Goede leiders zijn zelfbewust, communiceren doeltreffend, delegeren werk, moedigen strategisch denken aan en motiveren het team om het beste van zichzelf te geven.
De taken van een leidinggevende omvatten het begeleiden van een team, het maken van planningen en het stellen van doelstellingen voor hun specifieke markt of afdeling.
We lopen een aantal bekende leiderschapsstijlen voor je af. Ken Blanchard hield het redelijk compact met vier stijlen: sturend, coachend, steunend en delegerend.
Goede leiders zijn zelfbewust, communiceren doeltreffend, delegeren werk, moedigen strategisch denken aan en motiveren het team om het beste van zichzelf te geven.
Goede bazen verdienen respect van hun werknemers door de juiste dingen te doen, zoals werknemers verantwoordelijk houden voor hun werk, ondergeschikten waarderen en prijzen, voor hun personeel zorgen, aandachtig luisteren, beschikbaar zijn, empathie hebben, delegeren en vertrouwen .
Leiderschap staat voor verantwoordelijkheid nemen, handelen in het belang van de organisatie, sturing geven én loslaten. Deze skills leer je niet tegelijk, maar ontwikkel je tijdens je carrière.
Alle managers moeten zich op hun gemak voelen bij drie hoofdtypen activiteiten of rollen. Om hun werk te doen, nemen managers deze verschillende rollen aan. Geen enkele manager blijft de hele tijd in één rol, maar wisselt af. Deze rollen zijn leiderschap (of interpersoonlijk), informatief en besluitvorming .
Echte leiders hebben een duidelijke eigen(-wijze) visie of toekomstdroom. Ze houden vast aan hun langetermijnvisie, weten mensen daarvoor te enthousiasmeren en staan toch open voor kritische geluiden. Echte leiders zijn veranderingsgezind en bereid om de consequenties van hun handelen te dragen.
De belangrijkste taak van een leidinggevende is ervoor zorgen dat het werk wordt uitgevoerd. Daarnaast zou een leidinggevende: In staat moeten zijn om de functies onder hem of haar uit te voeren. Met medewerkers moeten kunnen omgaan en in staat moeten zijn hen te helpen begrip te ontwikkelen voor hun taken.
Stop met micro managen, alles te controleren en je overal mee te bemoeien. Geef je medewerkers liever vertrouwen en taken met bevoegdheden om de zaken zelfstandig en vanuit eigen verantwoordelijkheid op te pakken. Je medewerkers functioneren het beste als ze als professionals worden behandeld.
Een leider werkt samen, terwijl een baas dicteert
Leiders werken graag samen met andere mensen om als groep de beste resultaten te behalen. Ze vertrouwen niet zomaar op een of twee managers om de voortgang te overzien.
Goed leiderschap is in staat om de mensen te stimuleren en te inspireren. Deze leiders versterken de betrokkenheid en de prestaties van mens en organisatie. Slecht leiderschap kan desastreuze gevolgen hebben.
Volgens het Situationeel Leiderschap Model zijn er vier leiderschapsstijlen: sturend, coachend, ondersteunend en delegerend.
Als manager kunt u teamleden tijdens hun dagelijkse werkzaamheden ondersteunen en hen in staat stellen hun beste werk gedaan te krijgen. Als leider kunt u het grotere geheel met uw teamleden delen zodat ze zich betrokken voelen bij de totaalvisie van het bedrijf.
Ontdek uw persoonlijke profiel als professional en bekijk hoe u uw competenties én talenten verder kunt ontwikkelen. U toont begrip, betrokkenheid en aandacht bij het samenwerken met uw medewerkers, collega's en management.
Hun motto: 'underpromise en overdeliver'. Ze handelen op hun eentje, vermijden collega's en zien andere bazen als concurrenten. De werknemers verwijten hen een gebrek aan integriteit. De standaards en verwachtingen die ze anderen opleggen, leven ze zelf niet na.
Een goede baas is iemand die aardig, behulpzaam, zorgzaam en meelevend is. Dit betekent niet dat de baas een watje moet zijn, maar het tegenovergestelde is waar. De baas moet zelfverzekerd genoeg zijn om zijn menselijke kant te laten zien.