Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO staat voor het verbeteren van een website, met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, des te groter is de kans dat gebruikers die website bezoeken.
Onder SEO vallen alle werkzaamheden die je uitvoert om ervoor te zorgen dat je website hogere posities pakt in zoekmachines, zoals Google. Zoekwoordenonderzoek is onmisbaar als je gericht aan de slag wilt gaan met SEO. SEO beslaat grofweg drie takken: techniek, content en autoriteit.
Een SEO-specialist (ook wel online marketeer of SEO-marketeer) is iemand die er voor zorgt dat websites zo vindbaar mogelijk zijn in zoekmachines, met als doel het verhogen van het organische bezoekersverkeer en het aantal conversies.
SEO is het optimaliseren van je website om zo organisch zoekverkeer te genereren (gratis, als je je tijd niet rekent). SEA is een vorm van betaalde reclame waarbij je advertentieruimte koopt binnen zoekmachines (sowieso betalend).
Google Analytics is een interessante en gratis tool van Google. Het kan gebruikt worden om vrijwel alle activiteiten te volgen en inzichtelijk te maken. Zowel verkeer naar jouw website, op jouw website als van jouw website kun je meten. De informatie wordt overzichtelijk vastgelegd.
Jouw posities checken, even Googlen
Bij Google ranking ga je kijken waarop de zoektermen scoren en welke posities je behaalt. Dit geeft een idee van waar sta ik in Google. Je kunt dit onderzoek uitvoeren door zelf een zoekterm in te voeren en te googelen wat je positie is, maar dit geeft geen juist beeld.
Gebruik rond de 3% aantal keer het zoekwoord per pagina.
Je kunt dus niet zeggen, gebruik het keyword 6x in je tekst, maar kijk naar de hoeveelheid tekst en gebruik met mate (rond de 3%).
Tip 3: houd de juiste lengte aan voor je SEO-tekst
Hanteer de volgende richtlijnen: Tekst bovenaan categoriepagina's: 50-150 woorden. Tekst onderaan categoriepagina's: 300-1000 woorden. Of de tekst 300 of 1000 woorden lang moet zijn is afhankelijk van de categorie waarvoor je de tekst schrijft.
Goede content schrijf je alleen wanneer je bij je eigen vakgebied blijft en kennis kunt delen. Voor jou is dit makkelijk te schrijven en dat levert teksten op waar de bezoeker wat aan heeft en juist daardoor goed gevonden worden. Tip: schrijf in 'Jip en Janneke taal' en gebruik niet te veel vakjargon.
Het uurtarief van een SEO expert varieert tussen de €200 per uur, voor managers met uitdagende opdrachten, tot €65 á €75 per uur voor de goedwillende ZZP-er. Exclusief BTW, want SEO wordt bijna alleen maar door bedrijven afgenomen.
SEA staat voor Search Engine Advertising. Vrij vertaald betekent dat je adverteert in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines op het internet. Als SEA specialist zal jij je voornamelijk bezig houden met online adverteren voor websites van klanten of je werkgever. Meestal via Google AdWords en Bing ads.
Een goede SEO biedt een groot voordeel want, des te hoger jouw positie in Google, des te hoger de bekendheid en vertrouwen in jouw bedrijf en des te hoger jouw leads.
Search Engine Advertising is het adverteren op zoekmachines tegen betaling. Je koppelt zoekwoorden aan jouw advertenties. Deze zoekwoorden worden getriggerd als iemand een zoekopdracht uitvoert via de zoekmachine en als vervolg wordt jouw advertentie vertoond. De advertenties zijn meestal de eerste zoekresultaten.
SEA is een afkorting die staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands wordt dit zoekmachine adverteren genoemd. Het betreft een vorm van online marketing waarbij zoekmachines ingezet worden om de beoogde doelgroep te bereiken.
Binnen de SEO wereld zal je veel verschillende en uiteenlopende inschattingen krijgen voor hoe lang het duurt om SEO resultaat te behalen. Vaak is er pas resultaat binnen 6 tot 12 maanden. Het kan soms lastig zijn een SEO bureau te vertrouwen, terwijl het lang duurt voordat je resultaat ziet.
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization), dus SEO teksten dragen bij aan de vindbaarheid in Google. Tegelijkertijd komt de bezoeker altijd op de eerste plaats. Pas wanneer een tekst interessant, relevant en waardevol is zijn het de zoekwoorden die je helpen aan een plek hoger in Google.
Hoog scoren in Google is aardig, maar als bezoekers niets op je site doen heb je er weinig aan. Schijf dus echt een steengoede tekst, van minimaal 350 woorden. Korter kan, maar zoekmachines zetten graag hun tanden in langere teksten en je kunt er vaker zoekwoorden en synoniemen in verwerken.
Zoekmachines zijn slim: natuurlijk taalgebruik
Maar is je zoekwoord dichtheid te laag, dan weet Google weer niet wat nu precies je boodschap is en ben je niet relevant genoeg voor degene die op zoek is naar informatie.
Bij het bepalen van goede keywords is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat de zoektermen relevant moeten zijn voor de informatie waar de doelgroep naar zoekt. Door je in te leven in de doelgroep kun je bedenken welke termen zij zouden gebruiken om bepaalde producten te vinden.
DE IDEALE LENGTE: EEN WISKUNDIGE BENADERING
Of opgelucht, 't is maar hoe je 't bekijkt. Volgens de Universiteit van Antwerpen bedraagt de gemiddelde leessnelheid 250 woorden per minuut. Vier minuten maal 250 woorden is maximaal 1000 woorden per pagina.
Het beste antwoord. In deze tool van adwords van google kun je zoekwoorden intikken. En vervolgens wordt er aangegeven hoeveel keer er op die term gezocht is in google. Hier kun je dus zijn hoevaak iemand gegoogled is, maar niet door wie.
Ga naar de website en scroll naar de knop 'Keyword Position'. Vervolgens krijg je het volgende scherm te zien: Hier kun je jouw belangrijkste zoekwoorden invoeren. Zo zie je hoe je voor deze specifieke woorden scoort.
Google Analytics (gratis product)