Bedenk wat je wilt bereiken, maak het meetbaar en stel een realistisch tijdskader vast. Voorbeelden van persoonlijke doelen zijn communicatievaardigheden verbeteren, een nieuwe taal leren, fitnessdoelen behalen of een betere werk-privébalans vinden.
Een leerdoel is een doel dat u voor uzelf stelt met betrekking tot specifieke vaardigheden en kennis die u wilt verwerven . Deze definitie maakt ook onderscheid tussen leerdoelen en prestatiedoelstellingen. U stelt prestatiedoelstellingen in termen van duidelijk gedefinieerde resultaten, terwijl u zich primair richt op de uitkomst.
Het stellen van persoonlijke doelen begint met nadenken over welke aspecten van je leven je wilt verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld werk, gezondheid, relaties of persoonlijke ontwikkeling zijn. Vraag jezelf af: 'Waar wil ik beter in worden?' of 'Wat wil ik bereiken in de komende maanden?'
Een goed leerdoel probeert bijvoorbeeld de acties te demonstreren die leerlingen succesvol uitvoeren – Opsommen (Onthouden), Classificeren (Begrijpen), Gebruiken (Toepassen), Categoriseren (Analyseren), Beoordelen (Evalueren) en Produceren (Creëren) – na het voltooien van een leereenheid.
Voorbeelden van leerdoelen voor je stage zijn het verbeteren van communicatie, presentatievaardigheden, productiviteit en samenwerking. Gebruik de SMART-methode om je doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden te maken.
Persoonlijke doelen zijn de gewenste toestanden die mensen proberen te bereiken, behouden of vermijden in hun werk, relaties, financiën, gezondheid en persoonlijke ontwikkeling . Het omvat het identificeren van gewenste uitkomsten en het ontwikkelen van een plan om deze te bereiken, wat kan zorgen voor een lange termijn richting en korte termijn motivatie.
Traditioneel worden leerdoelen vanuit het perspectief van de student geformuleerd, bijvoorbeeld: “ De student moet in staat zijn de koolstofkringloop in een bepaald ecosysteem te traceren.”
Doelstellingen moeten specifiek, beknopt, observeerbaar en meetbaar zijn. Elke leerdoelstelling moet gericht zijn op één bepaald aspect van de prestaties van de student en moet worden uitgedrukt met één enkel actiewerkwoord.
Door jezelf tijdens het formuleren van je doel vragen te stellen als “wat wil ik bereiken en waarom?” (specifiek), “hoe kan ik dit meten?” (meetbaar), “zijn de stappen die ik moet zeggen haalbaar?” (realistisch) en “wanneer wil ik dit bereikt hebben?” (tijdsgebonden) kun je jouw doelen zo specifiek mogelijk formuleren.
Een leervraag is een vraag die een leerling aan zichzelf stelt, omdat hij/zij iets wat hij nog niet weet (of kan) wil leren. In de leervraag geeft de leerling concreet aan wat hij wil leren. Het komt misschien wel elke dag, maar toch zeker regelmatig voor dat je jezelf een leervraag stelt.
Dit zijn punten waaraan je wilt en kunt werken door bijvoorbeeld een training of cursus te volgen, nieuwe gewoontes aan te leren of te vragen of je leidinggevende of een collega je op weg kan helpen. Soms komen ontwikkelpunten voort uit een beoordelingsgesprek met je leidinggevende.
Een duidelijk persoonlijk ontwikkelingsdoel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden. U kunt bijvoorbeeld een doel stellen om uw vaardigheden in het spreken in het openbaar te verbeteren door een workshop bij te wonen en in de komende drie maanden ten minste twee presentaties te geven .
Mogelijke antwoorden
"Een van mijn levensdoelen is om waardevolle kennis en ervaring in de sector op te doen . Omdat dit een instapfunctie is, hoop ik voor het bedrijf te werken om nieuwe vaardigheden op te doen en een idee te ontwikkelen van hoe ik kan bijdragen aan de organisatie." "Een van mijn levensdoelen is om een rolmodel te zijn voor degenen die ik aanstuur.
Een goed geformuleerd leerdoel is specifiek (1), meetbaar (2), realistisch (3), relevant (4) en tijdgebonden (5), en dient als leidraad voor het ontwerp van de leeractiviteit en het meten van het leerresultaat.
Cognitieve doelstellingen benadrukken DENKEN,affectieve doelstellingen benadrukken VOELEN en . Psychomotorische doelstellingen benadrukken ACTEREN .
Persoonlijke leerdoelen helpen je om gefocust te werken. In plaats van 'in het wilde weg' van alles te leren en tot je te nemen, weet je nu waarom je iets doet en kun je daarbij beter prioriteiten stellen. Ook houden persoonlijke ontwikkelingsdoelen je werk leuk en uitdagend.
HOUDINGSDOEL: Welk gevoel wil ik bij de ander achterlaten na dit gesprek?Welke mening wil ik beïnvloeden met dit gesprek?Waar wil ik iemand van overtuigen.
Elk doel moet duidelijk en beknopt zijn . Denk na over wat je wilt bereiken met deze stage-ervaring. Het stellen van doelen en leerdoelen biedt een manier om je ervaring te evalueren.