In essentie komt het erop neer dat een auto op de zaak voordelig is wanneer je óf minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt óf de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt. Daarnaast is het verstandig om na te gaan of het misschien voordeliger is om € 0,21 cent per zakelijke kilometer op te geven.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Een auto van de zaak is in veel gevallen gunstig voor de werkgever en wordt in de praktijk voordeliger beschouwd dan loonsverhoging. Hiermee bespaar je mogelijk meer dan bij een verhoging van je brutoloon. Een nadeel is dat je werkgever deze autokosten niet beschouwt als loon.
Een auto van de zaak is in veel gevallen voordeliger voor de werkgever dan het geven van een loonsverhoging. Hiermee bespaar je misschien wel meer dan bij het krijgen van een hoger brutoloon. Het nadeel is wel dat een bedrijf deze autokosten niet als loon beschouwt.
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Meestal is dit 22%. Voor auto's zonder CO2-uitstoot geldt een lager percentage: 16%, vaak tot een cataloguswaarde van € 30.000. Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%.
Het kopen van de auto van de zaak is slim wanneer je relatief weinig kilometers rijdt. Veel autokosten, zoals brandstof, zijn variabel. Rijd je niet? Dan maak je deze kosten niet, terwijl je bij leasecontracten (gebaseerd op minstens 10.000 km per jaar) juist wél betaalt voor deze variabele kosten!
Zakelijk leasen
Leasen is in circa 80% van de gevallen voordeliger dan kopen. Ook als je weinig kilometers rijdt kan het aantrekkelijk zijn. Leasen vergemakkelijkt de situatie, omdat je het beheer en onderhoud uit handen kunt geven aan de leasemaatschappij. Dit zal veel tijd en moeite besparen.
U kunt een tweede auto ook op de zaak zetten als u deze minstens 10% zakelijk gebruikt. Alle kosten zijn aftrekbaar, minus de bijtelling voor privégebruik. Een alternatief is een volledig elektrische auto met een bijtelling van 4%.
Controle van de Belastingdienst
Volgens de huidige regels mag een bestuurder maximaal 500 kilometer privé rijden met een auto van de zaak per kalenderjaar. Als je meer dan 500 kilometer privé rijdt, moet je bijtelling betalen.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Wil je goedkoop autorijden, kies dan voor een kleine, lichte en zuinige auto. Zo wordt er onder andere gekeken naar het gewicht van je wagen voor de wegenbelasting. Als je dus in een auto met een laag gewicht en een kleine cilinderinhoud van de motor rijdt, dan verbruik je ook minder brandstof.
Het grootste voordeel is dat je alle kosten van de auto kunt boeken als zakelijke kosten. Denk hierbij aan brandstof, verzekering, onderhoud, APK, motorrijtuigenbelasting, afschrijvingen, parkeerkosten etc. Als je privé meer dan 500 kilometer in je zakelijke auto rijdt, dan heb je wel te maken met de bijtelling.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig.
De hoogte van de premie
De premie van een zakelijke autoverzekering is meestal hoger dan een particuliere autoverzekering.
Waarom kan bijtelling duur zijn? Bijtelling kan duur zijn omdat een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig bij je belastbare inkomen wordt opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting dan wanneer je de auto van de zaak niet privé gebruikt.
Stelt de werkgever een werknemer gelijktijdig twee of meer auto's ter beschikking? Dan moet je het privégebruik per auto beoordelen. kalenderjaarbasis meer dan 500 privékilometers rijdt, hoef je niets bij te tellen. De werkgever stelt een werknemer twee auto's gelijktijdig ter beschikking.
Heb je een eenmanszaak?Dan kun je de auto alleen op jouw eigen persoonlijke naam laten registreren. Bij andere rechtsvormen kun je het kenteken op naam van je bedrijf laten zetten.
Financial Lease als zzp'er
Een kredietvorm voor zakelijke lease, waarmee je de auto als ZZP-er zakelijk kunt kopen. Je financiert de aanschaf, door de lening voor de auto in termijnen af te betalen. De kosten voor brandstof, de verzekering, wegenbelasting, onderhoud en afschrijving betaal je zelf.
Zakelijke lease heeft een aantal fiscale voordelen tegenover private lease. Zo is de btw standaard aftrekbaar en mag je alle gemaakte kosten afschrijven van je winst. Omdat de kosten van een zakelijke lease auto bedrijfskosten zijn, betaal je minder inkomstenbelasting.
Is private lease gunstig voor zzp'ers? Als zzp'er ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting en kun je kiezen om zakelijk te leasen. Als je de auto dan ook privé rijdt, krijg je te maken met bijtelling vanwege privégebruik. Dit punt kan zakelijke lease voor zzp'ers minder aantrekkelijk maken.
Zakelijk leasen is (bijna) altijd goedkoper voor ZZP'ers
Dankzij al deze fiscale voordelen ben je vrijwel altijd voordeliger uit als je zakelijk leaset. De fiscale voordelen zijn namelijk vrijwel altijd groter dan de extra kosten door de bijtelling.
Je schrijft de auto over (via RDW) van je BV naar je privé. De bijtelling voor het privégebruik van de bedrijfsauto kan komen te vervallen (in je loonaangifte/salarisstrook). Vanwege de lage verkoopprijs, geeft je BV aan jou een voordeel voor een bedrag van € 20.000 minus € 1.000 = € 19.000.
In totaal zijn er bijna 1,25 miljoen leaseauto's en -bestelauto's in Nederland. In het derde kwartaal van dit jaar groeide het aantal leaseauto's en -bestelauto's in Nederland met 3,2 procent, zo meldt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).
Je kunt bijtelling voorkomen door niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar in je zakelijke auto te rijden. Anders gezegd: je hoeft geen bijtelling te gebruiken als je de auto (bijna) helemaal zakelijk rijdt. Hier moet je de Belastingdienst dan wel een nauwkeurige verantwoording van geven.