Een hydraulische motor doet precies het tegenovergestelde van een pomp: door er olie in te pompen, wordt de as aangedreven. Hoe sneller de olie stroomt, hoe meer liters per minuut; hoe sneller de as gaat draaien. Hoe hoger de oliedruk, hoe meer bar; hoe hoger het koppel op de as, dus hoe meer kracht de motor levert.
Een hydraulische pomp gebruikt mechanische energie om vloeistof in een gesloten systeem onder druk te zetten. Deze vloeistof onder druk wordt vervolgens gebruikt om machines zoals graafmachines, persen en liften aan te drijven.
Hydromotoren krijgen hydraulisch vermogen toegevoerd in de vorm van een volumestroom en druk en zetten dit weer om in een mechanisch vermogen. De hydromotor voert een roterende beweging uit. De werking van de hydromotoren komt vrijwel overeen met de werking van de pompen, maar dan uiteraard omgekeerd.
Hydraulische systemen brengen losse componenten in beweging. Een hydraulische aandrijving brengt componenten in beweging door middel van vloeistofdruk. Hiervoor wordt meestal gebruik gemaakt van hydrauliekolie. Om een voertuig of onderdeel hiervan in beweging te brengen en te houden is energie nodig.
De hydrauliekpomp pompt de olie vanuit een tank door de leidingen en slangen. Dit systeem is gesloten waardoor de olie onder druk komt. Ventielen en regelkleppen zorgen ervoor dat de olie in de juiste richting en met de gewenste hoeveelheid door de leidingen en slangen stroomt.
Ze worden aangedreven door een hydraulische tandwielmotor of plunjermotor, ook wel hydromotoren genoemd. De pompen worden voornamelijk ingezet om (zwaar) vervuild water, modderig water en andere zware vloeistoffen op te pompen.
Hydrauliek is een technologie die gebruik maakt van vloeistoffen om druk te genereren om die vervolgens om te zetten in mechanische energie. Met hydraulische cilinders en pompen kunnen zware lasten met minimale inspanning worden opgetild.
De werking van een hydraulische koppeling is identiek aan die met kabelbediening. Met andere woorden: de koppeling zelf blijft dezelfde, alleen wordt de kabel vervangen door een vloeistof die de koppeling bedient. De vloeistof wordt door een leiding naar beneden geperst om de koppelingsplaten te scheiden.
Bij hydraulische schijfremmen rem je namelijk door middel van de druk van de remolie. Met hydraulische schijfremmen kun je beter gedoseerd remmen en ze bieden meer remkracht dan mechanische schijfremmen. Bij mechanische schijfremmen trekt de kabel de remblokken tegen de schijf aan.
Hydraulische schema's:
De uit symbolen opgestelde hydraulische schema's worden door de fabrikant samengesteld om bij onderhouds- en / of reparatiewerkzaamheden af te kunnen lezen hoe componenten zijn aangesloten. Het stroomschema vertelt tevens welke soorten componenten zich in het systeem bevinden.
De Orbit motor is qua werking een bijzonder soort motor: het tand/pomp-wiel dat de as aandrijft maakt een satalietbeweging ('orbiting') binnen de vaststaande tandkrans. De animatie maakt dat duidelijk: om de 'slingering' van de tussenas mogelijk te maken is deze voorzien van een 'bolle' spline (spievertanding).
Hoe werkt een orbit motor:
Door drukverschil te creëren in de ruimte tussen de rotor en de krans laat je deze draaien. de orbit motor een laag toerental heeft en een hoog koppel (hoog slagvolume). plaats van een vertanding. De afgeronde rotor en rollers zorgen ervoor dat de weerstand en de slijtage wordt verminderd.
De orbitmotor is een compacte hydromotor met een relatief laag uitgaand toerental (12 tot 2100 rpm) en een hoog koppel. Hierdoor kan hij de last meestal zonder tussenkomst van een tandwielkast aandrijven. Dit zorgt voor een hoge kwaliteit, extra betrouwbaarheid en kracht.
Daarnaast kan een machine met een hydraulische aandrijving onbelast aanlopen. De nadelen van een hydraulische installatie ten opzichte van een elektrische aandrijving zijn een slechter rendement en de installatie maakt meer geluid als een elektrische installatie.
Er zijn verschillende systemen in de techniek die gebruik maken van deze aandrijftechniek. Denk aan kranen, persen, remsystemen, sluisdeuren, bruggen, liften en diverse gereedschappen zoals een hydraulische schaar en een sloophamer.
Hydrauliek is de technische benaming voor een systeem waarmee doormiddel van vloeistoffen (bijvoorbeeld oliedruk of waterdruk) bewegingen en krachten worden overgebracht.
De basis voor elk hydraulisch systeem is een motor (elektrisch of brandstof) met voldoende vermogen welke in staat is i.c.m. de hydrauliekpomp de voor het systeem benodigde druk en olieopbrengst te genereren.
Nog een voordeel van (hydraulische) schijfremmen is dat ze zichzelf afstellen. De vloeistofreservoirs stellen zelf de druk bij wanneer de remblokjes slijten, waardoor jouw remervaring nooit verandert. Nooit je remmen stellen; wel zo makkelijk!
Hydrauliek en pneumatiek zijn allebei toepassingen van de kracht van vloeistof. Pneumatiek maakt gebruik van een gas dat gemakkelijk samen te persen is, zoals lucht of een geschikt zuiver gas. Hydrauliek daarentegen maakt gebruik van relatief moeilijk samenpersbare vloeistoffen, zoals olie.
Koppeling gaat zwaar, het pedaal moet erg krachtig ingedrukt worden; de drukgroep is hier vaak de oorzaak van. Vaak is dit een combinatie van een versleten koppeling en drukgroep en zullen vervangen moeten worden.
Een drukgroep zit gemonteerd op het vliegwiel en de koppelingsplaat zit er onder forse veerdruk tussen geklemd. De drukgroep zorgt voor het (ont)koppelen van de versnellingen en wordt onder spanning vastgezet. Daarbij drukt de koppelingsplaat vast tussen de druktafel (van de drukgroep) en het vliegwiel.
Wanneer u de koppeling in druk, duwt u als het ware de drukveren tegen de druklager aan. De druklager zorg er vervolgens voor dat de drukgroep iets terug trekt. De koppelingsplaat komt hierdoor vrij van het vliegwiel. De aandrijving tussen motor en wielen is nu verbroken en u kunt van versnelling wisselen.
Hydrauliek nader bekeken
Dat een hydraulisch systeem zulke grote krachten met relatief weinig energie kan overbrengen, komt door de olie. Doordat olie zeer dicht is en nauwelijks samendrukbaar is, kan deze vloeistof een zeer hoge druk overbrengen. De pomp genereert deze oliestroom en de benodigde druk.
Het gemiddelde salaris van een hydraulisch monteur ligt tussen de € 2.300,- en € 3.500,- bruto per maand. Je salaris wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren zoals, werkervaring, opleidingsniveau, geldige certificaten en moeilijkheidsgraad van de uit te voeren werkzaamheden.
Joseph Bramah (Wentworth, 13 april 1748 - Pimlico 9 december 1814) was een Engels werktuigbouwkundige en uitvinder, onder andere bekend van zijn uitvinding van de hydraulische pers en het veiligheidsslot.