Extreem lage temperaturen voor langere tijd en blootstelling aan de volle zon zullen de accu echter geen goed doen. Zorg dat een fietsaccu in ieder geval opgeladen is als je hem voor een langere periode opbergt. Als hij helemaal leeg is, werkt dat namelijk diepontlading in de hand.
De invloed van koud weer op de accu van je elektrische fiets
De actieradius kan bij extreem lage temperaturen tot wel 30% lager zijn dan normaal. Langdurige blootstelling aan kou kan leiden tot permanente schade aan je accu.
Plotseling verlies in accucapaciteit. Treedt meestal op bij oudere fietsaccu's of-fietsaccu's in slechte conditie (te weinig gebruikt, te lang niet opgeladen etc.). → Slechte cellen kunnen vervangen worden maar reparatie is duur en meestal slechts een tijdelijke oplossing.
Accu's kunnen over het algemeen niet goed tegen hitte, en moeten dus altijd zorgvuldig worden onderhouden in de zomer. Extreme temperaturen kunnen er namelijk voor zorgen dat de actieradius van uw accu achteruitgaat, of dat er andere schade aan uw kostbare accu ontstaat.
Accu elektrische fiets bewaren
Het is belangrijk om de batterij van je e-bike zoveel mogelijk vorstvrij te bewaren, het liefst in een droge en geventileerde ruimte op kamertemperatuur.
Een fietsaccu gedijt zoals gezegd minder goed in koude temperaturen en dient zoveel mogelijk vorstvrij bewaard te worden. Een droge, geventileerde ruimte op kamertemperatuur is hiervoor het meest geschikt.
Warmte & een (fiets)accu
(Fiets)batterijen werken het beste op een temperatuur tussen de 10 en 25 graden. Als de temperatuur lager dan 0, of hoger dan 45 graden is kunt u het beste batterijen niet opladen.
Een veelvoorkomend signaal dat uw fietsaccu aan vervanging toe is: de actieradius gaat snel achteruit. Dit betekent dat u steeds minder ver met uw e-bike kunt fietsen voordat deze leeg is. Dit merkt u waarschijnlijk alleen op als u ver fietst met uw e-bike.
E-bikefabrikant Stella moet reorganiseren. De onderneming uit Nunspeet zit opgescheept met hoge voorraden terwijl de vraag naar elektrische fietsen afneemt. De aandeelhouders hebben 8 miljoen euro bijgestort om een liquiditeitstekort te voorkomen.
Hoewel de meeste fietsaccu's ontworpen zijn om spatwaterdicht te zijn, is het niet aanbevolen om uw fiets met de accu voor langere tijd buiten in de regen te laten staan. Langdurige blootstelling aan vocht kan de levensduur van de accu beïnvloeden en de elektronische componenten beschadigen.
Wanneer de accu van je elektrische fiets ineens leeg is, is het goed om eerst te kijken naar de externe omstandigheden. Is het buiten warm of ijskoud? Accu's houden niet van extreme temperaturen, hierdoor is de accu van je elektrische fiets in de winter sneller leeg. Nog een belangrijk punt is je bandenspanning.
Bij normale droge weersomstandigheden is het prima om de e-bike buiten te laten staan. Wij raden het echter aan om bij het opbergen altijd de verwijderbare accu los te koppelen van de fiets. Bij regen, ijs, sneeuw, storm of extreme temperaturen kun je je elektrische fiets het beste onder een afdak of binnen stallen.
Elektrische fiets in de regen laten staan
De gevoelige onderdelen zoals de accu, motor en display kunnen wel tegen een beetje water maar niet teveel natuurlijk. Daarnaast is regen ook niet goed voor andere onderdelen van uw fiets zoals uw ketting, frame, spaken, tandwielen en andere onderdelen.
Kan mijn fietsaccu tegen kou en vorst? De accu van de elektrische fiets presteert het best bij een temperatuur tussen de 10 en 25 graden Celcius. Wanneer de temperatuur iets onder de 10 graden of boven de 25 graden uitkomt, is dat geen probleem en zul je hier nauwelijks iets van merken.
Door een harde val of fout opladen kan de accu namelijk in brand vliegen en is dan bijna niet te blussen. De boodschap van deskundigen: wees lief voor de fietsaccu. Ga er voorzichtig mee om.
Het belangrijkste is de temperatuur: tussen -10 en +50 graden Celsius is het beste voor de batterij. Denk aan een droge kelder, de garage of een goed geïsoleerd schuurtje. Bewaar de accu op een veilige plaats en zorg dat kinderen er niet bij kunnen.
Het testen van een elektrische fietsaccu is vrij eenvoudig. Met een goede multimeter op je kunt u gemakkelijk de algemene gezondheid van je controleren.
Als de fiets voor een langere tijd niet wordt gebruikt, komt de accu in een zogenaamde slaapstand. De slaapstand wordt beëindigd, als je de accu op het oplaadapparaat aansluit of als je op de push-toets op de accu drukt. Lees hier meer over het onderhoud van je accu.
Onthoud dat het overladen van een e-bikebatterij kan leiden tot beschadiging van de batterij en zelfs gevaarlijk kan zijn. Zorg er dus altijd voor dat u de juiste oplaadmethode gebruikt en de batterij niet te lang aan de oplader laat nadat deze volledig is opgeladen.
Gemiddeld liggen de kosten voor een fietsaccu revisie tussen de €275 en €500. Deze prijs varieert op basis van de complexiteit van de revisie en de kwaliteit van de vervangende onderdelen.
8 kenmerken dat uw accu aan vervanging toe is
Prestaties zijn duidelijk sterk verminderd, anders dan dat u gewend was. Het (op)starten van het apparaat duurt langer dan gebruikelijk. Het opladen van de accu duurt langer dan normaal. De accu laadt helemaal niet meer op.
Kapotte accu symptomen
Een aantal symptomen waaraan u een kapotte accu kunt herkennen zijn: De auto start niet zonder lampen, verwarming, radio of andere stroomverbruikers ingeschakeld te hebben. Rode dashboardlampje accu brand. Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen.
Maar wat veel mensen niet weten is dat er - net als bij het opladen van telefoons - brandgevaar is bij het opladen van fietsaccu's. En dat gevaar is aanzienlijk, want volgens het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) zijn er sinds 1 januari 2020 maar liefst 53 branden veroorzaakt door elektrische fietsaccu's.