Net zo veilig als het betalen van boodschappen in de supermarkt, zegt OVpay. Ook qua privacy. "Als je wordt gecontroleerd, ziet de conducteur alleen of is ingecheckt en de laatste ritten. Niet hoeveel er op je rekening staat of wat je laatste transacties waren."
Als conducteur of conductrice controleer je vervoersbewijzen van reizigers. Je ziet met je handscanner of iemand ingecheckt is. Je geeft ook informatie over de trein-, tram- of busrit, zowel via de intercom als aan reizigers direct.
Hoe werkt de controle door de conducteur? Dit werkt hetzelfde als met een OV-chipkaart. Een conducteur scant je betaalpas en kan zien of, waar en wanneer je bent ingecheckt. Hij ziet verder geen persoonlijke (bank)gegevens zoals saldo.
Die verbiedt dat bedrijven de bij andere bedrijven gemaakte transacties mogen inzien. Via de PDA is het voor conducteurs mogelijk om de naam, geboortedatum, type abonnement, saldo en laatste tien transacties van de kaarthouder te bekijken, ongeacht of die in de tram, trein, metro of bus plaatsvond.
Conducteurs zijn vrij om hun rondes zelf in te delen, al is de richtlijn dat reizigers elke 40 tot 45 minuten een medewerker moeten zien. "Conducteurs doen een serviceronde en een controleronde en moeten zelf beslissen wanneer ze die lopen", aldus de woordvoerder.
Ja, je kunt een boete verwachten van 50 euro (voor zwartrijden) als je door de poortjes heen gaat zonder in te checken (omdat je geen geldig vervoerbewijs hebt), en daarboven op kun je een boete van 95 euro verwachten omdat je de poortjes misbruikt.
De vereniging Reizigers openbaar vervoer (Rover) komt tot die cijfers na een uitgebreid onderzoek van ruim 2300 treinritten, waarbij minstens veertig keer is nagegaan of er sprake was van kaartcontrole. Volgens Rover is op ritten korter dan tien minuten de kans op controle 17 procent.
Als een conducteur in de bus, tram, metro of trein de kaartjes komt controleren, wordt jouw bankpas gescand. De controleur kan dan alleen zien of en waar je bent ingecheckt.
Voor zwartrijden riskeer je een administratieve boete van 250 euro.Word je tijdens hetzelfde jaar een 2de keer betrapt, bedraagt de boete 500 euro.
De conducteur controleert de pas of telefoon net als de OV-chipkaart met zijn controle-apparatuur en kan dan zien dat iemand is ingecheckt.
De conducteur controleert de pas net als de OV-chipkaart met zijn controle-apparatuur en kan dan zien dat iemand is ingecheckt.
Ja, in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard is goedkoper dan een regulier kaartje kopen bij de buschauffeur. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
Het scannen van alle OV-chipkaarten is al langere tijd de procedure. Door de OV-chipkaart te scannen kan de conducteur alle gegevens van de OV-chipkaart uitlezen en controleren of alles klopt.
Als conducteur beantwoord je vragen van reizigers, help je hen bij een verstoring met een alternatieve route en reageer je snel en op de juiste manier bij calamiteiten. Onze reizigers staan op de eerste plek.
De politie en buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA's). Een BOA is bijvoorbeeld een conducteur, parkeercontroleur, brandweer, inspecteur van de dierenbescherming, sociale rechercheur, leerplichtambtenaar, gemeentelijke opsporingsambtenaar of een milieuopsporingsambtenaar.
Overtredingen die altijd worden vermeld
Het betreft bijvoorbeeld baldadigheid, openbare dronkenschap, onverzekerd rijden, rijden zonder rijbewijs en veroorzaken van gevaar op de weg. Deze overtredingen komen dus altijd op het strafblad.
Zet u uw studentenreisproduct te laat stop en blijft u ermee reizen? Dan krijgt u een boete. In de 1e maand nadat uw recht op het studentenreisproduct is afgelopen, is de ov-boete € 89,54 per halve maand.Gebruikt u het ná die 1e maand, dan is de boete € 179,10 per halve maand.
Wanneer u bij controle een boete krijgt opgelegd kunt u, wanneer u over zo'n reisproduct beschikt, maximaal drie keer per jaar een verzoek indienen om deze boete kwijt te schelden.Dit kan uitsluitend schriftelijk via dit formulier.
Als je met de trein reist moet er minimaal € 20,- op je kaart staan als je incheckt. Als je met de bus reist moet er minimaal €4,- op je kaart staan.
Hoe werkt inchecken met je smartphone? Waar je voorheen je plastic pasje voor de scanner moest houden, kun je nu je smartphone gebruiken. Dit doe je door de achterkant van je telefoon tegen de incheckpaal te houden. De poortjes op het station gaan dan gewoon open.
Om met OVpay te reizen is geen saldo nodig: reiskosten worden pas in de nacht afgeschreven. Reizigers kunnen betaling omzeilen door de virtuele kaart na het uitchecken te verwijderen. Een normale bankpas wordt geblokkeerd als een afschrijving niet lukt.
Er is altijd een conducteur in de trein aanwezig, maar deze heeft tijdens de reis ook andere werkzaamheden. Meestal kun je hem/haar vinden aan het begin of einde van de trein.
Over de HSL kunnen hogesnelheidstreinen rijden met een snelheid van meer dan 200 km/h. Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Eurostar rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
In de meeste landen voert de conducteur een visuele controle uit van de gegevens op je ticket, waaronder de reisinformatie die je hebt toegevoegd, dus zorg dat je de juiste reizen toevoegt. In sommige landen zal de conducteur de streepjescode scannen en de reisinformatie visueel controleren.