Bij hoogwaardigere wagens kan de multifunctionele bedieningshendel met cruise control tot 180 euro kosten. De vakgarage rekent voor deze eenvoudige oplossingen ca. 100 euro voor de installatie. Een uitgebreid inbouwen met nieuwe bekabeling en extra modules kost 600 euro aan arbeidsloon.
Aandacht kan verslappen bij gebruik ACC
En hoe minder instructies, des te groter is de kans dat de alertheid van de bestuurder afneemt. Een ander nadeel van het gebruik van ACC is dat files er door kunnen toenemen. Een ongewenst bijeffect, zo concludeert de ANWB.
Intelligent snelheidsregelingssysteem. Elk nieuw automodel en -type heeft vanaf dit jaar een ACC of adaptive cruise control. Vanaf 2024 verplicht Europa de autoconstructeurs om die functie ook in alle nieuwe auto's te plaatsen. Het slimme systeem is een absolute must-have voor wie inzet op veiligheid.
De nadelen
Als je zonder cruise control rijdt ga je (al dan niet bewust) van het gas bij een bocht. Met cruise control moet je heel bewust snelheid minderen. Als je dat nalaat loop je het risico dat je te hard een bocht ingaat. Je kunt minder oplettend zijn.
Adaptive Cruise Control (ACC) werkt bijna hetzelfde als de 'normale' Cruise Control. Het grote voordeel van Adaptive Cruise Control (ACC) is dat de auto 'meedenkt' met het verkeer. Waar Cruise control je auto een constant snelheid laat rijden, helpt Adaptive Cruise Control je met remmen, afstand houden en gas geven.
Je kunt zelfstandig gas bij geven, maar dan ga je voorbij aan het nut van de ACC. Bij de meeste auto's kun je het adaptieve deel van de cruisecontrol niet uitschakelen en op normale CC rijden.
Om voldoende afstand te houden, moet je vaak remmen wat het rijden alsnog onrustig of onveilig kan maken. Daarom heeft Volkswagen Adaptive Cruise Control. Dat houdt automatisch voldoende afstand tot je voorliggers – wel zo veilig en comfortabel.
Met de cruise control (aan) rij je automatisch met een gelijkmatige snelheid en rij je tot wel zo'n 5% zuiniger op de snelweg.
Files en flessenhalzen
Het grote nadeel van cruise control is dat het je risico op een ongeval vergroot, omdat het je aandacht en reactiesnelheid beïnvloedt. Onderzoek toont aan dat vrachtwagens die inrijden op de staart van een file, vaak met cruise control aan het rijden waren.
Op de E313 mogen bestuurders in de richting van Antwerpen de cruise control niet meer inschakelen. Met dit verbod hoopt het Vlaams Verkeerscentrum te voorkomen dat vrachtwagens zouden inrijden op de staart van de files die ontstaan door de werken op de Antwerpse Ring.
Parkeersensoren. Rijbaanassistentie. Verbeterde veiligheidsgordels. Vermoeidheids- en smartphonegebruik-waarschuwingssystemen.
Veel voertuigen zijn uitgerust met rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS) die de opmaat zijn naar volledig geautomatiseerde voertuigen. Een moderne auto is met de komst van ADAS een stuk technologie geworden, waar software een steeds nadrukkelijker rol speelt.
Hoe werkt 'ie? Aan de voorzijde van de auto, bijvoorbeeld in de bumper of binnenspiegel, zit een sensor die meet de afstand tot je voorligger en zijn snelheid. Deze sensor stuurt de informatie naar een computer en vergelijkt die met de ingestelde snelheid en berekent een veilige volgafstand.
Cruise control herkent u aan het woordje 'cruise', 'cruise control' of een snelheidsmeter met een pijltje. Wanneer u cruise control instelt en op 'set' klikt, houdt uw auto automatisch de gewenste snelheid aan. Zodra u remt, schakelt het cruise control systeem weer uit.
Maar nog niet elke auto heeft een snelheidsregelaar, gelukkig kunt u bij bijna alle moderne auto's achteraf een Cruise Control inbouwen. Een inbouwspecialist, autodealer of garage kan dit voor u doen. Afhankelijk van het automodel kost het inbouwen van een Cruise Control tussen de één en drie arbeidsuren.
Hoe werkt een snelheidsbegrenzer? Een snelheidsbegrenzer is een systeem dat de maximumsnelheid van een voertuig begrenst. Dit zorgt ervoor dat de bestuurder niet harder kan rijden dan de maximumsnelheid die is ingesteld. We kunnen onderscheid maken tussen permanente en variabele snelheidsbegrenzers.
Om de brandstofefficiency van trucks met cruise control nog verder te verbeteren, zijn de meeste trucks uitgerust met cruise control. Sommige cruise control-systemen zijn bovendien uitgerust met verschillende ecostanden.
De Adaptive Cruise Control MAN ACC Stop & Go 1) regelt de snelheid van uw vrachtwagen en houdt een constante afstand tot voorliggers. Met de Stop & Go-functie kan het systeem ook in de file of bij langzaam verkeer worden gebruikt.
Cruise control
Het is beter om continue 120 of 130 km/u te rijden in plaats van veel korte acceleraties en remacties tussendoor, maar dat spreekt voor zich. Gebruik maken van cruise control kan een besparing van 4 tot 10% opleveren.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren.
Hoeveel brandstof verbruik je? Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. In de stad verbruik je het meest, omdat je daar veel moet remmen en optrekken.
De actieve afstandsassistent DISTRONIC kan de door de bestuurder ingestelde afstand ten opzichte van voorliggers aanhouden en op deze wijze de bestuurder ontlasten bij ritten op de autosnelweg of in langzaamrijdend verkeer.
Hij bevordert een constante rijsnelheid en vermindert daarmee het energiegebruik. Bovendien wordt voorkomen dat ongemerkt de snelheidslimiet wordt overschreden. Dit bespaart op bekeuringen en voorkomt dat het brandstofgebruik sterk oploopt.
Schakel de schakelaar naar On of beweeg de pook aan de stuurkolom naar On. Dit zet het systeem aan. Let op, omdat er nog geen snelheid is ingesteld werkt het nog niet. Zodra je op de gewenste snelheid bent schakel of klik je naar SET, hiermee gaat de Cruise-controle aan en ook gelijk naar de ingestelde snelheid.