Voor snelle motorboten is deze vraag eenvoudig te beantwoorden, omdat er vijf zaken verplicht aan boord moeten zijn. Je moet een vaarbewijs hebben, een registratiebewijs van de boot, een dodemansknop, reddingsvesten voor iedereen aan boord en een brandblusser van minimaal 2 kilo.
Vaarbewijs. Registratiebewijs. Dodemansknop (koortje moet om) Reddingsvesten voor ieder der opvarenden.
Altijd mooi een rood wit blauw vlag op uw boot maar niet verplicht in Nederland. Gaat u naar het buitenland dan is het in sommige landen wel verplicht om te laten zien uit welk land u komt en dat kan dan met deze mooie vlag.
Naamgeving van een boot
Het is verplicht uw vaartuig een naam te geven, zodat het snel kan worden geïdentificeerd in geval van nood of tijdens diverse al dan niet administratieve procedures.
Nederland kent geen wettelijke regels voor het gebruik van de vlag. U mag als burger, bedrijf of organisatie op alle dagen van het jaar de vlag uithangen.
Je moet een vaarbewijs hebben, een registratiebewijs van de boot, een dodemansknop, reddingsvesten voor iedereen aan boord en een brandblusser van minimaal 2 kilo. Voor andere schepen die minder snel zijn of die kleiner zijn dan twintig meter gelden deze eisen niet.
Een boot is meestal klein en open, en wordt voortbewogen met riemen of zeilen. Ook kleine vaartuigen met een motor noemen we boten. Een schip is meestal een groot vaartuig dat voor het vervoer van personen of goederen dient of voor andere professionele doelen.
2º. de maximale vaartijd van het schip bedraagt 12 uur per dag en 50 uur per kalenderweek; 3º. de minimale dagelijkse ononderbroken rusttijd van de schipper bedraagt ten minste 12 uur in elke periode van 24 uur, te rekenen vanaf het einde van iedere rustperiode van ten minste 12 uur; 4º.
Alle pleziervaartuigen langer dan 7 meter moeten dit zo voeren en als dat niet gedaan is, is dat dus eigenlijk een strafbaar feit. Een schip kleiner dan 7 meter hoeft niet te voldoen aan het in de wet vereiste. Schepen met een lengte van meer dan twintig meter moeten juist de thuishaven van het schip vermelden.
De Wereldwijde Nederlandse Zeebrief Registratie kost €1750,-. De verplichte eenmalige inspectie wordt buiten deze berekening gelaten, aangezien de kosten hiervan afhangen van de ligplaats van uw boot of jacht. In Europa kost deze inspectie meestal tussen de €750,- en €1000,-.
een nieuwe verplichting die we jammer genoeg niet hebben kunnen tegenhouden (ook al hebben we daar zeker en vast voor geijverd!) is de aanwezigheid van een zwemtrap. Boten met binnenboordmotor en een zwemplatform achteraan hoeven geen aparte zwemtrap te hebben. Het zwemplatform geldt hiervoor als zwemtrap.
Een kapitein (voluit scheepskapitein), is aan boord van een schip de gezagvoerder en daarmee de eindverantwoordelijke aan boord, zowel voor de besturing van het schip als voor passagiers en personeel en de scheepslading. De kapitein legt verantwoording af bij de autoriteiten en de rederij.
Een reddingsboei aan boord is niet verplicht, maar het wordt wel aanbevolen om bij je te hebben aan boord.
Varen zonder vaarbewijs
Wanneer kun je zo het water op? Je kunt varen zonder vaarbewijs op een boot met een maximale snelheid van 20 kilometer per uur en/of met een lengte van maximaal 15 meter. Overschrijdt de boot één van deze richtlijnen, dan moet je examen doen voordat je hier als schipper mee het water op gaat.
De onderkant van een schip is vaak rood. Dat is zo omdat schepen daar sneller en zuiniger door varen.
Een sloep is een klein scheepstype dat op het dek van een groter schip wordt meegevoerd en in uitvoeringen als de vissloep ook als onafhankelijk zeevaartuig in gebruik.
Sloep: een open motorboot
In het verleden werd dit type boot voornamelijk als extra boot gebruikt bij een veel groter schip. Vandaag de dag wordt een sloep ook gewoon ingezet voor een aangenaam en recreatief verblijf op het water.
Vaarbewijs I is voor het varen op kanalen, rivieren en meren. Vaarbewijs II is voor de ruime vaarwateren zoals het IJsselmeer, de Waddenzee en de Westerschelde. Zonder vaarbewijs mag je varen op boten tot 15 meter met een snelheid tot 20 kilometer per uur.
Vanaf 12 jaar mag je varen met een klein motorbootje. Maar wel met maximaal 2,5 pk! Vanaf 18 jaar mag u een snelle motorboot besturen (vaarbewijs verplicht). Vanaf 16 jaar mag je een motorboot en zeilboot (langer dan 7 meter) besturen.
Om met je boot op zee te varen heb je Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag je ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
Mensen vragen zich vaak af waarom de vlag na zonsondergang niet mag blijven hangen. Volgens het protocol van de vlagregels mag een vlag niet in het donker buiten hangen uit respect voor de vlag, die moet je niet in het duister laten hangen.
Rond de 17e eeuw werd het oranje geleidelijk vervangen door rood.Het verhaal gaat dat het oranje op zee minder goed zichtbaar was. Het wit en blauw waren afkomstig van de livreikleuren van het Prinsdom Orange. Het oranje was afgeleid van het Prinsdom Orange.
Wist u dat de Nederlandse vlag alleen tussen zonsopgang en zonsondergang gehesen mag worden, tenzij aan beide zijden de Nederlandse vlag volledig verlicht is. Wanneer de Nederlandse vlag gehesen wordt samen met andere vlaggen, dient de Nederlands vlag een ereplaats in te nemen.