Vanuit Parijs rijden er in de zomer autotreinen naar 12 bestemmingen in Zuid-Frankrijk, bijvoorbeeld naar Nice, Avignon, Narbonne, Marseille en Toulon. Maar er rijden ook autotreinen naar Biarritz, Toulouse en Bordeaux. Vanaf 119 euro kan de auto mee.
Met de trein naar Zuid-Frankrijk
Vanuit Nederland kun je naar Brussel met de Thalys of met de Intercity Brussel. Een ticket eind mei heb je al voor circa € 100 en de terugreis 7 dagen later voor circa € 150. Totaal kosten voor een retour dus ongeveer € 250.
In heel Europa rijden nog steeds tal van treinen waarmee de auto en de motor mee kan. Onder Nederlanders zijn de autoslaaptreinen vanuit Düsseldorf populair. Voor Noord-Nederland kunnen ook de autoslaaptreinen vanuit Hamburg interessant zijn. Ook elders in Europa rijden nog steeds autotreinen.
Bij vertrek staat de trein met de achterzijde tegen het laadperron. Meestal mogen de reizigers zelf de auto op de trein rijden. Daarna is de trein gereed voor vertrek. Bij aankomst worden de autowagons afgekoppeld en tegen het laadperron gereden.
De autoslaaptrein rijdt nog steeds in Duitsland, Oostenrijk, Italië, Kroatië en Finland. Zelfs als je helemaal met de autotrein naar Turkije wil, is dat nog mogelijk. De beste optie vanuit Nederland of België is om in Düsseldorf te beginnen. De autoslaaptrein vanuit Den Bosch rijdt niet meer.
Vanaf 2021 rijden er gelukkig weer rechtstreekse nachttreinen vanuit Nederland naar Wenen, München, Innsbruck en Zürich. En vanaf de zomer 2022 verzorgt European Sleeper een nieuwe nachttrein naar Praag.
15 minuten rijdt de autotrein van Kandersteg (Zwitserland) naar Goppenstein (Zwitserland) om zo vlug Italië te bereiken. De rit met een standaardauto kost CHF 29.50 en je kan betalen met EURO, maar krijg CHF terug, of betalen met bankkaart.
De autotrein gaat als het druk is iedere tien minuten, dus u hoeft bijna nooit te wachten. Kosten: rond de 30 euro, kijk hier voor meer informatie. Aan de zuidkant, in Goppenstein, rijdt u van de trein af en u bent in een half uur in Brig.
Vanaf € 99,- per persoon boekt u treintickets voor de autotrein naar Verona en zijn de slaapplekken, stalling van uw voertuig, ontbijt en overige faciliteiten inbegrepen.
Vanuit Nederland of Duitsland rijdt er geen rechtstreekse autoslaaptrein naar Barcelona, maar wel naar Narbonne. Vanuit Narbonne moet u ongeveer nog 250 kilometer rijden om Barcelona te bereiken. Vanuit Düsseldorf rijdt de autoslaaptrein van DB Autozug naar Narbonne.
De meest comfortabele reisoptie is met de "ÖBB nightjet" NJ40295 nachttrein. De prijs van het treinkaartje begint bij 29 EUR. De vertrektijd in München is 20:00 uur. De aankomsttijd in Milaan is 09:15.
Andere bekende wegen naar het Zuiden van Frankrijk zijn de Clermond-Ferrand - Millau (A71 / A75), die brengt je naar de Auvergne en Languedoc-Roussillon. Als je de A20 volgt van Orléans naar Toulouse, rijd je richting de Dordogne en de Lot. De A10-N10 brengt je van Parijs richting Bordeaux.
De Thalys raast in iets meer dan drie uur van Amsterdam naar Parijs. Om precies te zijn in 3 uur en 18 minuten. Onderweg stopt de trein te Schiphol, Rotterdam, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid. De treinreis naar Parijs uit Rotterdam duurt slechts 2 uur en 36 minuten.
De laagste prijs vanaf Amsterdam naar Parijs is € 35 . Als de tickets van € 35 op zijn op een bepaalde dag en tijd, dan stijgt de prijs naar € 55 tot € 135. U betaalt extra als u flexibel wilt zijn.
Je hoeft voor de Gotthardtunnel geen tol te betalen. Je hebt wel een vignet voor Zwitserland nodig! Voor Italië en andere landen heb je ook vaak een milieuvignet of milieusticker nodig.
Met een afstand van 955 kilometer vanaf Utrecht is Livigno qua afstand zeer goed te bereiken met de auto. Het geeft onderweg wel het een en ander aan obstakels zoals autobahnvignetten, treintunnels en bergpassen. De kortste route vanaf Utrecht is de A12 tot Duitsland, om over de Duitse A3 richting Frankfurt te rijden.
De bagageruimte in de nachttrein is beperkt. Per persoon mag u een koffer en een stuk handbagage meenemen. U moet uw bagage zelf kunnen dragen en opbergen in de bagagerekken in of boven de zit- en ligplaatsen. In enkele rijtuigen zijn grotere bagagerekken aan het begin van het rijtuig.
Tickets voor auto's en motoren kunt u tot 6 maanden voor uw reis boeken bij de volgende locaties: online, bij de klantenservice van de ÖBB via het nummer +43 (0)5 1717, bij de loketten van de ÖBB, bij de reisbureaus van de ÖBB en bij reisbureaus met ticketverkoop in binnen- en buitenland.
Een nachttrein is een trein die 's nachts een verbinding onderhoudt voor personenvervoer. In veel nachttreinen rijden slaap- en ligrijtuigen mee en deze worden dan ook wel slaaptrein genoemd. Er bestaan ook nachttreinen met uitsluitend zitaccommodatie.
De prijs van treinkaartjes van Amsterdam naar Florence begint bij € 67,80 voor een enkele reis standaard klasse als je je kaartje van tevoren boekt. Als je je kaartje dezelfde dag boekt is het meerstal duurder, kosten kunnen variëren op basis van de tijd van de dag, de route of de klasse.
De TGV hogesnelheidstreinen verbinden dagelijks Frankrijk, België, Zwitserland, Spanje, Italië en Duitsland. TGV stopt in meer dan 200 steden: Parijs, Lyon, Marseille en Straatsburg, maar ook Brussel, Genève, Bazel, Frankfurt, München, Barcelona, Madrid, Turijn, Milaan enz...