mogelijk verschillende gegevens wilt verzamelen, dan kies je voor de beschrijvende observatie. Een beschrijvende observatie is een soort 'opstel' waarin je beschrijft wat je waarneemt.
Je kunt op verschillende manieren observeren: Participerende of niet-participerende observatie. Gestructureerde of ongestructureerde observatie.
Dit is een deel van de lijsten die er zijn, maar deze vormen een goede basis: Pijnobservatielijst PGA - Pijn Gedrag Analyse. Pijnobservatielijst PACSLAC-D. Pijnscorelijst NCCPC-R voor niet verbaal communicerende clienten.