Het idee van procesgericht of strategisch leesonderwijs werd geboren: onderwijs waarbij leerlingen strategieën, tactieken of manieren leren om teksten op een adequate wijze aan te pakken en er actief en constructief mee om te gaan.
Een leesstrategie is een procedure die een lezer kan inzetten om een deel van de tekst of de gehele tekst goed te begrijpen en te verwerken. Bekende leesstrategieën zijn het voorspellen van informatie, zelf vragen stellen tijdens het lezen en samenvatten of navertellen van een verhaal.
Met behulp van deze video leer je alles over vijf verschillende leesstrategieën: oriënterend lezen, globaal lezen, studerend lezen, zoekend lezen en kritisch lezen. We vertellen je waarom je deze strategieën moet begrijpen en hoe je het zelf kunt toepassen.
Een leesstrategie is een hulpmiddel om iets in een tekst beter te begrijpen. Een leesstrategie is dus geen leesdoel. Het doel van lezen is immers om iets in de tekst beter te begrijpen. Tekstkenmerken zoals kopjes, alinea's, en dergelijke zijn ook geen leesstrategieën.
Leesstrategieën helpen de leerlingen om actief met de tekst om te gaan en de aandacht te richten op de inhoud van de tekst. Voorbeelden hiervan zijn o.a. voorspellen, samenvatten of vragen stellen. De herstelstrategieën worden ingezet zodra de tekst niet goed begrepen wordt.
De 7 tekstdoelen
Nou: informeren, instrueren, adviseren, overtuigen, activeren, emotioneren en inspireren.
Om ze gemakkelijk te kunnen onthouden, worden de belangrijkste leesstrategieën vaak aangeduid als de '4 V's van begrijpend lezen': voorkennis, voorspellen, visualiseren, vragenstellen.
Wat is het verschil tussen een leesmanier en een leesstrategie? Een leesmanier is hoe je de tekst leest en een leesstrategie is een handigheidje om de tekst beter te leren begrijpen.
Een goede strategie is uitvoerbaar voor de onderneming, de te nemen strategische stappen zijn een logische uitbouw van tenminste een aantal sterktes van de onderneming. Een team managers voor wie de realisatie van de strategie samenvalt met hun persoonlijke doelstellingen, ook in termen van beloning.
Strategie is de manier waarop (en het geheel van middelen waarmee) voorafgestelde doelen bereikt kunnen worden.
Dit zijn de 5 tekstsoorten
Er zijn wel meer verschillende tekstsoorten. Zo zie je op scholen bij het vak Nederlands vaak informerende, activerende, betogende, beschouwende en amuserende teksten als tekstsoort terug. Ons overzicht is algemener.
Er worden vaak vier tekstdoelen onderscheiden: amuseren, informeren, overtuigen en overhalen/activeren.
Wat zijn tekstdoelen? Tekstdoelen geven aan wat jij als schrijver wilt bereiken met jouw tekst. De 7 tekstdoelen zijn: informeren, instrueren, adviseren, overtuigen, activeren, emotioneren en inspireren.
Bij het behandelen van artikelen uit kranten, tijdschriften en andere media ontstaat er vaak verwarring tussen drie belangrijke tekstsoorten: uiteenzetting, beschouwing en betoog. Deze drie worden dan ook in dit artikel behandeld. Wil jij meer weten over de verschillende tekstdoelen? Lees dan dit artikel .
Het is goed voor 't geheugen
Kortom: je hersenen zijn tijdens het lezen hard aan het werk, waardoor je scherper wordt en je geheugen verbetert. Door te lezen wordt je brein gestimuleerd om nieuwe herinneringen te maken, goed voor je kortetermijngeheugen.