Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Meer vermogen – Meer koppel en een betere vermogen-gewichtsverhouding zorgen ervoor dat dieselmotoren zware lasten aankunnen, wat verklaart waarom het wordt gebruikt in grote vrachtwagens en zwaar materieel. Het verbeterde trekvermogen is de reden waarom sommige kopers van vrachtwagens naar diesel kijken.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Wanneer komt het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten, zoals benzine- en dieselauto's? Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer uitstoten.
De nadelen van diesel
Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger. De aanschafprijs van een dieselauto is vaak hoger dan die van een benzineauto. Dieselauto's hebben over het algemeen een lagere topsnelheid dan benzineauto's.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Voor bepaalde personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden, geldt sinds 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Zo wil de overheid het bezit en gebruik van dieselauto's ontmoedigen en de luchtvervuiling door deze auto's aanpakken.
Voordelen van een dieselmotor
Ze zijn robuuster en betrouwbaarder . Er is geen vonkvorming omdat de brandstof automatisch ontbrandt. Het ontbreken van bougies of bougiekabels verlaagt de onderhoudskosten. De brandstofkosten per geproduceerde kilowatt zijn dertig tot vijftig procent lager dan die van benzinemotoren.
In premium diesel zitten extra additieven waardoor de houdbaarheid van brandstof wordt verbeterd, de motor wordt schoon gehouden en vervuiling wordt tegengegaan. Dit zorgt ervoor dat premium diesel beter presteert.
Dieselmotoren hebben over het algemeen minder frequent onderhoud nodig dan benzinevoertuigen . Maar als het tijd is voor service, kost diesel meestal meer om te repareren of onderhouden. Wees voorbereid op hogere terugkerende kosten, zelfs als ze minder vaak voorkomen.
Wanneer je jaarlijks veel kilometers rijdt, is een dieselauto vaak een slimmere keuze. Dit omslagpunt zit vaak tussen de 20.000 en 30.000 kilometers per jaar. Maar ook andere factoren spelen een rol. Denk aan aanschafprijs, afschrijving, verzekering, wegenbelasting, brandstofprijzen en onderhoud.
De beste en ook de eenvoudigste tip hier is om met bepaalde tussenpozen (bijvoorbeeld twee keer per maand ) een langere rit met het voertuig te maken. Hierbij raden we aan om ten minste 70-100 mijl non-stop te rijden met een constante snelheid. Het type brandstof dat wordt gebruikt is belangrijk om schade aan de motor te voorkomen of om afzettingen in de motor te voorkomen.
Afhankelijk van de rekenwijze, kan blijken dat dieselrijden al bij 20.000 kilometer per jaar goedkoper is dan rijden op benzine. Behalve de kosten per kilometer, spelen echter ook milieu-overwegingen een steeds grotere rol bij de keuze tussen diesel of benzine (of LPG of elektrisch).
Het einde van de diesel is nabij
Uiteindelijk betekent dat waarschijnlijk dat alle auto's elektrisch zijn. Maar het duurt nog een flinke tijd voordat dat zover is. Ook als er vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een brandstofmotor te koop zijn, blijven deze nog wel een tijd rondrijden.
Benzineauto's zijn vaak goedkoper om te kopen dan dieselalternatieven . En met lagere prijzen voor loodvrije brandstof, kost het minder om ze vol te tanken. Diesels zijn echter over het algemeen betrouwbaarder en gaan langer mee, dus u moet misschien meer geld uitgeven om een benzineauto te repareren of onderhouden.
30 tot 40 Nederlandse steden en Schiphol voeren op 1 januari 2025 of een latere datum een zero-emissiezone (ZE-zone) in. Vanaf dan mag je in principe niet meer met een dieselbestelauto of -vrachtauto die gebieden in.
De keuze van brandstof voor je auto hangt af van je rijgedrag. Voor frequente lange ritten, zoals meer dan 40.000 km per jaar, kan een dieselauto geschikt zijn. Benzineauto's zijn ideaal voor korte stadsritten, hoewel ze duurder kunnen zijn in gebruik.
Momenteel zijn er 4 steden in Nederland die een milieuzone hebben voor personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.
Als zodanig is de gemiddelde jaarlijkse kilometerstand voor een dieselauto normaal gesproken rond de 9.000 tot 10.000 mijl . Een auto met een hogere kilometerstand zou gemiddeld 15.000 mijl per jaar hebben afgelegd, waarbij velen ruim 20.000 mijl per jaar afleggen.
Heeft de benzineauto nog toekomst? Op de lange termijn heeft de benzineauto in Europa geen toekomst. Maar als je gek bent op de geur van benzine, of als je een elektrische auto gewoon nog te duur vindt, dan kan je nog steeds met een gerust hard een benzineauto kopen.