Witte rook betekent: 'beslissing dat iets kan doorgaan', 'belangrijke beslissing waarnaar al enige tijd wordt uitgekeken'. Met bijvoorbeeld 'Nog geen witte rook over nieuwe wet' is bedoeld dat de nieuwe wet nog niet is vastgesteld of aangenomen.
Witte rook door lekke koppakking
Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers. Een druktest brengt dit aan het licht.
Witte rook ontstaat door het verbranden van koelvloeistof die op een of andere manier in de verbrandingsruimte komt. Mogelijke oorzaak kan een doorgeslagen koppakking zijn maar ook een gescheurde kop of onderblok. Technisch onderzoek zal de oorzaak aan het licht moeten brengen.
Witte rook uit de uitlaat
Als er bij het starten van de auto witte rook uit de uitlaatpijp komt, is dat niet direct reden voor paniek. De witte kleur wordt meestal veroorzaakt door waterdruppels die nog in de uitlaat zaten en nu als stoom naar buiten komen. Vooral als het koud is, komt dat vaak voor.
Rook uit uitlaat wijst op slecht verbrandingsproces
Als de auto rookt, is dat vaak een teken dat de brandstof niet optimaal verbrand wordt. Dit kan op den duur leiden tot ernstige motorproblemen. De motor raakt vervuild, je krijgt een verstopte katalysator of - bij een dieselmotor - een verstopt roetfilter.
Zwarte rookpluimen of zwarte roetwolken wijzen doorgaans op een probleem met de verbranding of de injectie. Vaakis vervuiling van de motor de oorzaak. Te lang doorrijden wanneer de auto zwart rookt, kan de problemen verergeren. Het roetfilter kan verstopt gaan zitten, of de motor beschadigt.
Blauwe rook uit de uitlaat van je auto wijst op een technisch mankement in de motor. Blauwe rook kan voorkomen bij stationairloop, bij gasgeven of gas loslaten. Rook uit de uitlaat komt meestal door verbranding van olie of een slecht verbrandingsproces.
Aan het einde van de dag worden alle stembriefjes verzameld en verbrand in de Sixtijnse Kapel. Uit de schoorsteen komt dan zwarte rook. Zodra er wel een paus gekozen is, worden de stembriefjes met nat stro of een chemische stof verbrand. Er komt dan witte rook uit de schoorsteen.
De nieuwe uitlaat stinkt
Maak je geen zorgen: in de meeste gevallen is dit normaal. De uitlaat en zijn isolatiematerialen, toevoerleidingen met klemmen of pakkingen worden voor het eerst warm en heet. Dit leidt tot verdamping of outgassing, wat de geur verklaart.
Een rokende dieselauto heeft vrijwel altijd een (verbrandings)probleem. Een overschot aan diesel of een tekort aan lucht veroorzaakt zwart roken van de motor. De oorzaak kan liggen bij diverse onderdelen van de auto zoals de: de EGR Klep.
De ene koppakking kost misschien 40 euro en een top koppakking 80 euro, maar het werkloon kan variëren van 500 tot maar liefst 1200 euro. De kosten voor het vervangen van een lekke koppakking variëren dan ook van 500 tot 1300 euro. Het zal niet bij iedere auto even gemakkelijk zijn het motorblok uit elkaar te halen.
Een koppakking kan kapot gaan door ouderdom, wat niet vaak het geval is. De koppakking gaat veelal kapot doordat er scheuren zijn ontstaan door oververhitting. Een te hoge temperatuur van het motorblok komt vaak doordat er een defect is in het koelvloeistof.
De injectoren stuk zijn of versleten zijn. Er te veel olie wordt verbruikt (Dit wordt dan door het filter afgevoerd) De auto niet op temperatuur komt waardoor verbranding niet goed plaatsvind.
Vuile motor – Zwarte rook uit uitlaat bij optrekken en wegrijden. Koolafzetting en vervuiling zijn een andere reden dat een uitlaat zwarte rook kan spuwen. U zult in dit geval met name zwarte rook zien wanneer u hard optrekt of wanneer de motor nog koud is. De motor schoonmaken is dan de enige optie.
Ze worden benoemd door de paus zelf. Tijdens een conclaaf kiezen de kardinalen een nieuwe paus. Er mogen maximaal 120 kardinalen aan het conclaaf deelnemen en er geldt een maximale leeftijd van 80 jaar. Kardinaal Danneels neemt in maart dan ook zo goed als zeker aan zijn laatste pausverkiezing deel.
Schimmel en bacteriën
Als je een sterk muffige geur ruikt als je de airconditioning aanzet, dan is dit waarschijnlijk doordat er schimmel in de ventilatiekanalen van de auto zit. Vaak is dit bij oudere auto's erger, omdat schimmels en bacteriën in oude auto's meer kans hebben gehad zich te ontwikkelen.
Als het dieselmengsel net zo snel tot zelfontbranding komt als hexadecaan dan krijgt het dieselmengsel een cetaangetal van 100. Meestal heeft diesel een cetaangetal van 50. Bij benzine gebruikt men het octaangetal om de klopvastheid van het brandstofmengsel aan te duiden.
Risico's van uitlaatgassen
Sommige gassen zoals stikstofoxiden zorgen voor irritatie van de luchtwegen en kunnen leiden tot misselijkheid. De aanwezigheid van koolmonoxide kan leiden tot hoofdpijn, vermoeidheid en misselijkheid en is bij hogere concentraties dodelijk.
Pas op voor rook
Bij het barbecueën op houtskool en briketten is vaak sprake van onvolledige verbranding. Dit veroorzaakt rook met roet en fijnstof. Ook druipt regelmatig vet op de kolen. Door de vlammen die hierbij ontstaan, brandt het vlees (gedeeltelijk) aan.
Bij het conclaaf komen kardinalen uit de hele wereld in Roma bijeen om te beslissen wie de nieuwe paus wordt. Deze plechtigheid vindt altijd plaats in de Sixtijnse Kapel, vlakbij de Sint Pieter. Vast staat dat hierbij maximaal 120 kardinalen aanwezig mogen zijn en hun stem mogen uitbrengen.
In conclaaf gaan met iemand betekent dat je je met een of meer mensen afzondert om (langdurig en grondig) te overleggen. De uitdrukking heeft vaak een enigszins schertsende ondertoon.
je neemt het pompje met tank van de ruitensproeiers van de auto. deze vul je met dunne olie, (Naaimachine olie) of diesel. Het slangetje maak je in de bocht van het uitlaat spruitstuk. Roken gegarandeerd!!
Controleer regelmatig of u goed stookt.
Kleurloze rook wijst op een goede verbranding. Gekleurde rook (wit, grijs, zwart, blauw) duidt er op dat de verbranding slecht is. De vlam in de houtkachel moet heldergeel zijn en niet flakkeren. Een oranje, onregelmatige vlam duidt op een niet volledige verbranding.
Wat ook kan zijn is dat de Klepseals kapot zijn , daarbij sijpelt er Motorolie langs de klepstelen de verbrandingskamer in,waardoor er Motorolie mee verbrand word, en Scooter gaat Roken.