Zo kan een crimineel op jouw naam een lening aangaan of een pand huren en voor je het weet heb je de politie of deurwaarder voor je deur staan. Niet alleen ben je dan veel geld kwijt, maar ook je naam wordt zwart gemaakt op internet en in administraties.
Wat kan er gebeuren zonder bankpas? Wat iemand met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het afsluiten van een abonnementen en het aangaan van aankopen waarvoor een machtiging wordt afgegeven. In de praktijk blijkt hier door bedrijven nog erg weinig controle op te worden toegepast.
De zogenaamde bekende vraagt u om hem of haar snel geld te lenen of om een dringende aankoop of rekening voor te schieten, via een link of betaalverzoek: De link leidt in een of meer stappen naar een valse website, zogenaamd van je bank. Daar moet u uw beveiligingscodes voor internetbankieren of iDEAL intikken.
Uw eigen bank zal daar echter nooit via e-mail om vragen! Als die uw gegevens wil controleren, stuurt ze u een brief en dan moet u zelf naar de bank om het te regelen. Elke mail van uw bank, waarin uw gegevens worden opgevraagd, moet u dus wantrouwen, want de afzender klopt niet en is meestal een crimineel.
Via naamcheck eigenaar rekeningnummer vinden
Als de naam iets afwijkt van de naam die bij het rekeningnummer bekend is, wordt ter controle de naam die bij de bank bekend is aan jou getoond. Dit werkt bijvoorbeeld bij de Rabobank, maar niet bij alle banken.
NIET WAAR! : Een bedrag van 0,01 euro overmaken voor een IBAN bankverificatie is niet veilig. Je neemt het risico dat je bankrekening wordt geplunderd door de betaling uit te voeren via een phishingwebsite.
De naam van de begunstigde die je moet invullen bij het overmaken van geld via internetbankieren wordt door banken niet gebruikt voor controle en afhandeling van de betaalopdracht. De naam wordt uitsluitend gebruikt voor administratieve doeleinden.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Bent u het slachtoffer van phishing waarbij men uw gegevens heeft kunnen stelen, en heeft men met uw gegevens reeds geld kunnen versluizen, licht dan meteen de bank in. Wacht niet tot de eerstvolgende werkdag, maar probeer via elk mogelijk kanaal de bank te verwittigen zodat men eventuele transacties nog kan blokkeren.
Terwijl de wereld steeds verder digitaliseert, verzenden we steeds meer data op het internet. Als deze data geen degelijke bescherming heeft, is het mogelijk dat de informatie wordt onderschept. Vandaar dat je erg voorzichtig moet zijn met je bankgegevens, aangezien je geld digitaal gestolen kan worden.
Je bent een geldezel als je je bankpas en pincode uitleent aan criminelen die je bankrekening gebruiken om gestolen geld weg te sluizen. Geld dat ze van een andere rekening hebben gestolen, bijvoorbeeld door mensen op te lichten, storten ze op jouw rekening. Dan halen ze het geld eraf met jouw pinpas.
Wat is identiteitsfraude? Criminelen kunnen persoonsgegevens verkrijgen door bijvoorbeeld phishing of een datalek. Met die persoonsgegevens kunnen zij zich online als iemand anders voordoen en zo onder een andere naam bijvoorbeeld overeenkomsten sluiten en strafbare feiten plegen.
Als je een online betaling doet met je kredietkaart vraagt men vaak om je kaartnummer, vervaldatum en CVV-code (de driecijferige code op de achterkant van je kaart). Hackers kunnen deze gegevens te weten komen door automatisch en systematisch verschillende variaties van deze beveiligingsgegevens te genereren en toe te ...
Criminelen zijn heel creatief en inventief om wegen te vinden om aan uw bankgegevens te komen. Met die gegevens kunnen ze dan uw rekening leeghalen. En zo is er weer een nieuwe vorm van oplichting opgedoken: bank-aan-huis-oplichting. Een oplichter belt en doet zich voor als iemand van uw bank.
Internetbankieren is door de Nederlandse banken zeer goed beveiligd en de schade is, afgezet tegen de tegenover de totale omzet bij internetbankieren, klein. Banken en consumenten hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om het veilig te houden.
Hoe gaat het in zijn werk? Oplichters zoeken hun potentiële slachtoffers vaak via datingsites en -applicaties zoals Tinder, maar ze gebruiken ook e-mail, chat of sociale media zoals Facebook om in contact met je te komen. De eerste kennismaking kan zelfs via telefoon gebeuren.
Prints van eventueel e-mailcontact, alle berichten en ook de e-mailheader. Bankafschriften. Naar aanleiding van het bankrekeningnummer kan de politie de oplichter traceren.
Toch zijn er wel kenmerken waaraan u een phishing e-mail kunt herkennen. Zoals een verdachte link in de e-mail naar een website waar u gegevens in moet vullen. Bijvoorbeeld DigiD of paspoortnummer.
Spoofing. Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van je bank, een helpdesk of webwinkel. Als je geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter. Bankhelpdeskfraude is een vorm van spoofing die veel voorkomt en waarbij iemand in korte tijd veel geld kan kwijtraken.
Met de app KopieID kunt u in een kopie van uw identiteitsbewijs de identiteitsgegevens doorstrepen die organisaties niet nodig hebben of niet mogen verwerken. Dit kan bijvoorbeeld het burgerservicenummer (BSN) zijn maar ook een pasfoto of handtekening.
Met een kopie van uw identiteitsbewijs kunnen oplichters een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. Maak kopieën van uw ID-bewijs onbruikbaar voor oplichters. Of gebruik hiervoor de app KopieID. Oplichters kunnen in uw afval zoeken naar loonstrookjes, jaaropgaven of verzekeringspapieren.
Rekeningen kunnen uit voorzorg (automatisch) geblokkeerd worden als er bijvoorbeeld twijfels rijzen over je identiteit of als er verdachte transacties opgemerkt worden. Het is mogelijk dat je rekening geblokkeerd wordt als de geldigheidstermijn van het document dat je gebruikte voor je identificatie verstreken is.
Als naam en rekeningnummer niet bij elkaar horen, krijgen klanten daarvan een melding en kan de overboeking worden afgebroken. De waarschuwingen worden gegeven bij zowel mobiel als internetbankieren. Dat banken betalingen gewoon laten doorgaan als naam en rekeningnummer niet bij elkaar horen is een oude klacht.
Stort je meer of betaal je in een winkel met meer dan 3.000 euro contant, dan is de bank en is de winkelier verplicht een melding te doen bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties.
Daartoe kun je een particuliere begunstigde vragen om eerst 1 eurocent naar je eigen rekeningnummer over te boeken. Met die overboeking kun je dan op je rekeningafschrift de werkelijke naam bij de rekening van de begunstigde controleren. Dat werkt voor alle bankrekeningen in de hele EU.