Als een bedrijf niet reageert, of het probleem niet oplost, stuur dan een aangetekende brief. Dit is een belangrijke stap in het proces. Een aangetekende brief is uw bewijsmateriaal en een belangrijk ijkpunt om de klacht officieel vast te leggen. Voor ontvangst van de brief zal het bedrijf moeten tekenen.
Wanneer u niet tevreden bent over een product of dienst, kunt u een klacht indienen bij de ondernemer. Als de ondernemer niets van zich laat horen, of u komt er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een van de commissies van De Geschillencommissie.
Leg uit wat je verwacht had te krijgen en niet hebt gekregen. Geef aan welke oplossing je verwacht en binnen welke termijn. De reactietermijn moet 'redelijk' zijn. Binnen 2 of 3 weken moet de verkoper op zijn minst een reactie kunnen geven.
Oplossing zoeken met bedrijf
Dan kunt u een klacht indienen. U kunt het bedrijf schriftelijk laten weten dat u niet tevreden bent. U geeft dan ook meteen aan wat volgens u een goede oplossing is voor het probleem. Op de website van ConsuWijzer vindt u voorbeeldbrieven om uw klacht in te dienen.
De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Algemeen bedragen: € 52,50. Voor dit bedrag wordt zonodig ook een deskundigenrapport opgemaakt. U krijgt het volledige klachtengeld terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt.
Een procedure bij de Geschillencommissie kost geld. Hoeveel dat is, hangt af van je klacht. Je betaalt gemiddeld tussen de €25 en €152,50. Dat is dus veel goedkoper dan een procedure via een rechter.
Als u schade lijdt ten gevolge van een besluit van de overheidsorganisatie (bestuursorgaan) kunt u een procedure starten. U kunt bij de bestuursrechter of de civiele rechter om een vergoeding van de overheid vragen. Dat kan als het besluit: rechtmatig is genomen, we spreken van nadeelcompensatie.
U kunt een klacht indien bij het Openbaar Ministerie (OM) als u vindt dat het OM u niet heeft behandeld zoals het hoort. Bijvoorbeeld als u vindt dat uw brief niet op tijd is beantwoord, of als u meent dat u niet netjes te woord wordt gestaan als u ons belt.
Voor de meeste misdrijven is een aangifte voldoende voor de politie om tot vervolging over te gaan. Bij klachtmisdrijven is dat niet zo. Dan is er ook een formele klacht nodig van het slachtoffer. Dat betekent dat enkel jij als slachtoffer van een klachtmisdrijf bepaalt of er een strafprocedure gestart wordt.
Doe geen beloftes die je niet kunt waarmaken. Laat zien dat je met de cliënt meeleeft en dat je hem of haar begrijpt. Als de cliënt het gevoel heeft dat jullie op een lijn zitten, zal hij of zij eerder geneigd zijn om mee te werken. Op die manier is de kans groter dat de klacht onderling wordt afgehandeld.
Kost het geld om de ombudsman in te schakelen? Nee, het inschakelen van de Nationale ombudsman is gratis. Er worden geen kosten bij u in rekening gebracht.
De Consumentenbond helpt je om je vragen en problemen met bedrijven op te lossen. We geven je online informatie over je rechten. Leden helpen we met sterke voorbeeldbrieven en persoonlijk juridisch advies. Samen staan we sterker.
Is klacht.nl betrouwbaar? De webshop klacht.nl scoort een 0 op een schaal van 10. Er is dus ruimte voor verbetering, maar dit wil niet zeggen dat klacht.nl per definitie onbetrouwbaar is. Deze score is een hulpmiddel om de betrouwbaarheid van een webshop te bepalen.
van 9:00 tot 17:00 uur gratis op 0800 - 33 55 555. Belt u vanuit het buitenland (zoals bijvoorbeeld Caribisch NL)? Bel ons dan op +31 70 356 35 63. Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 9.00 en 17.00 uur (Nederlandse tijd).
Met het opleggen van een straf beoogt een rechter verschillende dingen: vergelding voor het leed dat is berokkend (genoegdoening voor het slachtoffer of nabestaanden), afschrikking (om anderen ervan te weerhouden strafbare feiten te plegen), bescherming van de samenleving (tegen gevaarlijke criminelen), maar ook ' ...
er is geen bewijs of onvoldoende bewijs. het belang van de aangifte is te klein. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een gestolen fiets. er is al te veel tijd verstreken sinds het strafbare feit is gepleegd.
Als je klacht indient, zal de politie je verhoren. Je klacht wordt genoteerd in een proces-verbaal (PV). Een PV is een document waarin de politie alle nuttige informatie over de gebeurtenis beschrijft.
De vereisten
Voor het slagen van een actie uit onrechtmatige daad moet aan vijf eisen zijn voldaan: onrechtmatigheid, toerekenbaarheid, schade, causaliteit en relativiteit.
Iedereen is voor de wet gelijk. Bij het doen van een uitspraak kijkt de rechter naar de wet, de feiten (wat is er precies aan de hand), persoonlijke omstandigheden en verklaringen van deskundigen en getuigen.
Bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens kunnen individuen, groepen, organisaties en landen een klacht indienen tegen een lidstaat, door een beroep te doen op het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens (EVRM).
Zoals al eerder gezegd, zullen niet alle klanten rechtstreeks bij je komen klagen. Klanten kunnen online feedback geven op diverse platforms, zoals fora, vergelijkingssites en social media. Als er niets met deze klachten gebeurt, kunnen ze een eigen leven gaan leiden en zelfs viraal gaan.
Met een klachtenprocedure biedt u uw werknemers een formele mogelijkheid om een onbevredigende situatie te bespreken. Op die manier krijgt u als werkgever de kans eventuele misverstanden weg te nemen en draagt u bij aan een rechtvaardige behandeling van de klacht.