Strategisch denken is dus zoiets als het omhoog kijken in het veld, de juiste positie te kiezen, de goede verdedigende actie te bedenken of de juiste wissel toe te passen. Om strategisch denken toe te passen moet je je bedrijf/organisatie goed kennen. In welke omgeving zit je organisatie.
De strategische competentie is een cluster van: Kennis: zoals kennis over mogelijke strategieën die kunnen ingezet worden. Vaardigheden: zoals actievaardigheid en kunnen plannen. Attitudes: zoals positiviteit en openstaan voor emoties.
Het toewerken naar een gunstige positie om kansen te benutten.
Het Strategisch Niveau gaat over de lange termijn en is het meest abstract van de drie niveaus (Strategisch, Tactisch, Operationeel). De lange termijn zit dicht aan tegen organisatiebeleid. Vaak wordt communicatie echter op de middellange termijn (Tactisch) op korte termijn (Operationeel) bekeken.
Een strategisch manager heeft oog voor de grote lijn, zet de visie, strategie en doelstellingen uit en is gericht op de lange of middellange termijn. Ontwikkelen van beleid, visie en strategie zit in zijn/haar genen.
Een strategie is een plan om een doel te bereiken. Een tactiek is het geheel van acties op weg naar dat doel. Een strategie is moeilijk te wijzigen eenmaal het in gang is gezet. Een tactiek kan gemakkelijk bijgestuurd worden naargelang de veranderende omstandigheden.
Strategische leiders stellen mensen op alle niveaus in de organisatie in staat beslissingen te nemen. Deze verdeling van verantwoordelijkheid geeft potentiële strategische leiders de mogelijkheid om te zien wat er gebeurt als mensen risico's nemen.
Strategisch handelen betekent onder meer dat je je bewust bent van het belang dat je primair dient met een beslissing die je neemt. Er spelen belangen een verschillende 'plekken' in de organisatie, en jouw beslissing heeft niet alleen impact op de 'plek' waarvoor je hem neemt, maar – vaak onbedoeld – ook op andere.
Strategische vergaderingen zijn gericht op de lange termijn. In dit overleg gaat het vooral om visie en identiteit. Waar moet het bedrijf over 2 jaar staan? Hoeveel procent van de markt wil je in handen hebben?
Een strategische doelstelling legt de focus op het DOEL, niet (of zo weinig mogelijk) op de MIDDELEN. Ze zegt op een algemeen niveau hoe je naar de missie (en de decretale opdrachten) zal werken. Ze zijn op zijn best retrospectief, geformuleerd vanuit de toekomst, alsof de doelstelling gerealiseerd is.
Ofwel: voorzichtig zijn met wat je communiceert. Tactisch handelen dus je tegenstanders op een ander been zetten en je medestanders nog iets meer aan je verbinden en verplichten. Elke kans benutten om de situatie in je voordeel te beïnvloeden zonder de langere termijn uit het oog te verliezen.
Definities strategic management
Het plan om de doelstellingen van je bedrijf of organisatie te realiseren. Het beleid en de aanpak voor bijvoorbeeld de aankomende 3 tot 5 jaar zoals door het management uitgewerkt om de gestelde doelen te realiseren.
- situationele strategische kennis: weten in welke probleemsituatie een strategie succesvol kan worden toegepast en kunnen taxeren hoeveel tijd de oplossing zal vergen.
Functionele competenties zijn direct gekoppeld aan de verantwoordelijkheden en taken die bij een bepaalde functie horen. Als jij bijvoorbeeld solliciteert voor een rol als developer, moet je dus goed kunnen coderen.
Om een voorbeeld te geven: om communicatief vaardig te zijn (competentie), heeft iemand communicatieve vaardigheden nodig. Denk hierbij aan luisteren, samenvatten en doorvragen. Als je in staat bent goed naar iemand te luisteren, begrijp je wat hij of zij echt bedoelt.
Strategie is een plan van aanpak om korte, middellange en lange termijn doelen te bereiken. In het bedrijfsleven bestaan over het algemeen drie types strategieën. De corporate strategie bepaalt de strategische doelen van het algehele bedrijf.
De begrippen strategie, missie en visie worden geregeld door elkaar gehaald. De missie is de opdracht, de bestaansreden van de organisatie. De visie geeft aan waar de organisatie in de toekomst wil staan. De strategie geeft aan hoe de organisatie de visie verwezenlijkt.
Strategische gesprekken lijken op het eerste gezicht op gewone vergaderingen of brainstormsessies, met een aantal goed gekozen deelnemers, een agenda, doelstellingen enzovoort. Maar ze zijn veel meer dan dat: ze stimuleren een team om creatief en 'emotioneel' te denken, zeggen de auteurs.
Een strategisch advies geeft via verschillende scenario's de route weer om bij de beoogde oplossing of resultaten te komen. Dat kan een advies zijn voor de aanpak van een project, bijvoorbeeld een omgevingsplan of intern verandertraject, maar ook een advies gericht op nieuw beleid.
Strategische vragen dwingen je om uit te zoomen en naar het grotere plaatje te kijken. Bij dit soort vragen gaat het om het proces van strategisch denken. Met zaken als de lange termijn doelen, het in beeld brengen van de belangen die er zijn en het in kaart brengen van de prioriteiten.
Met strategische personeelsplanning (SPP) heeft jouw organisatie een (cyclisch) instrument in handen om gerichter te kunnen sturen op een optimale bezetting. Het is een hulpmiddel om de (niet altijd eenvoudige) vragen op gestructureerde wijze te beantwoorden en inzicht te krijgen in te ondernemen acties.
Wat is strategisch management? Strategisch management omvat het formuleren en implementeren van belangrijke doelen en initiatieven die door het hogere management worden vastgesteld. Dit omvat ook het plannen en beheren van de middelen waarover een organisatie beschikt.
Een belangrijk onderscheid in het geheel van managementtaken is die naar besturingsniveau. Hierbij worden drie niveaus onderscheiden: operationeel, tactisch en strategisch management. Het managen (besturen) van die aspecten die voor het voortbestaan (continuïteit) van de organisatie cruciaal zijn.