Een diepte-interview (kwalitatief onderzoek) is een gesprek tussen de interviewer en de geïnterviewde. Het doel van een interview is om het gedrag van de geïnterviewde beter te begrijpen en een beter inzicht te verkrijgen in de waarnemingen, meningen, overtuigingen en gevoelens van een geïnterviewde.
Diepte-interviews bieden flexibiliteit in termen van de gespreksstructuur en kunnen worden aangepast aan de individuele respondent. De interviewer kan in reageren op de antwoorden van de respondent en verdiepende vragen stellen om een vollediger begrip te krijgen.
Een diepte-interview is semigestructureerd. Het gesprek tussen de interviewer en de respondent wordt in een bepaalde richting geleid. De interviewer wil zo veel mogelijk informatie vergaren van de respondent. Daarom zorgt de interviewer ervoor dat er interactie ontstaat en de respondent vrijuit kan praten.
De vragen en de volgorde van de vragen staan vast. Door deze structuur aan te houden krijg je een zo'n betrouwbaar mogelijk interview, doordat iedereen onder dezelfde omstandigheden wordt geïnterviewd. Een gestructureerd interview kan zowel voor een kwalitatief als kwantitatief interview gebruikt worden.
Er zijn drie verschillende soorten interviews: een gestructureerd interview, een semigestructureerd interview en een ongestructureerd interview.
Een diepte-interview (kwalitatief onderzoek) is een gesprek tussen de interviewer en de geïnterviewde. Het doel van een interview is om het gedrag van de geïnterviewde beter te begrijpen en een beter inzicht te verkrijgen in de waarnemingen, meningen, overtuigingen en gevoelens van een geïnterviewde.
Een interviewschema is een handleiding voor een interviewer waardoor hij of zij beter de standaardisatie van de situatie kan bewerkstelligen. In zo'n schema staat voorgeschreven wat de interviewer moet doen en zeggen.
Voordelen van een semigestructureerd interview
Het semigestructureerde interview stimuleert communicatie in twee richtingen. Zowel de interviewer als de kandidaat kunnen vragen stellen, waardoor een diepgaand gesprek over diverse onderwerpen mogelijk is.
Het interview is een vorm van ondervragen waarbij een interviewer één of hooguit enkele personen tegelijkertijd ondervraagt. Er zijn meerdere vormen mogelijk. De meest gebruikelijke vorm is die van het individuele gesprek. Meest gebruikelijk is om dit te doen met een deskundige.
Een diepte-interview duurt drie kwartier tot één uur lang. Gedurende dit intensieve gesprek worden de motivaties en gedachten van de respondent achterhaald door de getrainde interviewer.
Een diepte interview kan ook soms (bijna) volledig vrij, bijvoorbeeld in een brainstormsessie, waarin creativiteit en actief deelnemen van de deelnemers tot nieuwe ideeën leidt. Een diepte interview duurt meestal tussen de 60 en 120 minuten.
Een gestandaardiseerd of gestructureerd interview is vooraf al opgesteld. De vragen en de volgorde ervan staan vast en daar wijkt de interviewer niet van af. Zo worden alle respondenten op dezelfde manier geïnterviewd, wat de betrouwbaarheid van de resultaten vergroot.
Kwalitatief onderzoek zoekt naar de achterliggende meningen van mensen. Waar het bij kwantitatief onderzoek gaat om het toetsen van gegevens, gaat het bij kwalitatief onderzoek om het onderbouwen, aanvullen, uitwerken, toepassen of tegen spreken van bestaande of nieuwe theorieën, producten, diensten, etc.
Het interviewschema of topiclijst is een van tevoren vastgestelde lijst van gespreksonderwerpen die in de loop van het interview aan de orde moeten komen. De volgorde van de onderwerpen, de formulering van de vragen en de formulering van de antwoorden liggen niet vast.
Methoden voor kwalitatief onderzoek omvatten meestal observatie uit de eerste hand, zoals interviews of focusgroepen. Dit type marktonderzoek wordt meestal uitgevoerd in een natuurlijke setting. Onderzoekers bestuderen dus de bestaande situatie zonder in te grijpen.
Het doel van de enquête is echter om zoveel mogelijk mensen dezelfde vragen te stellen om meningen en ervaringen te verzamelen (vaak met Likertschalen). Bij een interview wil je juist zoveel mogelijk vragen over een specifiek onderwerp stellen aan een kleiner aantal experts.
In kwantitatief onderzoek ligt zowel bij het verzamelen als bij de analyse de nadruk op kwantificatie van data. Bij kwalitatief onderzoek is dat niet het geval. De nadruk ligt daar niet op meten en op het verzamelen van getallen, maar op woorden. Het is subjectiever en interpretatiever.
Een thematische analyse (thematic analysis) kan worden gebruikt om kwalitatieve data te analyseren. De methode wordt meestal toegepast op een reeks teksten, zoals interviewtranscripten. De onderzoeker analyseert de gegevens nauwkeurig om gemeenschappelijke of overkoepelende thema's, ideeën en patronen te identificeren.
Het halfgestructureerde interview
In een halfgestructureerd interview liggen de vragen en antwoorden niet van tevoren vast, maar de onderwerpen wel. Stel dat je topsporters wilt interviewen over de manier waarop hun sportcarrière de keuzes in hun leven beïnvloedt.
interviews wilt beantwoorden. gemaakt van vaste vragen met vaste antwoordmogelijkheden (enquête). vragen op voorhand niet vastliggen. tevoren niet bekend is wat voor antwoorden te verwachten zijn, bijvoorbeeld naar de aard van een probleem.
Met een vragenlijst is het mogelijk om een grote groep mensen op dezelfde manier te bevragen. Dit is vaak nodig als je wilt dat de uitkomsten van je onderzoek representatief zijn voor de onderzoeksgroep. Je kunt dan uitspraken doen als: '80% van de bezoekers geeft aan iets geleerd te hebben van de activiteit'.
Voorbeeld: Kwalitatief onderzoek Een klanttevredenheidsonderzoek kun je ook uitvoeren door interviews af te nemen. Dan spreken we van een kwalitatief onderzoek. Het voordeel hiervan is dat je veel informatie krijgt van respondenten. Je kunt doorvragen op antwoorden en de diepte ingaan.
Maak een goede laatste indruk
Sluit het gesprek dus positief af. Bedank diegene voor de tijd, geef positieve feedback hoe je het gesprek hebt ervaren en wees neutraal in de verwachte uitkomst.