Sinds kort is de nieuwe generatie Ford Kuga verkrijgbaar. Met de zuinige 1,5 liter EcoBoost-benzinemotor van 150 pk vermogen is de SUV geschikt voor een aanhanger tot 1.800 kg geremd gewicht.
De prestaties van de Ford Kuga 1.5 EcoBoost zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Fendt is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden.
Deze Kuga is leverbaar als een plug-in hybride. Fords geavanceerde hybride technologie is ontworpen voor een schonere, stillere, meer geavanceerde benadering van SUV-rijden. En met een trekgewicht van maar liefst 1.500kg.
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI – 1800 kg
De leverbare benzinemotoren zijn een 1.4 TSI met 125, 150 of 160 pk en een 2.0 met 180 of 210 pk. De zwakste 1.4 mag 1600 kilo trekken, de versies met 150 of 160 pk kunnen met 1800 kg overweg.
De Ford Focus met 1,5 liter Ecoboost-motor (150 pk), caravantrekker met automaat, kan al overweg met 1.500 kilo aan trekgewicht. Met de Ford Focus zet je een strak sturende hatchback voor je caravan of aanhanger, die zeer stabiel in bochten ligt en een fijne metgezel is voor lange ritten.
De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021. Na een intensieve beoordeling bleek de Koreaanse SUV de beste papieren te hebben.
Iedere Ford Focus met een bepaalde motor heeft een eigen trekgewicht. Zo klopt het dat er een versie is die maar 300 kg mag trekken. Dat is de 1.6 TDCI uitvoering met 77 kW. De overige 1.6 diesels mogen dan weer 1200 kg trekken en de 2.0 diesel 1500 kg.
De Ford Kuga is een fijne gezinsauto. Hij heeft veel binnenruimte en een plezierig rijgedrag. De fabrikant heeft op dit punt echter een reputatie hoog te houden en het moet gezegd; voor een Ford vinden we het weggedrag toch wat stoterig. De besturing is mooi precies, maar aan de lichte kant.
Afstemming auto en caravan: 75% regel
Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.
De Ford Kuga en het milieu
De motoren van de Kuga zijn keurig schoon. Het gemiddelde brandstofverbruik van de testauto was met 1 op 12,6 overigens geen hoogvlieger. Ford claimt dat een verbruik van gemiddeld 1 op 16,1 mogelijk moet zijn.
Opvallend is ook dat de Puma 1.0 Ecoboost met 125 pk 'gewoon' 1100 kg mag trekken. De autofabrikant is verantwoordelijk voor de opgegeven aanhangwagenmassa.
Om het trekgewicht te verhogen moet de auto op een testbaan van de RDW diverse testen ondergaan waaronder div. hellingproeven met een beladen aanhanger. Als de auto hier doorheen komt dan kan het trekgewicht aangepast worden op het kenteken.
Als u rijbewijs B hebt, dan mag u rijden met een aanhanger tot maximaal 750 kg (leeggewicht + laadvermogen). Daarnaast mag het totale gewicht van de combinatie (auto + aanhanger) niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.
Voor wat betreft de motor is een koppel (trekkracht) vanaf zo'n 230 Nm en een vermogen van 150 pk of meer een aardige vuistregel om goed met het verkeer mee te komen. Meer vermogen en koppel komt het comfort ten goede, maar gaat meer kosten in aanschaf en gebruik.
Daarnaast zijn de hybride auto's van zichzelf al een stuk zwaarder, wat zorgt voor extra druk voor de remmen en ophanging. Daarnaast is het plaatsen van een trekhaak ook net even anders dan bij een 'gewone' auto. De trekhaak zou in het verlengde van de batterij(en) van je hybride auto geplaatst worden.
Als je een occasion als trekauto in wilt zetten kies dan voor een Micra van de huidige generatie, die sinds 2017 wordt gebouwd. Ook de daarin eerder toegepaste 0,9 liter IG-T-motor van 90 pk is in staat tot 1.200 kg geremd gewicht te trekken. Je betaalt er zo'n 10.000 tot 15.000 euro voor.
Een 3008 SUV Hybrid met eigen gewicht (leeg) van 1735 kg met 180 pk benzine vermogen (4 cilinder 1.6 motor) mag 1250 kg geremd trekken. Dezelfde 3008 met 3 cilinder 1,2 motor (130 pk) en leeggewicht van 1295 kg mag 1400 kg geremd trekken.