Partnerschappen nemen vaak de vorm aan van een strategische alliantie , waarbij twee bedrijven samenwerken omdat ze bijvoorbeeld niet over de infrastructuur, tijd of expertise beschikken om een interne oplossing te ontwikkelen.
Er zijn vier verschillende grondvormen van samenwerken, die de bestuurder hiervoor ter beschikking staan, namelijk verkennend samenwerken, ondernemend samenwerken, functioneel samenwerken en transactioneel samenwerken.
Zakelijke samenwerking is de praktijk van samenwerken met interne en externe connecties om middelen te bundelen, waarde te creëren, problemen op te lossen en gedeelde doelen en doelstellingen te bereiken. Samenwerking in het bedrijfsleven kan veel verschillende vormen aannemen, waaronder partnerschappen, joint ventures, strategische allianties en consortia .
met een ander bedrijf een nieuwe onderneming (joint venture) gaat oprichten.
Ten eerste zijn er twee vormen van samenwerking : Synchroon: Samenwerking die in realtime plaatsvindt, virtueel of persoonlijk. Er zijn verschillende manieren waarop een team synchroon kan samenwerken, waaronder via online chat, videoconferenties, persoonlijke vergaderingen of tijdens het live bewerken van een document of spreadsheet.
Professioneel samenwerken is als volgt gedefinieerd:
'Een vorm van samenwerken, waarbij autonome organisaties ertoe overgaan duurzame afspraken aan te gaan en zo delen van het werk op elkaar af te stemmen.
Een strategische alliantie is een overeenkomst tussen twee bedrijven om een wederzijds voordelig project te ondernemen terwijl elk zijn onafhankelijkheid behoudt. Een bedrijf kan een strategische alliantie aangaan om uit te breiden naar een nieuwe markt, zijn productlijn uit te breiden of een voorsprong op concurrenten te ontwikkelen.
Er zijn drie relatief veel voorkomende soorten partnerschappen: general partnership (GP), limited partnership (LP) en limited liability partnership (LLP) . Een vierde, de limited liability limited partnership (LLLP), wordt niet in alle staten erkend.
Samenwerken in het bedrijfsleven betekent het creëren van doelgerichte verbindingen, zowel intern als extern, om doelen te bereiken of problemen op te lossen door het delen van verschillende vaardigheden, sterke punten en perspectieven .
Allereerst bied je een duidelijk kader en richting met bijbehorende verwachtingen. Daarnaast moedig je je mensen aan om hun werk te doen en hun kwaliteiten daarvoor in te zetten naar eigen idee en beste kunnen. Vervolgens reflecteer je regelmatig samen met hen op wat zij nodig hebben om zich veilig te voelen.
Net als een huwelijk vereist elk goed partnerschap luisteren, flexibiliteit en compromissen . Echte samenwerking betekent openstaan voor suggesties, kritiek en ideeën van alle teamleden, zelfs als dat betekent dat je van koers moet veranderen. Innovatie (en evolutie) komt vaak voort uit het overwegen van radicaal andere perspectieven.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
De Piramide van Lencioni is een model voor betere samenwerking binnen teams, met als onderdelen: vertrouwen, conflict, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en resultaat. Een hecht team vormen gaat niet over het beheersen van deze theorie.
Er zijn drie hoofdtypen samenwerking: gedwongen, vrijwillig en onbedoeld . Gedwongen samenwerking is wanneer samenwerking tussen individuen wordt afgedwongen. Een voorbeeld van gedwongen samenwerking is de draft.
Zoals de tentoonstelling “The Four Ways to Collaborate” laat zien, zijn er vier basismodi van samenwerking: een gesloten en hiërarchisch netwerk (een elitekring), een open en hiërarchisch netwerk (een innovatiecentrum), een open en plat netwerk (een innovatiegemeenschap) en een gesloten en plat netwerk (een consortium).
1. Samenwerking in teams . Als de ultieme vorm van samenwerking bestaat samenwerking in teams al heel lang. Het gaat om samenwerking binnen een team waarin iedereen elkaar kent, hun vaardigheden kent en hun bijdrage aan het werk in het algemeen.
Om de voordelen van een succesvolle teamdynamiek te zien, is het belangrijk om je te richten op de basis: stel diverse en inclusieve teams samen, definieer rollen en verantwoordelijkheden binnen het team, bouw vertrouwen op tussen teamleden voordat je resultaten eist, zorg voor duidelijke communicatie, laat teamleden autonoom werken, ...
Hij onderscheidt vijf factoren die nodig zijn voor goede samenwerking in een team. Van onderaan de piramide naar de top zijn dat: vertrouwen, conflicten, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en de focus op resultaat. Iedere factor is een laag van de Piramide en samen zijn ze de basis voor succesvolle teams.