Sleeplezen is al jaren geleden ontwikkeld als een nieuwe en unieke methodiek voor kinderen met dyslexie. Bij deze methode wordt de nadruk gelegd op vloeiend lezen en wordt een kind niet geïnstrueerd om steeds dezelfde foute woordjes of tekst opnieuw te lezen.
Zingend of zoemend lezen is een manier van lezen, waarbij leerlingen klanken lang aanhouden. Ze spreken woorden uit zonder ze in stukjes op te breken. Voorbeelden zijn sssssiiiiip (sip) of mmmaaaan (maan).
Als kinderen leren lezen, leren ze dat bij elke letter een klank hoort. In het begin lezen kinderen letter voor letter. Door de letters hardop te zeggen, horen ze welk woord er staat. Dit werkt vooral bij woorden waarbij de klanken van de verschillende letters samen hetzelfde klinken als het hele woord.
Wanneer is er sprake van ernstige leesproblemen en dyslexie? Er is sprake van een ernstig leesprobleem of dyslexie als er een achterstand is van tenminste een jaar bij het lezen en of spelling.
Wie leest, leert de wereld!
Het maakt een groot verschil in het leven van kinderen en jongeren of ze lezen of niet. Want lezen is noodzakelijk voor leren, zeker het leren op school. Wie goed leest en verhalende en informatieve teksten begrijpt, kan kennis opdoen en zich ontwikkelen.
China staat bovenaan als het gaat om de meest frequente boekenlezers; 36% van de bevolking leest bijna dagelijks een boek, gevolgd door Spanje en de UK (beide 32%).
Kortom: het lezen van een boek draagt niet alleen cognitieve kennis over, maar vult ook de beeldenbibliotheek in je hoofd. Je voelt er bovendien iets bij: vertedering, spanning, angst of warmte. Daarmee stelt het boek je in staat je te identificeren met personages en te herkennen welke routes zij lopen door hun levens.
Wat zijn Leerproblemen? Leerproblemen is een overkoepelende term voor verschillende beperkingen die invloed kunnen hebben op het leren. Je kunt hierbij denken aan dyslexie, dyscalculie, dyspraxie ook wel Development Coordination Disorder (DCD) genoemd, Non-verbal Learning Disabilities (NLD), hoogbegaafdheid.
Wanneer je denkt dat je kind dyslexie heeft, kun je een onderzoek uit laten voeren. Dit kan het beste in samenwerking met de school. School weet vaak goed welk traject nodig is. Bij het vermoeden van ernstige dyslexie is het mogelijk het onderzoek door de zorgverzekeraar te laten vergoeden.
Zeer moeilijk lerend betekent dat het kind zich langzamer en moeizamer ontwikkelt dan andere kinderen. Hierdoor ontstaat een achterstand in de ontwikkeling die later niet meer ingehaald kan worden. Dit wordt ook wel een verstandelijke beperking genoemd.
Wie regelmatig leest, ervaart dan ook minder stress, slaapt beter en heeft meer eigenwaarde. Daarnaast heeft het een positief effect op onze woordenschat en taalvaardigheid.
Hakken en plakken is eigenlijk precies wat het begrip al aangeeft: het woord wordt eerst in stukjes (klanken) gehakt en daarna weer aan elkaar geplakt.
In groep 2 leert je kind letters en korte woordjes lezen. Zo kan hij of zij met de letters die al bekend zijn nieuwe woordjes maken. Het herkennen van woordjes gaat ook steeds makkelijker. Op melkpakken, borden en brieven staan ineens letters die je kind kan herkennen.
Andere oorzaken van leerproblemen zijn faalangst en aandoeningen als ADHD en autisme, een verstandelijke beperking of auditieve of zintuiglijke problemen.
Dyslexie heeft niks te maken met intelligentie
De lees- en/of spellingsproblemen worden niet veroorzaakt door een algemeen leerprobleem of door gebrekkig onderwijs. Dyslexie is een erfelijk probleem waar je helaas niet vanaf komt. Het kan daarom gevolgen hebben met betrekking tot schoolprestaties.
Algemeen wordt aangenomen dat mensen met ernstige leesproblemen/dyslexie moeite hebben met het fonologisch verwerken van taal. Ze hebben met andere woorden moeite met de koppeling van geschreven taal aan gesproken taal. Daarom blijft men vastzitten in de energieverslindende fase van het ontsleutelen van taal.
Tussen deze twee is er een duidelijk verschil. Zo heeft een kind leermoeilijkheden als het moeilijk kan volgen op school. De oorzaak kan liggen bij het kind zelf of in de omgeving. Leerstoornissen zijn problemen die specifiek het lezen, spellen en rekenen moeilijker maken.
Lezen zorgt namelijk voor minder stress en daardoor pieker je minder. Zo val je eerder in slaap, én slaap je dieper en rustiger. Dit in tegenstelling tot wanneer je naar een scherm van een tablet of smartphone kijkt, die houdt je brein juist alert. Kies dus bij voorkeur voor een fysiek boek.
Uit onderzoek is gebleken dat het lezen van boeken een goede manier is om stress te verminderen. Door het lezen van een verhaal, of het nu waargebeurd of fictie is, word je even naar een andere wereld getransporteerd. Hierdoor kun je je eigen problemen even vergeten.
Naast deze gezondheidsvoordelen, draagt lezen ook bij aan jouw intellect. Je verruimt je vocabulaire en stimuleert je inlevingsvermogen. En het geeft meer voldoening dan tv-kijken, omdat je zelf beslist waar je begint en eindigt.