Een kind van 4 jaar kan goed zijn evenwicht bewaren en kan hinkelen. Hij kan een kleine bal vangen en hij begint te oefenen met activiteiten als fietsen (zonder zijwieltjes) en rolschaatsen. Hij vindt het erg leuk om te rennen, te springen en te klimmen.
Op school leert je kindje veel nieuwe vaardigheden zoals getallen, vormen en letters herkennen, luisteren naar elkaar en verhaaltjes navertellen. Ook maakt hij kennis met rijmen, lettergrepen, seizoenen, dagen in de week en oefent hij met het schrijven van zijn naam.
Spelontwikkeling kind 4 jaar
Hij doet rollenspellen en verzint zelf verhaaltjes. Denk aan spelletjes als vadertje en moedertje, superman of prinses spelen, of politie en boef. Fantasiespel is goed voor z'n verstandelijke ontwikkeling en denkvermogen: hij leert zo hoe anderen denken en doen.
Je kind van 4 jaar kan:
tellen tot 10. de cijfers 1 t/m 5 herkennen. besef hebben van de begrippen meer – minder, veel – weinig, erbij – eraf, groter – kleiner, dikste – dunste, voor – naast –op. groepjes herkennen van 2 en 3 zonder te tellen.
Officieel leert je kind pas in groep 3 van het basisonderwijs letters herkennen en woordjes lezen. Toch hoef je er niet raar van op te kijken als een peuter enthousiast de eerste letter van zijn naam aanwijst, of wanneer een kleuter met onregelmatige letters zijn naam onder een tekening zet.
Op de meeste basisscholen leren kinderen letters schrijven vanaf groep 3, terwijl er in groep 1 en 2 al veel voorbereidend schrijfonderwijs plaatsvindt. Leren schrijven is een kwestie van goed oefenen, waarbij de leerkracht let op hoe je kind de pen vasthoudt.
Speelgoed voor kinderen van 4 tot 6 jaar
Denk bijvoorbeeld aan poppen, poppenhuizen, verkleden en keukentjes. Constructie wordt ook steeds leuker en beter. Spelen met LEGO, Duplo, puzzels of blokken past hier goed bij.
Je kunt bijvoorbeeld meegeven: stukjes appel, banaan, druiven, stukjes peer, aardbeien, blauwe bessen, snoeptomaatjes, stukjes komkommer, reepjes paprika. Eigenlijk van alles aan fruit en makkelijk eetbare groenten.
Vanaf 3+ jaar oud
Ook slimme spelletjes zoals Memory doen het goed vanaf deze leeftijd!
Een vierjarige gebruikt zijn fantasie om de wereld te begrijpen en experimenteert met verhalen en rollen. Misschien loopt hij wel dagenlang als superman of als prinses rond. Hij leert hiermee wat anderen doen, denken en voelen en dat helpt bij de gewetensontwikkeling en het leren rekening te houden met anderen.
Klokkijken is niet iets wat je kind van de ene op de andere dag leert. Het is een proces dat op de basisschool maar liefst vijf jaren beslaat. Het begint in groep 1 - hoewel daar de klok nog buiten beeld blijft - met het ontwikkelen van een globaal tijdsbesef. Eind groep 5 moet je kind kunnen klokkijken.
6-9 jaar. Op deze leeftijd zijn veel kinderen dol op voetbal, fietsen, skaten, verstoppertje spelen et cetera. Ze willen vooral motorische grenzen verleggen.
Als je een kind hebt dat naar de basisschool gaat, is er op school ieder dag een eetmoment in de ochtend, het 10-uurtje. Als je dat eetmoment weet in te vullen met een gezonde snack leg je al een hele mooie basis voor een gezond eetpatroon van de rest van de dag.
Maar let wel op het type fruit. Appel en banaan verkleurt bijvoorbeeld snel en dat ziet er niet smakelijk uit. Je kunt het natuurlijk wel besprenkelen met citroensap. Heel fruit zoals een banaan, appel, mandarijn of pruim.
Met 2,5 jaar leert je peuter kralen rijgen, gaatjes vullen met de juiste vorm, prikken, knippen en plakken. Met zijn vingers een potlood aansturen en zijn rits omhoog en omlaag doen, leert je kind rond zijn derde jaar. Lees hier meer over de spraakontwikkeling van peuters.
Als kinderen net geboren zijn zullen ze nog niet echt met een pop spelen. Het draait dan allemaal om het aanraken en bekijken van de pop. Pas vanaf een jaar of 2 beginnen kinderen echt met een pop te spelen. En hoe ouder ze worden, hoe leuker het is als de pop interactiever wordt.
Vanaf groep 4 krijgt je kind 'begrijpend lezen' en gaat het zelf stukjes schrijven. Verder worden de woordenschat, de zinsbouw en de spelling steeds beter. Je kind kan steeds beter vertellen of opschrijven wat het denkt, bedoelt of meemaakt.
De meeste kleuters kennen aan het eind van groep 2 al heel wat letters, maar het echte lezen begint pas in groep 3. Toch zijn er in vrijwel elke kleuterklas wel kinderen te vinden die al kunnen lezen. Eén op de tien kleuters leert zichzelf lezen in groep 2 en er zijn zelfs kinderen die er nóg vroeger bij zijn.
Ze kunnen goed lopen, huppelen, zelfstandig traplopen of zelfs op één been staan. Ook kunnen ze tegen een bal schoppen, ermee gooien en meestal al een stuiterende bal opvangen. Ook de fijne motoriek gaat vooruit: kleuters kunnen cirkels en vierkanten tekenen en enkele blokletters schrijven.
Speelgoed dat de fantasie prikkelt laat wat meer aan de verbeelding van het kind over. Je kunt dan denken aan verkleedkleren, knutselmateriaal, bouwmateriaal, knuffels en poppen (het liefste een die niets 'kan'), autootjes, etc. Maar ook materialen die je in en om het huis kunt vinden kan als speelgoed gelden.