Technische hulpverlening (THV) is één van de vier kerntaken van de brandweer. De hamvraag bij THV is: hoe gaan wij de klus klaren? Of het nu gaat om een koe in de sloot of een kettingbotsing: er wordt op ons gerekend. Dat betekent zo snel mogelijk overzicht krijgen over het incident.
is de alarmering voor ons. Dit wil zeggen dat we naar een HulpVerlening gaan uitrukken (in plaats van brand of een incident met gevaarlijke stoffen) waarbij een voertuig (auto, vrachtauto, brommer of ander voertuig) betrokken is en mensen met verwondingen.
Botsing van een trein met iets dat in het spoor thuis hoort, zoals een ander railvoertuig of juk. (Bijna)Aanrijding met iets dat of iemand die niet binnen het pvr hoort.
BOB is de afkorting voor Beeld-Oordeel-Besluit en het meest bekende model voor besluitvorming in crisisteams. Teams van veiligheidsregio's, gemeenten, ziekenhuizen en de zorgsector bijvoorbeeld.
Technische hulpverlening (THV) is één van de vier kerntaken van de brandweer. De hamvraag bij THV is: hoe gaan wij de klus klaren? Of het nu gaat om een koe in de sloot of een kettingbotsing: er wordt op ons gerekend. Dat betekent zo snel mogelijk overzicht krijgen over het incident.
De A1 en A2 urgentie kan uitgegeven via een Directe Inzet Ambulance (DIA). Bij een DIA inzet is het adres bekend en is de centralist nog bezig met het uitvragen van de melder. Aan de hand van de informatie kan de meldkamer beslissen om op te schalen naar A1 of A2 door te laten rijden.
De ambulancebemanning moet binnen 30 minuten ter plaatse te zijn. B1 rit - Planbare rit van patiënt die voor onderzoek of behandeling naar en van de ziekenhuizen gebracht moeten worden. Mogelijk is onderweg medische behandeling nodig. B2 rit - Planbare rit waarbij de patiënt geen medische behandeling nodig heeft.
Zo zijn er verschillende prioriteiten: Prio 1: spoed met gebruik van zwaailicht en sirene Prio 2: gematigde spoed zonder gebruik van sirene en zwaailichten Prio 3: geen spoed en geen gebruik van zwaailicht en sirene vrijstelling: spoed zonder gebruik van zwaailichten en sirenes Soms worden prio 4 en 5 ook gebruikt.
Bij spoedeisende ambulancezorg wordt onderscheid gemaakt tussen A1- en A2-urgentie. Bij een A1-urgentie is sprake van een levensbedreigende situatie. De ambulance gebruikt sirenes en zwaailichten en moet binnen 15 minuten na melding ter plaatse zijn.
Bij een A1 rit rijd de ambulance met spoed naar de melding om er zo snel mogelijk te zijn (over het algemeen binnen 15 minuten). Bij een A2 rit is er geen spoed maar moet de ambulance wel direct gaan rijden om er binnen 30 minuten te zijn.
P1 kan verwijzen naar: P1 (Letland), een regionale weg in Letland P01 (Oekraïne), een regionale weg in Oekraïne, zie R01 (Oekraïne) P1 (AirTrain Newark), station AirTrain Newark Papyrus 1, een hand [..]
Prio (-1, -2 en -3)
Prio 2 is minder dringend maar er mogen eventueel signalen worden gevoerd en fietspaden en trottoirs worden gebruikt. Prio 3 is het minst ernstig; geen signalen en geen (aanvullende) voorrang op andere verkeersdeelnemers.
Een spoedrit is in opdracht van de meldkamer. Gezien de ernst van de melding dient de ambulance hierbij binnen 15 minuten (A1) dan wel 30 minuten (A2) ter plaatse te zijn. De meldkamer stelt de classificatie vast.
- Waarom kan ik Lifeliner 4 nergens terugvinden? Lifeliner 4 (Groningen) wordt helaas niet via P2000 gealarmeerd en de meldingen hiervoor kunnen hierom dus niet worden getoond.
Op het Operationeel Centrum, de meldkamer van politie, brandweer en GHOR, zitten dag en nacht politiemensen die samen met de agenten op straat en in de lucht er alles aan doen om verdachten snel te pakken of hulp te verlenen aan burgers.
Door middel van een CIN-melding meldt een bedrijf zo snel mogelijk, bij voorkeur binnen 15 minuten, dat er iets is gebeurd waardoor mogelijk de inzet van de hulpdiensten nodig is. Met deze melding worden tegelijkertijd politie, brandweer, Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Rotterdam en de DCMR geïnformeerd.
Een capcode is grofweg vergelijkbaar met een telefoonnummer of IP-adres en identificeert de bedoelde ontvanger. Het verschil is echter dat er meerdere ontvangers hetzelfde nummer kunnen hebben, men "luistert" naar berichten met een bepaalde capcode.
P2000 maakt gebruik van de frequentie 169,650 MHz.
Wanneer een lijk vervoerd moet worden, moet het overlijden vastgesteld en geattesteerd zijn – zo lang de dood niet vastgesteld is door een arts, is de patiënt niet overleden – en moet uitgemaakt worden of het om een natuurlijk overlijden gaat of niet.
Een A2-rit houdt in dat er geen sprake is van direct levensgevaar, maar waarbij er wel sprake kan zijn van (ernstige) gezondheidsschade. De ambulance moet daarom wel zo snel mogelijk ter plaatse zijn. Er kan soms gebruik gemaakt worden van optische- en geluidssignalen.
- P1: Dit staat voor de prioriteit van de melding. Doorgaans is dit P1 of P2. P1 staat voor prio 1, de hoogste prioriteit waarbij met optische en geluidssignalen (zwaailicht en sirene) gereden wordt. P2 staat voor Prio 2, gepaste spoed.
Binnen twee minuten na aankomst geef je aan de meldkamer een situatierapport (SitRap) door, in de vorm van GAVE. Dat doe je om de meldkamer op de hoogte te stellen van de toestand van het slachtoffer en om eventuele extra hulp aan te vragen.
Dat kan betekenen dat, ondanks dat er sprake is van een 'prioriteit 1-melding', de meldkamer toch besluit om geen toestemming te verlenen aan het gebruik van optische en geluidssignalen. De bestuurder beslist zelf of hij gebruikmaakt van de verkregen toestemming tot het voeren van optische en geluidssignalen.