Beste grote SUV van 2025: Mercedes-Benz GLE De Mercedes-Benz GLE is een zeer uitgebalanceerde, luxe SUV die uitblinkt in comfort.
Met de nieuwe generatie BMW Neue Klasse modellen kunt u vanaf 2025 bidirectioneel laden. Dat betekent dat het model twee kanten op kan laden, bijvoorbeeld om stroom aan het elektriciteitsnet of zelfs uw eigen huishouden te leveren. Uw BMW als mobiele energiebron en het bespaart u zelfs stroomkosten.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Dacia is hét budgetmerk, dus het mag geen verrassing heten dat de meest betaalbare SUV van 2023 een Dacia is. Het is momenteel de enige SUV met een vanafprijs van onder de €20.000.
Op de lange termijn heeft de benzineauto in Europa geen toekomst. Maar als je gek bent op de geur van benzine, of als je een elektrische auto gewoon nog te duur vindt, dan kan je nog steeds met een gerust hard een benzineauto kopen. Zoals gezegd, de verkoop van nieuwe benzineauto's blijft toegestaan tot 1 januari 2035.
De Jeep Wrangler Unlimited staat op nummer 1 voor de beste restwaarde midsize SUV's (76,3% 5-jaars restwaarde). De beste restwaarde grote SUV is de Toyota Land Cruiser (63,8% 5-jaars restwaarde) en de beste restwaarde crossover SUV is de Subaru Crosstrek (73% 5-jaars restwaarde).
De goedkoopste Tesla Model X is nieuw ruim 2 keer zo duur als de goedkoopste Model Y. Om die reden gaat onze voorkeur uit naar de Tesla Model Y als beste grote elektrische SUV.
Volkswagen T-Roc: de meest verkochte SUV in Nederland.
Een hybride auto kopen kan nog steeds zinvol zijn, als je zorgt dat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt en als je zorgt dat je een zuinig model hebt met een lage uitstoot. Want: Plug-in hybrides betalen een aangepast BPM tarief en betalen minder Motorrijtuigenbelasting.
Toyota en Lexus bevestigen hun uitstekende reputatie op het gebied van betrouwbaarheid, want zowel de RAV4 als de NX staan op het podium. De overgebleven medaille gaat naar een andere Japanner: de Honda CR-V, die twee keer in de top 5 staat.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 0%.
Er is geen limiet aan het aantal auto's dat je op je naam mag hebben. Je kunt dus zoveel auto's registreren als dat je in bezit hebt. Wel kan het zijn dat de autoriteiten extra controles doen als je heel veel auto's op je naam zet.
Goedkoper in gebruik
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
Op het moment ligt de prijs van een bidirectionele laadpaal rond de €1.269.
Een thuisbatterij plaatsen is een stap in de goede richting, maar is onvoldoende om volledig off grid te leven. Een thuisbatterij voorziet namelijk maar voor een deel in de energie. In de wintermaanden is er te weinig zon om voldoende zonne-energie op te slaan en ben je toch aangewezen op het net.
Als je op Google zoekt naar auto's die kunnen terugleveren, kom je op een aardige lijst: Hyundai IONIQ 5, Nissan Leaf, Nissan N-EV200, MG Marvel R, Mitsubishi Outlander PHEV, Mitsubishi Eclipse Cross PHE, Volkswagen ID. 3, KIA Soul, Kia EV6, KIA EV9, Polestar 3, Polestar 4 en de Volvo EX90.