Het is een professionele activiteit die steunt op drie elementen: theorievorming over de problemen/klachten en problematische gedragingen, operationalisa- tie en meting daarvan, en toepassing van relevante diagnostische methoden.
Het diagnostisch proces heeft als doel om een adequaat beleidsplan voor de patiënt te kunnen maken, waarin ook de psychosociale gevolgen van een ziekte voor de individuele patiënt worden meegenomen. Daarnaast draagt het diagnostisch proces bij aan het vormen van een prognose voor de patiënt.
Het diagnostische proces is een systematische manier om tot adviezen te komen bij cliënten die problemen ervaren in hun psychisch functioneren. In Diagnostische vaardigheden voor hulpverleners staat het methodisch werken centraal, met als doel het denkproces van de hulpverlener helder te krijgen.
Diagnostiek is een systematische activiteit van een professional om bij een cliënt een hulpvraag vast te stellen, haar of zijn functioneren in beeld te brengen, te verklaren welke factoren haar of zijn situatie in stand houden, advies te geven hoe die situatie te veranderen en waar mogelijk antwoord te geven op de ...
De diagnostische cyclus
Deze cyclus is een model voor het wetenschappelijk verantwoord beantwoorden van vragen. Hij bestaat uit observatie, inductie, deductie, toetsing en evaluatie.
Het is de vaststelling dat in jouw brein dingen anders werken en dat je daardoor tegen belemmeringen aanloopt. Met diagnose kun je leren begrijpen wat er aan de hand is en hoe je miscommunicatie, vervelende (sociale) situaties en ongewenst gedrag kunt vermijden.
Iedere diagnose heeft diagnostische kenmerken. Dat zijn de bepalende kenmerken, de samenhangende of risicofactoren die onder het label en de definitie van de door jou gekozen verpleegkundige diagnose staat.
diagnostisch bijv. naamw. Afbreekpatroon: di- ag - nos - tisch het vaststellen van aanwezigheid van ziektes of stoornissen met het oog op behandeling medisch Voorbeelden: `Testen en onderzoeken kunnen worden afgenomen door diagnostisch bevoegde specialisten.
Om de diagnose te kunnen stellen kijk je altijd naar het totaalplaatje: het probleem, de oorzaak en de bijbehorende klachten of verschijnselen. Hiervoor gebruik je de PES-structuur: gezondheidsprobleem (P) etiologie oftewel samenhangende factoren (E)
Verklarende diagnostiek is erop gericht te achterhalen waarom dit kind met zijn mogelijkheden en beperkingen, uit dit gezin, in deze school, met deze leraar en deze medeleerlingen, de onderkende problemen heeft (Pameijer, M. & Beukering, T. van (1997).
☐ Indicerende hypothese
Indicerende hypotheses richten zich op de sterktes en op de veranderbare kenmerken bij het kind/ de jongere, in de onderwijsleersituatie en in de opvoedingsomgeving. Ze zijn nodig om in de integratie- en aanbevelingsfase realistische doelen en haalbare aanbevelingen te kunnen formuleren.
Het doel van diagnostiek is het ontwarren en duiden van de klachten en de problemen van de patiënt. Diagnostiek leidt tot een hypothese over de aard, het ontstaan en het beloop van de psychische klachten en de gevolgen daarvan voor het dagelijks functioneren op de korte en langere termijn.
Een diagnostisch onderzoek is een manier om: erachter te komen wat er precies aan de hand is; te onderzoeken waar de problemen vandaan komen; een goed onderbouwd advies te kunnen geven over eventuele behandeling en/of begeleiding.
Het is een wetenschappelijk gereguleerd denk- en doe proces dat tot verantwoorde uitspraken leidt over het gedrag of een probleem van de cliënt. Het biedt daarnaast een kader en systeem om complexe diagnostische problemen te analyseren.
We analyseren bijvoorbeeld je intelligentie, je karakter, je sterke en zwakke kanten, je interesses en je vaardigheden. Daarnaast kunnen we ook neuropsychologische functies onderzoeken (zoals je concentratie en geheugen) en gericht nagaan of er sprake is van een psychiatrische aandoening.
Wat is diagnostisch onderzoek? Het diagnostisch onderzoek start vrijwel altijd met één of meerdere intakegesprekken. Dit gesprek voert één van onze specialisten of een arts/psycholoog/verpleegkundig specialist in opleiding onder supervisie van de specialist.
Diagnostische toetsing
Een diagnostische toets kan zowel schriftelijk als mondeling zijn. Het doel van diagnostische toetsing is om te achterhalen in hoeverre leerlingen voldoen aan wat beoogd wordt. Zij krijgen feedback en kunnen vervolgens aan hun zwakke punten gaan werken.
De PES methode is een hulpinstrument of meetinstrument om een verpleegkundige diagnose te stellen. Het wordt door verpleegkundigen gebruikt bij het opstellen en maken van een verpleegplan.
De North American Nursing Diagnoses Association (NANDA) wordt sinds 1982 beheerd door NANDA International in de Verenigde Staten en Canada. Het is een classificatie die verpleegkundigen helpt een diagnose te stellen.
Het meest typerende verschil tussen iemand met ADHD en ADD is het hyperactieve gedrag. Als je ADD hebt, dan kom je vaak rustig en dromerig over, in tegenstelling tot iemand met ADHD. Maar jouw hoofd zit echter wel vol met gedachten en ook jij hebt last van concentratieproblemen.
Het resultaat is echter steeds vaker lichamelijke en emotionele uitputting op volwassen leeftijd. Dit komt vooral voor bij vrouwen tussen de 20 en 35 jaar. Hun ADD diagnose wordt dus vaak pas later gesteld.
Help je kind of partner met kleine praktische zaken rond planning en organisatie, zolang dit voor jou geen te zware belasting wordt. Geef je grenzen aan als er teveel op je schouders komt. Geef de persoon met ADD de ruimte en tijd die hij/zij soms nodig heeft om alles te verwerken.