Een toegelaten afzender is een persoon die gemachtigd is om transitoperaties uit te voeren zonder de goederen en de transitverklaring te presenteren bij het douanekantoor van vertrek. De aanvraag voor een toegelaten afzender kan elektronisch worden ingediend via het douane portaal.
Dit houdt in dat de goederen niet meer naar een Douanekantoor hoeven te worden gebracht. Deze vereenvoudigingen worden 'Toegelaten Afzender' en 'Toegelaten Geadresseerde' genoemd. Om als 'Toegelaten afzender of geadresseerde' te mogen functioneren moet een bedrijf in het bezit zijn van een vergunning.
Met deze vergunning mag u bij uitvoer naar landen die staan op douane.nl, zogenoemde oorsprongsverklaringen (factuur- verklaringen) opstellen. Dat mag met de vergunning voor goederen die van oorsprong uit de Europese Unie komen. Of die van oorsprong uit een ander gebied of land komen (in verband met cumulatie).
New Computerised Transit System & Transport International par Route & T1. NCTS (New Computerised Transit System) is het douanesysteem waarmee je een elektronisch aangifte kunt doen voor extern communautair douanevervoer.
Met de gemeenschappelijke regeling inzake douanevervoer kunnen goederen efficiënt worden vervoerd over de grenzen van de overeenkomstsluitende partijen en worden douaneformaliteiten vereenvoudigd. Zie voor meer informatie: Gemeenschappelijk en Uniedouanevervoer (Europese Commissie).
Een toegelaten afzender is een persoon die gemachtigd is om transitoperaties uit te voeren zonder de goederen en de transitverklaring te presenteren bij het douanekantoor van vertrek. De aanvraag voor een toegelaten afzender kan elektronisch worden ingediend via het douane portaal.
Onder geregeld vervoer wordt het gemeenschappelijk vervoer van personen verstaan, volgens een frequentie en in een bepaalde relatie, waarbij reizigers aan de eindpunten en eventueel onderweg, op vooraf gekende stopplaatsen, kunnen in- en uitstappen.
Als u een Britse handelaar bent, moet u NCTS gebruiken als u goederen wilt verplaatsen onder de Common Transit Convention . De Common Transit-procedure kan worden gebruikt voor verplaatsingen tussen het VK, de EU en andere Common Transit-landen. U kunt op de hoogte blijven van nieuws dat van invloed is op NCTS-gebruikers door de transitnieuwsbrieven te lezen.
Sinds oktober 2024 communiceert elke aangever in Nederland met de nieuwe Douane Vervoer Applicatie (DVA), ook wel bekend als NCTS phase 5: het douanesysteem voor de verwerking van alle transitaangiften. Deze upgrade van het NCTS was noodzakelijk om te voldoen aan de eisen van het Douanewetboek van de Unie.
Op 29 oktober 2024 gaat Nederland over naar fase 5 NCTS. Hierbij nemen wij ook het nieuwe aangiftesysteem Douane Vervoer Applicatie (DVA) in gebruik. Dit heeft gevolgen voor iedereen die te maken heeft met het proces douanevervoer: aangevers, toegelaten geadresseerden en softwareleveranciers.
Producenten/exporteurs moeten in het REX-systeem worden geregistreerd om de preferentiële oorsprong van producten zelf te kunnen certificeren door een preferentiële oorsprongsverklaring op te stellen (zoals een attest van oorsprong of een oorsprongsverklaring).
Er zijn 2 soorten AEO-vergunningen: de vergunning Douanevereenvoudigingen (AEOC)de vergunning Veiligheid (AEOS)
Je hebt bijvoorbeeld geen vergunning nodig om dakpannen te vervangen, pleisterwerk te herstellen of gevels te kaleien. Een niet-overdekte constructie aanleggen van maximum 80m² heeft geen vergunning nodig. Denk maar aan een terras of zwembad. Ook voor tuinaanleg en beplanting heb je geen bouwvergunning nodig.
Een T1 document heeft een beperkte geldigheidsduur. De geldigheidsduur van een T1 document bedraagt normaliter 8 dagen tenzij er anders aangegeven wordt.
TIR staat voor "Transports Internationaux Routiers". De TIR-Overeenkomst is een internationaal verdrag uit 1975 dat tussen douane-administraties tot stand is gekomen onder toezicht van de Economische Commissie voor Europa (ECE) van de Verenigde Naties.
De regeling intern Uniedouanevervoer wordt gebruikt voor het vervoer van Uniegoederen: van, naar en tussen de gebieden die niet horen bij het fiscale grondgebied van de Unie. tussen 2 landen in de Unie, via het grondgebied van een EVA-land.
De pathomechanismen van symptomatische DVA's worden onderverdeeld in mechanische, flow-gerelateerde oorzaken en idiopathische . Echter, in gevallen van DVA's geassocieerd met bloedingen, zijn caverneuze malformaties (CM's) vaker de oorzaak dan DVA's zelf. Het naast elkaar bestaan van CM en DVA is gebruikelijk.
Een directe vertegenwoordiging is een machtiging die ons als douane-expediteur de mogelijkheid geeft om als douanevertegenwoordiger op te treden. Een douanevertegenwoordiger is een partij die voor een marktdeelnemer optreedt bij het afhandelen van douaneformaliteiten.
In de dienstverleningsafspraken (DVA) worden generieke en specifieke afspraken weergegeven tussen de Opdrachtgever, het betreffende opdrachtgevende (rijks)organisatieonderdeel, en de Opdrachtnemer, shared serviceorganisatie (SSO) 3W, over de af te nemen diensten.
Het New Computerised Transit System (NCTS) is een Europees digitaal systeem dat is ontworpen om beter beheer en controle van goederen onder Unie en Common Transit te bieden. Het omvat alle EU-landen en Common Transit Convention (CTC) contractpartijen .
NCTS wordt gebruikt voor Unie douanevervoer en daaronder hebben we: Extern douanevervoer: T1. Extern douanevervoer maakt het mogelijk om niet unie goederen van 1 plaats binnen de unie met schorsing van douanerechten en taxen zoals BTW en accijns te verplaatsen.
Transit is een fiscale douanefacilitering die uw douane-invoeraangiften en -rechten vertraagt tot aankomst op uw eindbestemming . Het is een EU-douaneprocedure die kan worden gebruikt tussen EU- en Common Transit-landen, zoals het VK.
Autonoom rijdende voertuigen kunnen via verbindingen tussen dorpen en reishubs zorgen voor bereikbaarheid en leefbaarheid van kleinere plaatsen. Daarnaast kan autonoom vervoer ook een bijdrage leveren aan verkeersveiligheid, de inclusiviteit van publieke mobiliteit en het omlaag brengen van de uitstoot.
Is reiskostenvergoeding verplicht? Er bestaat geen wettelijke reiskostenvergoeding: in de wet staat nergens dat je als werknemer recht hebt op reiskostenvergoeding woon-werk. Je hebt daar alleen recht op als hierover afspraken in je cao, arbeidsovereenkomst of bedrijfsregeling staan.
Wanneer heb je er recht op? Een sociaal abonnement is een tegemoetkoming van je werkgever als je met het openbaar vervoer van en naar het werk pendelt. Meestal betaalt je baas (een deel van) de prijs van je abonnement terug, vandaar dus de naam 'sociaal abonnement'. Wat heb je gestudeerd?