Vandaag de dag zijn er vier verschillende typen remolie op de markt: DOT 3, 4, 5 en 5.1. Het grootste verschil tussen deze typen is het kookpunt: door het koken ontstaan er dampbellen en gaan de remprestaties drastisch achteruit. Van de verschillende uitvoeringen heeft DOT3 het laagste kookpunt, DOT 5 het hoogste.
Een remvloeistof welke voldoet aan de FMVSS 116 (DOT 3, DOT 4 of DOT 5.1), ISO 4925 en SAE J 1703 specificaties kan zeer goed gemengd worden met een andere remvloeistof (met uitzondering van de eerder gememoreerde DOT 5 op silicone basis), sinds er een mengbaarheid clausule in de Internationale standaard is opgenomen.
Eurol Remvloeistof DOT 5 is een remvloeistof op siliconenbasis. Het heeft een brede temperatuurrange van -40°C tot over +260°C en geeft een optimale werking van het remsysteem bij lage temperaturen. Eurol Remvloeistof DOT 5 is een remvloeistof op siliconenbasis.
Het soort remvloeistof wordt uitgedrukt in DOT.Het cijfer erachter (je hebt DOT3, DOT4 en DOT5) heeft te maken met de hoogte van het kookpunt.Hoe hoger het cijfer, hoe hoger het kookpunt. En dat is belangrijk, omdat de remmen en daarmee de remvloeistof behoorlijk heet kunnen worden.
Voor personenauto's wordt DOT 4 remolie aangeraden. De bescheiden hoeveelheid remvloeistof in je auto moet namelijk de zeer hoge temperaturen die tijdens het remmen ontstaan kunnen verdragen. Deze temperaturen kunnen oplopen tot wel 500 graden.
De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald.
Tijdens het remmen wordt de remvloeistof heet en kunnen er bellen ontstaan. Het opbouwen van voldoende remdruk wordt zo moeilijker tot onmogelijk. De remzuigers werken dan niet goed meer en kunnen in het ergste geval zelfs vastroesten.
Om het remsysteem optimaal te laten functioneren is het belangrijk om de remvloeistof bijtijds bij te vullen of geheel te verversen. Bij regelmatig gebruik van de personenauto is het raadzaam dit minimaal een keer in de twee jaar te doen.
Je kunt zelf de remvloeistof in je motor vervangen. Met een beetje gereedschap, geduld en handigheid kun je veel zelf doen. Maar let op: als je niet regelmatig zelf aan je motor sleutelt, is dit een klus die je beter aan een vakman kunt overlaten.
Wanneer u gaat rijden met te weinig of zelfs geen remvloeistof, dan is dit extreem gevaarlijk. De remmen werken namelijk niet of niet voldoende in dit geval. U kunt het best te garage bellen.
Wanneer verschillende soorten remvloeistof met elkaar gemengd worden, neemt de kracht van deze eigenschappen dus af. Het wordt dus afgeraden om DOT 4 remvloeistof te mengen met andere soorten zoals DOT 3 remvloeistof om een optimaal remsysteem te behouden en slijtage te voorkomen.
Bardahl DOT 4 LV (low viscocity) is een speciale remvloeistof met een extreem lage viscositeit bij koude temperaturen. Doordat deze remvloeistof een lage viscositeit heeft is dit een ideale remvloeistof voor alle moderne voertuigen met ABS en ESP.
DOT 4 remvloeistof is in het bijzonder geschikt voor hydraulische remsystemen in trommel- en schijfremmen van o.a. auto's, vrachtwagens, heftrucks en motoren. Om schade aan je voertuig of ongelukken te voorkomen, is het erg belangrijk om de juiste remvloeistof te gebruiken.
In dit artikel zullen wij deze vragen voor u beantwoorden! De belangrijkste vloeistoffen die u aantreft in de motorruimte zijn motorolie, koelvloeistof, remvloeistof en ruitensproeivloeistof.
Veeg het reservoir vervolgens schoon met een schone doek. Veeg ook eventueel gemorste remvloeistof zo snel mogelijk op en voorkom dat het op de lak van de auto terecht komt. Remvloeistof is een bijtende vloeistof, die de lak ernstig kan beschadigen; Draai vervolgens de dop weer op het reservoir en sluit de motorkap.
Over het algemeen hebben oldtimers een zwaar gewicht en daarom is een remvloeistof met een hoog kookpunt aan te raden voor uw oldtimer. De silicone remvloeistof DOT5 is een remvloeistof die zeer geschikt is voor oldtimers, omdat deze vloeistof geen water aantrekt. Een goed alternatief voor de DOT3, DOT4 of DOT5.
In het remsysteem van een gemiddelde personenauto zit ongeveer 0,25 tot 0,5 liter remvloeistof. Deze kleine hoeveelheid moet drukken kunnen verdragen van 15.000 kPa bij zeer hoge temperaturen.
Het is aan te raden om zeker elke 2 jaar of 20.000 km de remvloeistof van zowel je voor als achterrem te vernieuwen. Remvloeistof is hygroscopisch en dit betekent dat dit water aantrekt. Water is net als remvloeistof niet samendrukbaar waardoor de remkracht niet direct verloren gaat.
Raadpleeg altijd de technische papieren van de motorfiets om erachter te komen welk olietype (DOT) je nodig hebt. In tegenstelling tot motorolie is remolie universeel en voor zowel de auto als de motorfiets.
Relatief simpel onderhoud, maar je moet je hoofd er wel bij houden! Het is aan te raden om elke 2 jaar of na iedere 20.000 km de remvloeistof van je voor- én je achterrem te vernieuwen. Remvloeistof is hygroscopisch wat betekent dat het water aantrekt.
Verse remvloeistof is helder en goudgeel.Verouderde en verontreinigde remvloeistof is groen en troebel. Voorzichtig: wanneer de vloeistof deze kleur heeft aangenomen, is het tijdstip van een veilige verversing al lang overschreden. Er moet dan onmiddellijk actie worden ondernomen.
Een remvloeistof lekkage betekent een serieus risico dat de remmen uit kunnen vallen. Wij adviseren bij een remvloeistof lekkage direct de vloeistof bij te vullen en behoedzaam naar de garage te rijden. Heb je twijfels of is de remdruk volledig weggevallen ga dan niet meer rijden maar bel direct de garage.
Remvloeistof vervangen gebeurt gemiddeld elke twee jaar, afhankelijk van wat het onderhoudsschema van uw auto aangeeft. U wilt in ieder geval de remvloeistof vervangen voordat de remmen niet meer werken, want als u daar achter komt tijdens het rijden…
Naast de remblokken en schijven is de remvloeistof een gevoelig onderdeel van het remsysteem. Zonder remvloeistof kunt u niet remmen.
Vervuiling is eigenlijk de belangrijkste reden om remvloeistof te verversen. De hygroscopische eigenschappen van remvloeistoffen worden steeds beter, waardoor vocht meestal pas na circa drie jaar voor problemen kan zorgen.”