Een webshop ten opzichte van een website is meer verkoop gericht. Producten en/of diensten kunnen direct online worden verkocht. Een webshop is ook een website, maar een website is niet altijd een webshop. Alleen als je er daadwerkelijk kunt kopen / betalen dan spreken we van een webshop.
Belangrijkste Verschillen
Terwijl een website vooral informatie verstrekt, draait een webshop om het faciliteren van online aankopen. De focus van een website kan variëren, van educatief tot entertainment, terwijl een webshop zich concentreert op het aanbieden van producten of diensten.
De online winkel is ook een website, maar met verschillende functionaliteiten, omdat het mensen in staat stelt om online te winkelen en betalingen te doen . Dus wanneer iemand een aankoop doet op de site zonder menselijke interactie, kunnen we zeggen dat het een online winkel is. Dit zijn dus de fundamentele verschillen tussen de twee.
De nadelen van online winkelen
Zoals gezegd zijn er ook nadelen waar je rekening mee moet houden als je online koopt: Producten zien, voelen en passen: kleding en schoenen kan je niet passen, de robuustheid van een fiets kan je niet voelen; je weet dus niet met zekerheid wat je krijgt wanneer je online koopt.
Een webshop is een winkel die goederen of diensten verkoopt via internet. Hoewel het mogelijk is dat een online winkel ook gekoppeld is aan een fysieke winkel is dat niet altijd het geval. Wettelijk gezien kunnen de voorwaarden voor het gebruik van een webwinkel verschillen met reguliere winkels.
Producten en diensten vallen onder het consumentenrecht. Dit geldt ook voor online verkopen. Uw klant moet bijvoorbeeld de afgesproken prijs betalen, en het product dat u levert moet voldoen aan eisen en richtlijnen. Lees wat uw rechten en plichten zijn op het gebied van consumentenrecht.
Ruim tachtig procent van de webwinkeliers heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met een webshop. Zeker onder de twee ton is het lastig om een winstgevende webshop te draaien. De gemiddelde (bruto) winstmarge per product – na aftrek van alle kosten – was in 2022 19,2 procent.
Nadelen van online winkelen
Hoewel online winkelen het gemak biedt om items te verkennen en te kopen vanuit het comfort van iemands huis, brengt het ook bepaalde nadelen met zich mee. Deze omvatten verzendkosten, vertragingen in de levering, het risico van impulsaankopen en moeilijke retourzendingen .
E-business en e-commerce kunnen door elkaar worden gebruikt. E-commerce verwijst echter naar het uitvoeren van online transacties, terwijl e-business alle zakelijke diensten en activiteiten omvat die worden uitgevoerd met behulp van het web .
Websites zijn veelzijdig en kunnen verschillende functies vervullen, van het tonen van een online portfolio, het starten van een blog tot het hosten van een forum. Een online winkel daarentegen is ontworpen met één primair doel voor ogen: producten of diensten rechtstreeks aan consumenten verkopen .
Informatieplicht
Als verkoper ben je verplicht informatie over je bedrijf, zoals de contactgegevens (naam, adres en telefoonnummer), het KvK- en btw-nummer, informatie over de bestelling, de betaling, de verzending, retourneren en garantie weer te geven.
De kosten van een webshop zijn sterk afhankelijk van een aantal factoren. De gemiddelde prijs van een webshop kan variëren tussen de €1.700,- voor een bare bones shop, tot meer dan €10.000,- voor geavanceerde, op maat gemaakte systemen. Onthoud dat het gaat om een gemiddelde. Iedere webshop is anders.
U moet zich inschrijven bij KVK. Daarnaast registreert u een domeinnaam en houdt u een administratie bij. Er zijn ook verschillende wetten en regels voor online verkoop waar u zich aan moet houden. Lees hier stap voor stap hoe u een webshop start.
Het antwoord is een volmondig ja , maar succes hangt af van zorgvuldige planning en het maken van de juiste keuzes om op te vallen in een drukke markt.
Kleine webshops hebben gemiddeld een jaaromzet tussen de € 1.000 en € 10.000. Deze webshops verkopen namelijk vaak zelfgemaakte producten of artikelen waar te veel concurrentie is. Daarnaast hebben deze ondernemers meestal nog een parttime baan of zorgen voor hun gezin.
Een webshop starten brengt meer met zich mee dan alleen de ontwikkeling van uw website. U moet zich inschrijven bij KVK. Daarnaast registreert u een domeinnaam en houdt u een administratie bij.
Mede met de uitslag van dit onderzoek komen wij tot de conclusie dat voor een echte webwinkel ongeveer 25.000 euro investering nodig is. Denk aan je eigen tijd die je er in steekt. Want als je je baan opgeeft om te kunnen starten met een professionele winkel, hoe betaal je dan in de eerste maanden de huur?