tot 10 km/h: € 30. 11-15 km/h: € 50. 16-20 km/h: € 70. 21-25 km/h: € 115.
Overigens verandert er niets wat betreft de rijverboden. Rijd je in de bebouwde kom 26 tot 30 km/h te hard, dan moet je een maand je rijbewijs inleveren. Rijd je meer dan 70 km/h te hard, dan krijg je een rijverbod van 3 maanden. Dat geldt overigens ook buiten de bebouwde kom.
Vooraleer je zelf je boete berekent, houd je er rekening mee dat je gemeten snelheid in Duitsland (net als in België trouwens) automatisch wordt verminderd. Deze correctie bedraagt in Duitsland altijd 3 km/u. Van je gemeten snelheid wordt dus automatisch 3 km/u afgetrokken.
Geflitst in Duitsland
In dit geval bedraagt de bekeuring €90 tot €320. Tevens kunnen hiervoor 1 of 2 strafpunten worden gegeven of 1 maand rijverbod. Zeker bij wegwerkzaamheden krijg je snel een boete.
10 km/h: € 69. 15 km/h: € 133. 20 km/h: € 188. 25 km/h: € 252.
U vraagt zich af of je in Duitsland - net als als bij het CJIB - de mogelijkheid is te achterhalen of er nog een verkeersboete openstaat. In Duitsland bestaat er geen landelijke mogelijkheid om na te gaan of er nog een verkeersboete openstaat.
Betaalt u niet of te laat dan krijgt u een brief (=Anhörungsbogen) thuisgestuurd. Hierop moet u reageren want Duitsland achterhaalt hiermee de gegevens van de overtreder. In Duitsland betaalt de bestuurder de boete, niet de eigenaar.
Een Verwarnung wordt ter plaatse uitgereikt of per post toegestuurd. Het boetebedrag ligt tussen de € 5,- en € 55,-. Door het boetebedrag binnen één week te betalen voorkom je verdere strafvervolging. De zaak is dan afgedaan en bezwaar is niet meer mogelijk.
Een buitenlandse politieagent mag uw rijbewijs in beslag nemen en u een rijontzegging opleggen. De rijontzegging geldt alleen in dat land. De rijontzegging geldt niet in Nederland. Als het rijbewijs in beslag is genomen, mag u niet rijden in Nederland.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
De opgelopen punten worden naar verloop van tijd kwijtgescholden: registraties met één punt na 2,5 jaar, registraties met twee punten na 5 jaar en registraties met drie punten na 10 jaar.
“Omdat deze beter in het straatbeeld passen”, laat een woordvoeder van het Duitse Ministerie van Verkeer weten. “Er is daarom bewust gekozen voor een blauwe kleur zodat de palen niet verward kunnen worden met een reguliere flitspaal.”
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Je bent echter niet verplicht om je aan dat maximum te houden. Dat betekent dan ook dat je perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur mag rijden.
Op de A1 geldt sinds 4 september een variabel snelheidsregime. Borden boven de weg dwingen automobilisten langzamer te rijden als het drukker wordt. Iedereen die harder rijdt, wordt direct geflitst. De gedachte achter het systeem is de capaciteit van de weg te vergroten en daardoor files te voorkomen.
De boetes in Duitsland zijn lager
Rij je 30 km/u boven de maximumsnelheid, dan is de boete in Nederland 222 euro hoger. De boete voor 39 km/u te hard in Nederland is 435 euro, in Duitsland is dat 120 euro. Rij je nog meer te hard, dan bepaalt een rechter je boete.
Voor een overzicht van de boetes die op uw naam staan, gaat u naar de website van het CJIB. In enkele stappen vult u uw gegevens in en verstuurt u het formulier via de digitale weg naar het CJIB.
Op sommige stukken van de Autobahn mag je zo hard rijden als je wil. Maar niet lang meer, want Duitsland wil een algemene snelheidslimiet van 130 km/u invoeren. De Autobahn. Een van de enige wegen waar je het gaspedaal nog volledig mag intrappen.
Waarom geen maximumsnelheid Autobahn? Met bijna 13.000 kilometer aan autosnelwegen hebben onze oosterburen na China, Spanje en de Verenigde Staten de meeste kilometers asfalt liggen. Bovendien hebben ze een van de dichtste snelwegnetwerken ter wereld, aangezien het land veel kleiner is dan bijvoorbeeld China of de VS.
Reacties. In principe geldt op de autobahn (autosnelweg) in Duitsland geen maximumsnelheid geldt. Wel geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Als je deze overschrijdt, is het niet zo dat je een boete krijgt, maar als je een ongeval veroorzaakt geldt wel vaak een hogere aansprakelijkheid.
Verkeersboetes in Duitsland omhoog
Foutparkeerders krijgen voortaan een boete die kan oplopen tot 55 euro. Tot nu toe was dit slechts 15 euro. Automobilisten die binnen de bebouwde kom 16 of 20 km/u te hard rijden, betalen voortaan 70 euro in plaats van 35 euro.
1. In Duitsland mag je maximaal 0,5 promille alcohol in je bloed hebben. Voor bestuurders die korter dan twee jaar hun rijbewijs hebben óf jonger zijn dan 21 jaar, geldt dat ze helemaal geen alcohol gedronken mogen hebben.
Flits-apps
Populaire apps die waarschuwen voor flitsers zoals Waze en Flitsmeister mogen conform de Duitse verkeerswet evenmin worden gebruikt. Je hoeft deze niet van je telefoon te verwijderen, maar word je betrapt op het gebruik ervan, dan volgt een boete.
Wat kost een 20 km te hard rijden boete? Voor iedere boete voor een snelheidsovertreding van maximaal 30 km/u staat een vast boetebedrag. Zo betaalt u voor 20 km/u te hard rijden in de bebouwde kom €188 en buiten de bebouwde kom €177.