Het inschrijven van schepen in de openbare registers (Scheepsregister) van het Kadaster noemen we 'teboekstellen'. Je kunt een zeiljacht, pleziervaartuig, binnenvaartschip of zeeschip in laten schrijven in het Scheepsregister, maar dit is niet verplicht.
Een teboekgesteld schip is een zeeschip of een binnenschip dat in een openbaar register staat ingeschreven. Tegenover een teboekgesteld schip staat een niet-teboekgesteld schip.
Na registratie (teboekstelling) bij het Kadaster. Dit registratienummer (ook wel brandmerk) brengt het Kadaster aan op uw schip. Dit brandmerk beschermt u tegen diefstal van uw boot.
De Wereldwijde Nederlandse Zeebrief Registratie kost €1750,-. De verplichte eenmalige inspectie wordt buiten deze berekening gelaten, aangezien de kosten hiervan afhangen van de ligplaats van uw boot of jacht. In Europa kost deze inspectie meestal tussen de €750,- en €1000,-.
Is de boot echter te boek gesteld, oftewel geregistreerd, in het scheepsregister van het kadaster of zou je dit graag willen? Dan moet je wel langs de notaris. De boot of het schip is dan namelijk, vergelijkbaar met een woning, een zogenaamd registergoed.
U moet uw motorboot registreren, als: u wilt varen op de binnenwateren; uw motorboot kleiner is dan 20 meter; uw motorboot sneller kan varen dan 20 kilometer per uur.
Het ICP is geen bewijs dat u het pleziervaartuig mag besturen buiten Nederland. Hiervoor heeft u een International Certificate of Competence (ICC) nodig. Dit krijgt u automatisch bij een Klein Vaarbewijs of Groot Pleziervaartbewijs.
Voorlopige zeebrief 6 maanden geldig
Een voorlopige zeebrief is 6 maanden geldig. Binnen die tijd kunt u een erkend klassenbureau vragen uw schip te keuren. Ook kunt u bij de ILT certificaten aanvragen.
Met dit formulier vraagt u een Btw-verklaring voor een pleziervaartuig aan. Met zo'n verklaring kunt u bij terugkeer in Nederland aantonen dat over het pleziervaartuig btw in Nederland is betaald en niet terugbetaald. Dat kan alleen binnen de geldigheidsduur van de btw-verklaring.
Een reguliere aanvraag kost 45 euro voor niet-leden en duurt tien werkdagen om te verwerken. Een spoedaanvraag wordt verwerkt in vijf dagen en kost 65 euro voor niet-leden. Mits alle ingevulde gegevens en documenten compleet zijn, verstuurt het Watersportverbond het ICP je per post toe.
Zolang de boot in Nederland wordt gebruikt zijn geen aanvullende papieren nodig. Wordt een boot echter naar het buitenland gebracht - hetzij op eigen kiel, hetzij per trailer - dan dienen aanvullende eigendomspapieren aan boord te zijn.
schepenregister = (schepenregister, scheepsregister) 1> gegevensbestand, waarin bepaalde schepen geregistreerd staan. [T> scheepsregistratie] 2> de instantie, die deze registratie verzorgt. Ook bekend als het kadaster.
Met de live radar kun je via internet schepen volgen of de scheepvaart in de wereld. Op de rader zie je verschillende schepen en boten zoals, passagiersschepen, tankers, sleepboten, jachten en vissersboten. En als je handig bent, kun je proberen om met Google Earth schepen te volgen.
Een zeebrief is het bewijs van nationaliteit van uw pleziervaartuig. U mag dan de Nederlandse vlag voeren op uw vaartuig. Ook kunt u met de zeebrief laten zien dat u de eigenaar bent van het vaartuig. Een zeebrief is geen bewijs dat u het pleziervaartuig mag besturen buiten Nederland.
Koop je een nieuwe boot bij een bedrijf, voor gebruik in Nederland? Dan brengt de ondernemer Nederlandse btw aan jou in rekening. Hij gebruikt hiervoor het hoge btw-tarief van 21%. De factuur geldt als bewijs dat je de boot kwalificeert als btw betaald.
De levering van bijvoorbeeld binnenvaartschepen, pleziervaartuigen en plezierjachten valt onder het 21%-tarief.
Vaarbewijs België
De regels voor het vaarbewijs zijn in België hetzelfde als in Nederland. Heb je het in Nederland nodig, dan ook in België; het Nederlandse vaarbewijs is in beide landen geldig. Je hebt in België dus geen ICC nodig.
De intracommunautaire leveringen (ICL) bestaan uit producten. Het zijn alle producten die aan ondernemingen in andere EU-landen geleverd worden. Levert u aan consumenten in het buitenland, dan hoeft u deze niet mee te nemen in de opgaaf ICP.
Levert u goederen intracommunautair vanuit Nederland? Dan moet u na afloop van elk kwartaal een opgaaf doen van uw intracommunautaire prestaties (ICP). Daarin vermeldt u: het btw-identificatienummer van uw afnemers.
Wilt u uw boot overschrijven, dan heeft u voor de RDW het volgende nodig: een geldig ID bewijs of paspoort. het registratiebewijs van de boot.
Wat kost de registratie van een boot? Een vaartuig voor het eerst registreren kost €55,90. Het overschrijven van een vaartuig kost €30,- (tarieven in 2022).
Wat kost het registreren (teboekstelling) van een boot of schip? Als uw boot of schip in Nederland ligt, betaalt u 460,- voor de registratie. Daarvoor inspecteert een inspecteur van het Kadaster het schip en brengt een brandmerk aan.