Met het gestolen identiteitsbewijs - soms is een kopie van het identiteitsbewijs of de persoonsgegevens op het document al voldoende - kunnen criminelen op naam van een ander onder meer online winkelen, een abonnement afsluiten, een bankrekening openen, lening(en) afsluiten, een creditcard aanvragen, een woning of pand ...
Doe melding bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) Wanneer u denkt dat u te maken heeft met identiteitsdiefstal of -fraude, kunt u daarvan melding doen bij het CMI (onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)).
Met een kopie van uw identiteitskaart waarop uw naam, geboortedatum en burgerservicenummer staan, kunnen fraudeurs bijvoorbeeld een lening aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten. Het gevolg is dat u rekeningen ontvangt voor zaken die u niet heeft gekocht. Laat uw ID-kaart niet zomaar kopiëren.
Bijvoorbeeld illegale arbeid, mensensmokkel, drugshandel, witwassen van geld en allerlei vormen van fraude. Door een identiteit te stelen, kopen criminelen op naam van iemand anders spullen zonder te betalen. Of ze kunnen namens iemand anders communiceren of illegaal werken.
Bij identiteitsfraude gebeuren er vaak dingen waar u niets vanaf weet, bijvoorbeeld: Anderen krijgen e-mails of berichten van u die u niet zelf verstuurde. U krijgt rekeningen voor producten die u niet bestelde of kreeg. Uw gegevens op mijnoverheid.nl wijzigen ineens.
Denk aan online een telefoonabonnement of bankrekening afsluiten met een kopie van je identiteitsbewijs. Daardoor neemt de kans op identiteitsfraude toe. Een oplichter heeft dan alleen nog een kopietje van jouw ID nodig. Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) krijgt elk jaar vele honderden meldingen.
Wanneer je diefstal ontdekt, is het belangrijk om een paar telefoontjes te plegen. Bel ten eerste de bedrijven waar de fraude zich heeft voorgedaan, zoals je creditcardmaatschappij of je bank. Vraag blokkering van je rekeningen en wijzig al je logingegevens en wachtwoorden.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Omdat je burgerservicenummer een uniek nummer is, zijn de privacy risico's groot. Met dit nummer kunnen criminelen identiteitsfraude plegen en hebben ze toegang tot je dossier. Wanneer je BSN eenmaal in handen is van criminelen, is de kans groot dat deze onderling wordt doorverkocht in het criminele circuit.
Skimming, diefstal, verzoek om je Betaalpas op te sturen, wisseltrucs en pottenkijkers. Als je pint of betaalt met je Betaalpas kunnen de pasgegevens worden gekopieerd. Je pas kan gestolen of verwisseld worden. Laat je niet afleiden, bescherm je codes en bewaak je pas.
Identiteitscontrole alleen met reden
De politie mag alleen uw identificatiebewijs vragen als daar een goede reden voor is. Dat is het geval als de politie redelijkerwijs uw identiteit nodig heeft om haar taak uit te voeren. Dus als u strafbare feiten pleegt of betrokken bent bij een verkeersongeluk.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
De overheid gebruikt uw burgerservicenummer (BSN) bij de verwerking van uw persoonsgegevens. Met uw BSN kunt u bij elk loket van de overheid terecht. Met dit nummer kan een overheidsorganisatie uw gegevens opzoeken. Zo hoeft u uw gegevens niet bij elke overheidsorganisatie opnieuw aan te leveren.
Uitwisseling persoonsgebonden gegevens
Organisaties mogen uw BSN alleen gebruiken als het om de uitwisseling van persoonsgegevens gaat. Een organisatie mag uw BSN dus niet gebruiken als deze geen gegevens van u hoeft vast te leggen.
Je bent een geldezel als je je bankpas en pincode uitleent aan criminelen die je bankrekening gebruiken om gestolen geld weg te sluizen. Geld dat ze van een andere rekening hebben gestolen, bijvoorbeeld door mensen op te lichten, storten ze op jouw rekening. Dan halen ze het geld eraf met jouw pinpas.
Als je wachtwoord te makkelijk is of als je computer niet de laatste beveiligingsupdates heeft, kan iemand anders toegang krijgen tot je systeem. Zo kunnen je bankgegevens, identiteit en andere gevoelige informatie worden overgenomen. Vervolgens kan er geld worden gestolen of je kan het doelwit van afpersing worden.
Ja, dat kan. Het is zeker niet fraudevrij. Via telefonisch bankieren kan je bij veel banken geld overmaken naar een andere rekening. Dus iemand anders kan ook misbruik maken van jouw toegangscode en ibannummer.
Meervoudige vermissingen
Wanneer de aanvrager 3 of meer vermissingen (van paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten) heeft in 5 jaar, komt hij in aanmerking voor opname in het Register Paspoortsignaleringen (RPS) op grond van artikel 24b Paspoortwet. De aanvraag voor een nieuw paspoort wordt dan aangehouden.
Denkt u dat iemand uw persoonsgegevens misbruikt, dan moet u direct uw bankpasjes en creditcards laten blokkeren. Dat doet u bij uw bank. U moet ook direct aangifte doen bij de politie via 0900 - 8844 (belkosten). U hoort dan hoe u aangifte doet.
Zonder aangifte kan de politie geen opsporingsonderzoek instellen naar identiteitsfraude. En zonder aangifte kunt u de schade niet op de dader of de verzekering verhalen. De wijze van aangifte is afhankelijk van de ernst van het feit. In de meeste gevallen is het nodig om dit op afspraak op het politiebureau te doen.
Criminelen zijn heel creatief en inventief om wegen te vinden om aan uw bankgegevens te komen. Met die gegevens kunnen ze dan uw rekening leeghalen. En zo is er weer een nieuwe vorm van oplichting opgedoken: bank-aan-huis-oplichting. Een oplichter belt en doet zich voor als iemand van uw bank.
Spoofing. Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van je bank, een helpdesk of webwinkel. Als je geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter. Bankhelpdeskfraude is een vorm van spoofing die veel voorkomt en waarbij iemand in korte tijd veel geld kan kwijtraken.
De bank zal hiernaar vragen voor een schadevergoeding. Er gelden veiligheidsregels voor veilig betalen, internetbankieren en mobiel bankieren. Als je betaalpas is gestolen, kan een dief je rekening plunderen als hij je pincode weet. Schrijf deze dus nooit op of alleen op een onherkenbare manier.
Met het gestolen identiteitsbewijs - soms is een kopie van het identiteitsbewijs of de persoonsgegevens op het document al voldoende - kunnen criminelen op naam van een ander onder meer online winkelen, een abonnement afsluiten, een bankrekening openen, lening(en) afsluiten, een creditcard aanvragen, een woning of pand ...
De politie mag alleen persoonsgegevens verwerken voor een bepaald doel. Bijvoorbeeld de opsporing van daders van strafbare feiten. De gegevens die de politie verwerkt, moeten noodzakelijk zijn om dat doel te bereiken. Alleen in uitzonderlijke gevallen mag de politie bijzondere persoonsgegevens vastleggen.