Volgens de fabrikant kost de nieuwe Boeing 787-9 ongeveer 250 miljoen dollar per stuk. Daar krijg je dan een lege kist voor, die je naar wens kunt invullen. 250 miljoen is misschien veel geld, maar dan heb je ook wat: de ramen zijn 30 procent groter dan in vergelijkbare vliegtuigen.
Het officiële prijskaartje voor de Boeing 737 MAX 8 staat op 121,6 miljoen dollar.
Wie 795.000 dollar neerlegt (ongeveer 700.000 euro), mag het toestel mee naar huis nemen.
Een normale Boeing 747-8i biedt voldoende ruimte voor 450 passagiers en kost ongeveer 350 miljoen euro.
We hebben 13 Boeing 787-9's in onze vloot. Deze 'Dreamliners' kregen hun bijnaam na een wereldwijde wedstrijd die Boeing hield in 2003. In 2015 introduceerden we dit vliegtuigtype in onze vloot. Ver vliegen is geen probleem voor de Dreamliner, want dit type is erg zuinig.
Is wifi in het vliegtuig duur? De prijzen voor wifi in het vliegtuig verschillen behoorlijk per luchtvaartmaatschappij. Gemiddeld kun je zeggen dat je tussen de €10,- en €50,- betaalt voor het gebruik tijdens een vlucht, afhankelijk van de vluchtduur, het gewenste aantal MB's of de gebruikte device.
Gemiddeld verbruikt een Lufthansa-passagier 3,65 liter kerosine op een afstand van 100 kilometer.
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.
Als je uitgaat van bijvoorbeeld vijf vluchten per dag en een toestel 365 dagen per jaar vliegt, dan ben je ruim 26 jaar verder voordat die bovengrens is bereikt. “Als je een vliegtuig als de A320 intensief gebruikt, dan vlieg je misschien wel tien uur per dag. En dan is de levensduur zo'n vijftien jaar.
Een 'gewone' 737-800 kost volgens de prijslijst van Boeing 89,1 miljoen euro. De in grootte vergelijkbare 737 MAX 8, die nog in ontwikkeling is en naar verwachting vanaf 2017 kan worden geleverd, staat voor 100,5 miljoen euro in de catalogus.
Condor maakt gebruik van verschillende soorten vliegtuigen, van zowel Airbus als Boeing. Vanaf Düsseldorf wordt er vooral met de Boeing 757 naar korte- en middellange bestemmingen gevlogen. Voor vluchten naar verre bestemmingen vanaf Frankfurt wordt er hoofdzakelijk gebruik gemaakt van de Boeing 767.
Op basis van omrekentabellen kan voor straalmotoren alleen een ruwe schatting worden gemaakt. In het geval van de genoemde Boeing 737-800 leveren de twee motoren van het type CFM56-7B27 op kruishoogte - en met constante snelheid - opgeteld rond de 20.000 pk.
Veiligheid voor alles. De Boeing 737 MAX heeft de afgelopen twee jaar als gevolg van een wereldwijd vliegverbod niet gevlogen. Oorzaak hiervan waren de twee tragische incidenten met 737 MAX toestellen van het Indonesische Lion Air en Ethiopian Airlines.
In totaal heeft KLM 31 Boeing 777's, waarvan er zestien van de langere -300 variant zijn. Door de coronacrisis werd de aankomst van het toestel uitgesteld. De nieuwe vliegtuigen moeten de rol van de bekende Boeing 747 overnemen. Dat type heeft KLM vanwege de pandemie versneld uitgefaseerd.
In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
De twee grootste partijen in Nederland op dit gebied zijn JetNetherlands, waar onder andere Dirk Scheringa, Frits Kroijmans en vastgoedtycoon Geert Ensing hun toestellen hebben staan en SolidAir, die bijvoorbeeld de toestellen beheert van vastgoedmannen Roger Lips en Bert Verwelius en durfinvesteerder Marcel Boekhoorn.
Helaas is het aantal airlines dat met de 747 vliegt sinds vorig jaar gedaald van tien naar nog maar zes. De meeste kans op een vlucht in de 747 heb je op routes van of naar Azië. Ook in Europa zijn er nog twee Boeing 747 maatschappijen.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
Dit is de vernieuwde Airbus A330 – een toestel van € 250 miljoen dat meer dan 13.000 kilometer kan vliegen.
Actuele brandstofprijzen
Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Volgens het handboek van onze voorbeeld Cessna 172 kan je met 74% vermogen op een hoogte van 2000 voet ongeveer 207 km/u (112 knopen) vliegen en verbruik je dan 32 liter (8.5 gallon) per uur. Met een 200 liter tank kan je dus ongeveer 6.15 uur vliegen. Met 207 km/u zou dat betekenen dat je 1.294 km kan vliegen.