Distributieketting vervangen Volkswagen Polo kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
Distributieketting vervangen Volkswagen kosten 1.2 TSI €625,-
De prijs van een distributieketting
Wat het vervangen van een distributieketting kost? Dit is afhankelijk van de garage waarbij je de reparatie laat uitvoeren. Gemiddeld kost het tussen de €500 en €700.
Distributieriem vervangen Volkswagen Polo kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer. In het instructieboekje van jouw Volkswagen staat aangegeven om de hoeveel kilometer of jaar de distributieriem vervangen moet worden, afhankelijk van welke je het eerst bereikt.
Sommige VW motoren lijden onder voortijdig falen van de distributieketting. De 1.2 TSI benzinemotor die onder andere te vinden is in VW Polo en VW Golf, is hier helaas een voorbeeld van. De motor van de VW Polo is voorzien van een distributieketting welke in theorie onderhoudsvrij zou moeten zijn.
Je moet altijd overwegen om de distributieketting te vervangen wanneer je ratelende geluiden in de motor hoort. Als de constructie van de auto een eenvoudig zicht op de distributieketting mogelijk maakt, kijk dan naar het kettingspel. Distributiekettingen moeten altijd strak lopen.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Stel de verkoper direct op de hoogte van de schade en vraag om een oplossing. Het vervangen van een distributieketting is duurder dan vervanging van een riem.
De riemsituatie
Stellantis zegt dat het in december een aantal terugroepacties bij de RDW heeft aangemeld voor de Peugeot 208, 2008, 308, 3008, 5008, maar ook voor de Citroën C3, C4, C4 Picasso, Berlingo, C3 Aircross, DS 3, DS 4, Opel Crossland en Opel Grandland.
Een riem die tijdens het rijden knapt, laat de auto in één keer stilstaan en er kunnen meerdere onderdelen beschadigd raken.De cilinderkoppen van de auto kunnen kapot gaan en ook kunnen de zuigers tegen de kleppen slaan. De kosten van de reparaties, zullen zeer hoog uitvallen.
Bij een koude start maakt de auto een "ratelend" metaal achtig geluid, dat naar mate de motor warmer wordt verdwijnt en niet terugkomt totdat de motor koud is.
Vast staat dat de distributieketting, onderdeel van de auto van de consument, is gebroken. Een onderdeel als de distributieketting is – behoudens controles bij beurten – in beginsel onderhoudsvrij. Een distributieketting hoeft, anders dan een distributieriem, ook niet periodiek vervangen te worden.
Wanneer moet je de distributieketting vervangen? Hoe lang de ketting meegaat, is afhankelijk van de manier waarop je rijdt. Een distributieketting moet gemiddeld tussen de 100.000 en 150.000 kilometer vervangen worden.
Volkswagen Polo: € 3.980
De best verkochte occasion, maar niet de goedkoopste qua onderhoud. Wie deze auto rijdt bij een aankoopprijs van zo'n 10.000 euro, is over vijf jaar aan onderhoud en reparatie vanaf de aanschafdatum gemiddeld 3.980 euro kwijt.
Soms kan de riem een tand verspringen door een te lage spanning. Dit kunt u merken doordat de auto ineens veel minder vermogen heeft of extreem veel brandstof verbruikt. Een versleten distributieketting kunt u herkennen aan een schurend geluid. Wanneer de ketting is uitgerekt, zal deze tegen de behuizing aankomen.
Distributieketting kan ook breken!
Bij heel wat nieuwere motoren heeft de fabrikant de riem inmiddels vervangen voor een distributieketting. Het idee was dat deze ketting levenslang mee zou moeten gaan. En je dus nooit meer een distributieriem of distributieketting zou hoeven vervangen.
De distributieketting kan namelijk uitzetten of knappen. Deze kans is overigens niet heel erg groot, maar als autobezitter dien je er altijd rekening mee te houden dat een distributieketting niet gegarandeerd levenslang meegaat. Een distributieriem die is uitgerekt herken je aan een rinkelend geluid onder de motorkap.
Gemiddeld duurt de vervanging van een distributieriem 1,5 tot 6 uur. Om verrassingen te voorkomen, kun je vooraf altijd een prijsopgave aanvragen. Zo weet je direct waar je aan toe bent.
Wanneer wordt de distributieriem vervangen? Bij het bepalen wanneer een distributieriem vervangen moet worden kunnen de opgaves van de fabrikant gevolgd worden. Over het algemeen ligt dit tussen de 60.000 en 120.000 km, maar niet later dan om de 8 à 10 jaar.
Bij Bovag aangesloten bedrijven staat dat vast en betreft dat 6 maanden. Dat geldt voor de arbeid, onderdelen en de materialen. Buiten de garantietermijn mag u echter altijd nog een zekere levensduur verwachten van een bepaalde ingreep zoals een distributieketting.
Als marktleider op het gebied van distributiekettingen staat IWIS borg voor producten van topkwaliteit. Alleen het vervangen van alle onderdelen in deze Febi-set, garandeert een lange levensduur van de motor.
De motor maakt een tikkend geluid
Als de distributieriem aan het verslijten is, kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Maar dit hoeft niet altijd te duiden op een probleem met de riem. Het kan ook te maken hebben met een te lage oliedruk of te veel/weinig smeermiddel.
Auto's met een distributieketting: BMW, Volkswagen en meer
Van een aantal auto's is bekend dat ze vaak een ketting hebben in plaats van een distributieriem. Het gaat bijvoorbeeld om alle BMW-modellen, net als veel auto's van Volkswagen. Ook de Opel Corsa en de Ford Ka hebben vaak een ketting, net als de Fiat Punto.