dat met de geluidssnelheid vliegt, heeft een
Supersonische vliegtuigen zijn zodanig geconstrueerd dat het vliegtuig zelf niet beschadigd raakt of instabiel wordt door de schokgolven en de daarmee gepaard gaande turbulentie. Vooral de vorm van de vleugels en het staartstuk zijn bij deze vliegtuigen aangepast.
Supersonische snelheid treedt op wanneer een voorwerp sneller reist dan de geluidssnelheid (Mach 1) – 1.236 km/u. De Concorde kon een snelheid bereiken die meer dan twee keer zo hoog was als de geluidssnelheid, met een snelheid van Mach 2,04 (2.180 km/u).
American Airlines heeft nu namelijk twintig supersonische vliegtuigen besteld van het bedrijf Boom. Het gaat om de Overture die met 2.100 km/u (Mach 1.7) 65 tot 80 mensen kan vervoeren.
Als een voorwerp sneller gaat dan het geluid, kunnen de drukgolven die het voorwerp veroorzaakt, niet meer van het voorwerp vandaan lopen. De drukgolven zijn dan namelijk langzamer dan het voorwerp. "Langzamer" betekent hier ongeveer 1200 km/h op zeeniveau.
het snelste. Het gaat om de Lockheed SR-71. De kist haalde in 1976 de recordboeken met een topsnelheid van 3.530 kilometer per uur. Met die snelheid werden ook de wetten van de vluchtnavigatie volledig herschreven.
Een vliegtuig dat sneller vliegt dan de snelheid van geluid gaat door de geluidsbarrière heen. Hiervoor moet het vliegtuig harder dan 330 meter per seconde of 1200 kilometer per uurvliegen. Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat gepaard met een schokgolf, de sonic boom.
Gevechtsvliegtuigen zijn een bepalende factor, waar ook ter wereld. Tien dodelijke vogels dringen zich op, zoals de Russische Sukhoi T-50, die volgens Vladimir Poetin het beste gevechtsvliegtuig ter wereld is. Met een verwachte levensduur van 30 tot 35 jaar ziet het er goed uit voor de T-50.
's Werelds snelste 'gewone' straalvliegtuig is de SR-71 Blackbird. Maar het raketvliegtuig is nog sneller. de verbranding te weinig zuurstof in de dampkring is. Tijdens de Koude Oorlog gebruikten de Amerikaanse luchtmacht en de CIA de Blackbird om foto's te maken van Sovjetbases en Noord-Vietnam.
Met een hypersonische snelheid bedoelt men in het algemeen een snelheid vanaf vijf keer zo snel als het geluid door lucht (mach 5). Het komt voor dat andere (lagere) snelheden ook hypersonisch genoemd worden.
Rusland is niet het enige land met hypersonische raketten, maar mogelijk wel het eerste dat het wapen gevechtsklaar heeft. De raketten van de Verenigde Staten en China zitten nog in de testfase. Ook Noord-Korea claimt dat het testlanceringen heeft uitgevoerd.
“Hypersonische raketten zijn snel, veel vlugger dan reguliere langeafstandswapens. Ze gaan zo'n tien tot twintig keer sneller dan het geluid, zo wordt er gezegd. Dat betekent dat de raketten pakweg twee kilometer per seconde afleggen. Die snelheid maakt het voor afweersystemen vrijwel onmogelijk ze te onderscheppen.
Met moderne kruisvluchtwapens als de Amerikaanse Tomahawk kunnen vanaf schepen, onderzeeboten en vliegtuigen doelen op meer dan 1500 km afstand met grote nauwkeurigheid aangevallen worden.
In het geval van lucht is de relatieve snelheid van een object met een grondsnelheid van 300 m/s maar met 10 m/s tegenwind gelijk aan 310 m/s; met 10 m/s meewind is de relatieve snelheid gelijk aan 290 m/s.
Een F-16 kan twee keer de snelheid van het geluid vliegen, ongeveer 2.500 kilometer per uur. Zodra die geluidsmuur of geluidsbarrière gebroken wordt, gaat het vliegtuig zo snel vliegen dat het de eigen geluidsgolven inhaalt. Daardoor ontstaat er een schokgolf en die veroorzaakt de hoorbare knal op de grond.
snelheid: ongeveer 2.500 kilometer per uur.
Een vliegtuig heeft lucht nodig om te kunnen vliegen. Hoe hoger je komt hoe minder lucht er is. Dus kan het vliegtuig ook niet vliegen!
Specificaties. aantal: in het begin 213 stuks (177 eenzitters en 36 tweezitters), nu 24 stuks tot 2024 (aantal neemt af tot het moment dat de F-35 alle taken heeft overgenomen).
De F-35 vervangt het F-16-jachtvliegtuig, in gebruik sinds 1979. Het is een zogenoemd '5e generatie gevechtsvliegtuig' met een uitgebreider sensorenpakket dan vorige generaties en stealth-eigenschappen. Dit maakt het minder zichtbaar voor (vijandelijke) radar.
De Chinese luchtmacht en marine hebben de beschikking over ongeveer 2.800 vliegtuigen, waarvan zo'n 2.250 gevechtsvliegtuigen. Daarmee heeft China de grootste luchtmacht in de regio en de op twee na grootste ter wereld. China is “snel aan het inlopen op westerse luchtmachten”, aldus het Pentagon.
Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat samen met een schokgolf. Dit is op korte afstand hoorbaar, vaak als 2 knallen omdat de voor- en achterkant van het vliegtuig door de geluidsbarrière gaan. Door de doorgaans korte tijd tussen de 2 knallen, wordt meestal maar 1 doffe dreun (sonic boom) waargenomen.
Het wordt een barrière genoemd omdat er nogal wat problemen moeten worden opgelost om met bemande vliegtuigen snelheden gelijk aan of groter dan de snelheid van het geluid (ongeveer 1200 km/h) te bereiken. Dit komt omdat hoe dichter de snelheid van het geluid wordt genaderd, hoe groter de schokgolven worden.
Een F-16 gaat sneller dan geluid bij 330 meter per seconde, ofwel 1.200 kilometer per uur.