Natuurlijk zijn veel onderdelen kwetsbaar in een caravan. Zo is de simpele vergrendeling van deuren en kastjes al jaren een doorn in het oog van kampeerders. Ook lekkages zijn een steeds weer terugkerend probleem, al hebben veel caravanfabrikanten de afgelopen jaren daar bij de constructie meer rekening mee gehouden.
Caravans hebben over het algemeen een lange levensduur. Vaak zien we dat deze maar enkele weken per jaar gebruikt worden en daarna weer netjes de stalling in gaan. Het is dus niet ongewoon dat een caravan in veel gevallen een levensduur van zeker 20-30 jaar heeft. Veel zal echter afhangen van het gebruik.
Waarom slingeren? Slingeren begint door een invloed van buitenaf (windvlaag, weg oneffenheid, stuurbeweging etc.) met een kleine pendelbeweging van de caravan. Houdt die pendelbeweging niet op dan kan de hele combinatie in korte tijd gaan slingeren.
Te beginnen bij een overbelading van 5%, waarvoor de boete EUR 10 bedraagt. Vanaf een overbelading van 20% bedraagt de boete EUR 95. Als u de caravan met meer dan 30% overbelaadt, moet u EUR 235 afrekenen.
Helaas haken er een hoop potentiële caravanners af omdat ze opzien tegen het rijden met de caravan achter de auto. In eerste instantie begrijpelijk. Het rijden met de caravan / aanhanger is echter niet zo moeilijk en eng als het lijkt. Oefenen kan men het beste op een groot, afgelegen parkeerterrein.
Vuistregel voor gewichtsverhouding: de 75%-regel
De auto-caravan-combinatie is stabieler als de auto zwaarder is dan de caravan. De ANWB adviseert daarom de 75%-regel: belaad de caravan tot maximaal 75% van het gewicht van de beladen auto (=gewicht auto + 300 à 325 kg voor twee volwassenen, twee kinderen en bagage).
In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
Vaak wordt gesteld dat je rustig 5 of 10 procent kunt overbeladen omdat je dan onder het door de fabrikant opgegeven technisch gewicht blijft en de politie pas vanaf vijf procent procent overbelading bekeurd. Men vertelt dat de politie in Nederland gebruikt maakt van twee grenzen: vijf en tien procent.
Voor wat betreft de motor is een koppel (trekkracht) vanaf zo'n 230 Nm en een vermogen van 150 pk of meer een aardige vuistregel om goed met het verkeer mee te komen. Meer vermogen en koppel komt het comfort ten goede, maar gaat meer kosten in aanschaf en gebruik.
Een stabilisator of stabilisatorkoppeling is een constructie voor een aanhanger of caravan die moet voorkomen dat de combinatie (trekkend voertuig - aanhangwagen) tijdens het rijden in een pendelende beweging komt. Het slingeren kan ertoe lijden dat de aanhanger oncontroleerbaar wordt, en zo van de weg kan geraken.
Te hoge kogeldruk? Als de kogeldruk te hoog is, zakt de achterkant van de auto te ver in en heeft de auto daardoor minder grip aan de voorkant. De slechte wegligging geldt voor zowel auto als caravan. Ook kan de auto bij drempels en hobbels aan de achterkant schade oplopen.
Gebruik opbergvakken aan de voor- en achterzijde, en de bovenkastjes van de caravan voor lichtere spullen. Denk aan handdoeken, spelletjes, speelgoed en zwembandjes. Zet zwaardere spullen klem tussen andere spullen zodat ze niet gaan schuiven.
Conclusie. Even samenvattend: wat kost een caravan per jaar? Wij raden aan om rekening te houden met gemiddelde kosten van zo'n € 500,00 tot € 900,-per jaar. Natuurlijk is dit helemaal afhankelijk van uw eigen situatie en wij adviseren u dan ook graag persoonlijk.
Onze caravan woog 70kg meer als de fabrikant voorschreef. volgens fabr. 980kg op de technische controle 1050kg.
Overschrijding van het gewicht dat een voertuig volgens het kenteken mag hebben, is bovendien gevaarlijk in het verkeer. Een overbeladen voertuig heeft bijvoorbeeld een langere remweg. Tot slot leidt elke vorm van overbelading tot ongeoorloofd economisch gewin ten opzichte van bedrijven die goed gedrag vertonen.
Een gekentekend voertuig is te zwaar beladen als de toegestane massa's (gewichten) of de druk onder de as(sen) of onder de koppeling worden overschreden. Ook strafbaar is het trekken van een zwaarder beladen aanhangwagen dan het kentekenbewijs van het trekkende voertuig toestaat.
In de praktijk geldt een waarschuwing bij overbelading tot en met 5%. In de overige Europese landen gaat men verschillend om met de marges bij overbelading. De kans op een bekeuring of de eis om lading te lossen kan in het buitenland aanmerkelijk groter zijn.
Wie is verantwoordelijk voor overbelading? De vervoerder is altijd aansprakelijk in geval van strafrechtelijke handhaving. Een verlader kan medeaansprakelijk zijn. Het digitaal toezicht richt zich op de kentekenhouder (meestal de eigenaar).
Maximum toegestane massa onder de assen
Het is verboden het wegdek te beschadigen door zich met een voertuig op de openbare weg te bevinden waarvan de massa op de grond onder een van de assen het toegestane maximum, met meer dan 5 procent overschrijdt.
Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.
Vrijwel alle caravans zijn geremd. Een kleine boedelbak is meestal ongeremd. De aanhangwagen mag inclusief lading nooit zwaarder zijn dan het maximum trekgewicht van de auto. Als er geen gewicht op het kentekenbewijs vermeld staat, mag de auto niets trekken.
Voor caravans en aanhangwagens is het grens gewicht 750 kg, alles bepalend. Caravans en aanhangwagens die zwaarder wegen moeten een aparte verzekering afsluiten. Daarnaast moeten deze ingeschreven worden bij de DIV en een jaarlijkse keuring ondergaan.