Zet een leuk muziekje op en je bent klaar om je zolder op te ruimen. Hoe begin je eraan? Zorg voor dozen: bewaardozen en dozen om spullen weg te gooien. Maak drie vakken: het eerste vak is voor alle spullen die je houdt, het tweede voor de twijfelgevallen en het derde vak voor de dingen die je weggooit.
Een goede tip is om handige kasten, stellingen of andere opbergmeubels te plaatsen – afhankelijk van de grootte en hoogte van jouw zolder. Per kast, plank of stelling kun je bij elkaar horende spullen in opbergen, zodat je deze gemakkelijk terug kan vinden.
Het blijft een feit dat op zolder vaak spullen liggen die je helemaal niet (meer) nodig hebt. Daarom liggen ze ook op zolder. Maar om ze nou zo weg te doen is vaak een hele stap. De schoolwerkjes van vroeger, de babykleertjes, de kerstspullen en al je schoolagenda's, die doe je toch niet zo weg?
Het wordt vergeten of je hebt de spullen niet meer nodig. Het is slim om ieder jaar je zolder op te ruimen. De zolder opruimen is vaak een hele klus. Als je het echter ieder jaar doet dan is het mogelijk om de klus te beperken.
Denk aan het weer, vogelpoep, ronddwarrelend zand en stof, of andere aanslag. Daarom is het aan te raden in ieder geval elke 6 tot 8 weken de ramen buitenshuis schoon te maken. Binnenshuis voldoet eens in de twee tot vier maanden voor de meeste huishoudens.
Gemiddeld moet je twee keer per week dweilen om het huis lekker schoon te houden. Zelfs als je alleen woont en de boel niet zo vies maakt, is een gemiddelde van twee keer aan te raden. De vloer komt zonder dat je het ziet vol te liggen met stof, roetdeeltjes en andere viezigheid die je mee naar binnen neemt.
Voor sommige mensen voelen deze voorwerpen als een manier om hun leven te documenteren. Weggooien voelt alsof ze dat deel van hun leven verliezen. ' Door de emoties die hun bezit oproept, hebben mensen die aan verzamelzucht lijden moeite hun spullen in verschillende categorieën in te delen.
De kosten voor een opruimcoach variëren van € 40,- tot € 75,- per uur. Vaak is een zelfstandig opruimcoach goedkoper dan een opruimcoach die zich via een groot platform laat inhuren.
Aan de slag!
Zodra je de wekker zet, begint jouw opruim-tijd. Check alle plekken waar rommel kan liggen. Onder de bank, open planken, op je side tables, in de boekenkast. Check de spullen rondom je tv-kast, je salontafel, en random items die op de grond slingeren.
Drang om te verzamelen is universeel
De meeste mensen hebben ooit in hun leven wel eens iets verzameld. De drang om te verzamelen en spullen te vergaren is vrij universeel. Veel dieren verzamelen ook, maar dan voornamelijk voedsel in plaats van spulletjes.
Mensen met een verzamelstoornis (in de volksmond ook wel 'verzamelwoede', 'verzameldrang' of 'hoarding' genoemd) hebben een sterk gevoelde behoefte om bepaalde voorwerpen te bewaren. Het wegdoen van deze spullen gaat samen met een gevoel van lijden.
"Wanneer het water warm is verdampt het sneller en blijven zeepresten van het schoonmaakmiddel achter op de vloer. Deze resten zorgen ervoor dat er strepen komen en de vloer gaat plakken. Beter is het om koud water te gebruiken met daarin een klein beetje reiniger."
De WC moet minimaal eens per week worden schoongemaakt. Afhankelijk van het aantal personen waarmee je in huis woont, moet de WC vaker schoongemaakt worden. Een keer per week is genoeg als je op jezelf woont of met z'n tweeën. Woon je met meer personen, dan adviseer ik de WC twee keer per week schoon te maken.
Wat is osmosewater? Osmosewater is water dat vrij is van alle mineralen, virussen, medicijnen, zware metalen, bacteriën, pesticiden en vuildeeltjes. Het is water in zijn puurste vorm. Glazenwassers en schoonmaakbedrijven gebruiken osmosewater omdat de kans op strepen en vuilresten hierdoor kleiner is.
Maar hoe vaak maak je de badkamer nou écht goed schoon? De gouden regel is één keer in de week. Het schoonmaken van het douchegordijn, de voegen en de douchekop kan gerust één keer per maand of kwartaal.
De gemiddeld prijs die een glazenwasser zal vragen is €30 per uur. De prijzen kunnen per klus en regio verschillen. Doorgaans liggen de kosten gemiddeld tussen €24 tot €36 per keer.
De methode van Marie Kondo betekent in het kort: in een keer rigoureus je hele huis opruimen, opruimen per categorie, niet per locatie. Het belangrijkst is dat je alleen de dingen bewaart waar je echt van houdt.
Een professional organizer inhuren levert veel op: een opgeruimd huis en overzicht in spullen. Dit geeft energie en rust. Daarnaast scheelt het je veel tijd en dus geld omdat je niet meer naar van alles op zoek bent of onnodig dingen koopt omdat je niet meer weet waar je ze hebt gelaten.