De elektrische fiets is vergeleken met de auto goedkoop in aanschaf en vooral gebruik. Een kilometer rijden in een benzineauto kost al snel vijftig eurocent. Een elektrische fiets kost per kilometer vrijwel niets, zelfs als u de afschrijving van de accu daarin meeneemt.
Het antwoord is afhankelijk van de capaciteit van de accu. De accucapaciteit verschilt per elektrische fiets. Laten we voor dit artikel een doorsnee elektrische fiets nemen met een accu van 300 Wh. Om deze accu volledig op te laden, moet de acculader dus 300 wattuur aan energie gebruiken.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Je rijdt vanaf dan elke dag met je e-bike naar het werk. Een auto kost je gemiddeld 0,3 euro per km. Als je dat uitrekent, kom je aan een besparing van 1500 euro per jaar. Kost je fiets 3.000 euro, dan heb je hem ongeveer in 2 jaar terugverdiend.
Om diepteontlading te voorkomen, is het advies om de accu minstens elke twee maanden helemaal op te laden. Sommige accu's kun je aan de lader laten zitten in die periode, een andere fabrikant raadt weer aan dit niet te doen. Lees daarom altijd de handleiding die bij de elektrische fiets hoort.
Nieuwe Stella Morena uitgeroepen tot E-bike van het Jaar. Niet alleen heeft de RAI-vakjury de Stella Morena onlangs uitgeroepen tot beste e-bike van 2021, maar ook het grote publiek heeft onze prachtige e-bike omarmd met als bekroning de titel Best Getest!
Wat kost een e-bike batterij
De algemene prijs van een fiets batterij ligt normaliter tussen de 200 en de 800 euro. De gemiddelde compatibele batterij kost tussen de 300 en 500 euro.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer 2 watt. Dit lijkt misschien niet zo veel. Maar als je meerdere adapters 24/7 in het stopcontact laat zitten, dan kan dit aardig oplopen.
Om 10 km af te leggen op je fiets heb je onder normale omstandigheden 35 minuten nodig. Met wind tegen doe je over 10 km ongeveer 40 minuten, en met wind mee ongeveer 32 minuten. Op een elektrische fiets doe je 24 minuten over 10 km.
Een ebike rond de €3000,- kost €6,50 per maand. Deze prijs hangt af van de waarde van je elektrische fiets.
Ofwel: hoeveel word je bezit minder waard naarmate je er meer mee rijdt en de fiets ouder wordt. Op een fiets zijn de gewone regels voor afschrijving van toepassing, dus maximaal 20% per jaar. Een fiets van €1000,- is dan na een jaar nog maar €800,- waard. De afschrijving kost dus per maand €16,60.
Re: Hoelang is dit fietsen? Ik moet ongeveer 7 a 8 km fietsen naar de manege, dat kun je op een goede dag in 20 minuten doen. Denk maar aan een half uur tot 40 minuten, hangt van je tempo en conditie af.
De gemiddelde afstand voor een enkele rit naar het werk met een elektrische fiets is 10,8 kilometer. Dat betekent dat je met een fietsvergoeding van 23 eurocent per kilometer 546 werkdagen moet fietsen om dat bedrag terug te verdienen. Rekening houdend met weekends en verlofdagen is dat zo'n twee jaar en vijf maanden.
Elektrische fiets of speed-pedelec
De elektrische fiets biedt trapondersteuning tot maximaal 25 kilometer per uur. De speed-pedelec biedt trapondersteuning tot maximaal 45 kilometer per uur. Ook het motorvermogen verschilt. De elektrische fiets heeft een motorvermogen tot maximaal 250 watt.
Wanneer opladen: wanneer deze nog tussen de 40%-70% vol is. Maar bij veel nieuwe accu's maakt dit niet uit. Niet overladen: (BMS zorgt ervoor dat dat niet gebeurt). Continue aan de lader leggen is niet nodig, maar kan ook geen kwaad.
Een e-bike buiten stallen is een minder goed idee. Niet per se voor de regenval, maar om roestvorming te voorkomen. Als je een fiets niet onder een afdak plaatst, vergroot je de kans dat bepaalde onderdelen gaan roesten. Zet het beste jouw fiets dus in een schuur, tuinhuisje, stalling of onder een afdakje.
Het is altijd aan te raden om een nieuwe (of gereviseerde) accu de eerste keer volledig op te laden, vervolgens (zonder tussentijds bijladen) in een keer leeg te rijden, en weer bij te laden tot 100%. Dit wordt ook wel een volledige laadcyclus genoemd.
Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur: Door de elektrische onderdelen zijn het onderhoud en reparaties duurder dan bij een normale fiets. Relatief zwaar: Een elektische fiets is al snel 5 kg zwaarder dan een vergelijkbare normale fiets.
Met een tweedehands elektrische fiets kun je honderden euro's besparen. Maar let goed op de kwaliteit van de accu en pas op met e-bikes die ouder zijn dan 7 of 8 jaar.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.