XTR is een algoritme binnen de cryptografie dat gebruikt wordt voor het verzenden van de sleutel voor symmetrische cryptografie met hulp van asymmetrische cryptografie. XTR staat voor 'ECSTR' wat een afkorting is voor Efficient And Compact Subgroup Trace Representation.
Shimano Deore XT groep
De set presteert eigenlijk evengoed als de XTR, maar is een stuk betaalbaarder. Het verschil met de Shimano XTR groepset is het gebruikte materiaal. De onderdelen van de XT zijn namelijk gemaakt van een mix van aluminium en roestvrij staal.
Het verschil tussen Deore en Deore XT is het materiaal wat gebruikt wordt en de duurzaamheid van het product. Deore XT is van beter materiaal gemaakt waardoor het langer meegaat. Sommigen zeggen dat XT langer meegaat dan XTR, terwijl XTR meer dan 2x zo duur is, en het niet eens zo heel veel scheelt in gewicht.
Het verschil in kwaliteit tussen SLX en XT is veel kleiner dan vaak gedacht, de SLX groep is vooral iets zwaarder en minder mooi afgewerkt. Het schakelen is ook iets minder zuiver dan bij de duurdere groepen, maar dit verschil merk je pas echt onder zware belasting.
Je voelt beter dat de ketting op het kransje wordt gelegd. Als we dit vergelijken met een Shimano-groep, schakelt een Shimano-groep wat soepeler. je merkt dat er geschakeld wordt, maar het voelt wat minder schokkerig dan bij een SRAM groep, omdat het zo snel gaat.
De Shimano Deore XT is een versnellingsgroep met zeer goede prestaties, geschikt voor wie zijn grenzen wil verleggen. Deze versnellingsgroep heeft op veel trekking mountainbikes een bereik van 3x10 versnellingen. Op wat oudere fietsen vindt u bij deze schakelset een bereik van 2x11 versnellingen.
Shimano Dura Ace groep
Shimano Dura Ace is de beste groepset van Shimano. Je krijgt hier echt het beste van het beste. Een zo laag mogelijk gewicht, maar wel oersterk.
Nee. SRAM cassette en Shimano derrie gaan slecht samen. Om eoa reden monteert TREK SRAM cassettes terwijl al het andere Shimano is en het wil gewoon niet lekker schakelen.
Trap je graag wat zwaarder, kies dan voor 34t of 36t. Ook de keus voor een cassette speelt een rol: er zijn namelijk 10-speed cassettes in verschillende verhoudingen maar de beste keuze is om een 11/36-cassette te gebruiken.
Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee.
Vervangen bij een goedkope derailleur heeft meestal geen zin, omdat de rest van het mechaniek niet veel langer meegaat dan de wieltjes. Waarschijnlijk geldt dat voor jouw derailleur, afhankelijk van je beroerdschakelentolerantie. Bij mij gaan de wieltjes 15.000 à 20.000 km mee, en ik vervang preventief.
De 3000-kilometer-regel. Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
Veel mensen maken zich zorgen of de lichtste versnelling van een 1x12 derailleur wel licht genoeg is. Een gangbaar 2x11 systeem heeft als lichtste overbreging 26-42 wat resulteert in een verzet van 0,62. Bij 1x12 heb je doorgaans een 32 tands voorblad en een 50 tands tandwiel als grootste achter ( Shimano XTR = 51t ).
De SRAM NX Eagle 1x12 groepset is een kwalitatief uitstekende groepset van SRAM voor mountainbikes in het net wat betere instapsegment. Daarbij moet je wel rekening houden met het feit dat de schakelprestaties en de duurzaamheid van de onderdelen van iets mindere kwaliteit zijn dan de duurdere groepsets.
In het mountainbike is de trend naar een 12-speed al langer aan de gang. Maar daar wordt die gecombineerd met een enkel tandwiel vooraan. De 1x12. Met zo een fiets hoef je vooraan niet meer te schakelen, maar zijn de verschillen bij het schakelen achteraan veel groter.
De meeste sportieve fietsen hebben twee of drie kettingbladen aan de voorkant (de tandwielen bevestigd aan de pedaalarm) en ergens tussen de 7 tot 12 versnellingen (of tandwielen) aan de achterkant (dit wordt ook wel de cassette genoemd die aan het achterwiel vast zit).
Het belangrijkste voordeel van Dura ace is de grotere keuze aan versnellingen. Ook de lengte van de cranks kan meer aangepast worden dan bij de Ultegra groep. De Dura ace groep is ook exact 221 gram lichter dan de Ultegra groep.
Het Micro Spline-ontwerp voorkomt dat de tandwielen in de vrijloop van de kettingwielen snijden. Het Scylence freewheel ratelsysteem zorgt voor een volledige ontkoppeling van de ratels binnenin, waardoor de weerstand en het geluid tot een minimum wordt beperkt.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.
Als je er een ketting omlegt, en daar kracht op uitoefent, kun je beoordelen of de bladen versleten zijn door te zien in welke mate de ketting op de tanden omhoog komt. Als je op enig punt tussen de ketting en het blad ruimte ziet: vervangen.
In principe hoef je je derailleur niet na een bepaalde periode te vervangen. Een uitzondering is wanneer je na een flink val schade hebt aan je derailleur.