Half hybride, of soms 'mild hybride', betekent dat je niet alleen op elektriciteit rijdt.De elektromotor en brandstofmotor zijn echt een team en werken niet los van elkaar. Je rijdt natuurlijk wel een stuk zuiniger dan met alleen een verbrandingsmotor.
Een plug-in hybride kun je wel opladen en heeft vaak een grotere accu en krachtige elektromotor, waarmee je langere afstanden volledig elektrisch kunt rijden. Een mild hybrid zit, zoals de naam al doet vermoeden, juist aan de andere kant van dat spectrum en is wat eenvoudiger dan een gewone hybride.
Een half-hybride-auto (mild-hybride-auto) kan niet uitsluitend op elektriciteit rijden, maar heeft daarvoor ook een verbrandingsmotor nodig. De elektromotor is tussen de verbrandingsmotor en de versnellingsbak gemonteerd.
Een stapje hoger op de ladder staat de Hybride. Hybride auto's zijn uitgerust met een grotere elektromotor. Deze elektromotor kan nog meer ondersteuning bieden tijdens het rijden. Het grote verschil met een Mild Hybrid is dat een Hybride in staat is om ook volledig elektrisch te kunnen rijden.
Dankzij de mild hybride-technologie bespaar je tot 0,4 liter brandstof per 100 gereden kilometer. Respectievelijk scoren de drie motoriseringen daarmee een gemiddeld verbruik van 5,3, 5,7 en 5,8 liter per honderd kilometer.
Breng je alle kosten en besparingen in rekening, dan valt een milde hybride auto toch wat voordeliger uit dan een wagen op puur benzine of diesel. Een HEV-hybride is weliswaar nog zuiniger, maar voor de aanschaf van een MHEV betaal je enkele duizenden euro's minder. Dat gaat nog veel meer op voor een superzuinige PHEV.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
Een (plug-in) hybride auto is altijd uitgerust met een automaat. Een uitzondering is een mild hybrid, de derde vorm van hybride auto's. Zoals de Honda CR-Z en de Suzuki Swift. Hierbij dient de elektromotor alleen ter ondersteuning van de verbrandingsmotor.
Deze auto's worden hybrid genoemd omdat ze gebruikmaken van twee krachtbronnen: een benzinemotor en een elektromotor. Dat betekent dat u de accu niet via een oplaadpunt of stopcontact hoeft op te laden, in tegenstelling tot volledig elektrisch aangedreven voertuigen.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
De plug-in hybride combineert net als de gewone hybride een verbrandings- en elektrische motor. De herlaadbare batterij in deze wagen is echter een stuk groter en performanter. Een ritje van 30 kilometer kan volledig elektrisch verlopen. Ideaal dus om korte afstanden te overbruggen!
Hoe lang gaat een hybride auto mee? De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
De nieuwe OCTAVIA is er ook als zuinige plug-in hybride. Met deze ruime stationwagon kun je maar liefst 60 kilometer (wltp) elektrisch rijden.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
De tarieven hangen af van de stroomleverancier, maar schommelen meestal rond de 22 cent per kWh, inclusief btw. Bij een PHEV-accu van bijvoorbeeld 9,8 kWh kost volledig opladen dus ongeveer € 2,15. Het opladen bij een publieke laadpaal is duurder, zo'n 34 cent per kWh.
Het grootste voordeel dat een hybride auto heeft is het relatief lage brandstofverbruik. Hybride auto's zijn daarmee een stuk milieuvriendelijker dan brandstof auto's. Door de verminderde uitstoot van deze auto's kan je profiteren van financiële voordelen, zoals een lager verbruik.
Autoverzekering voor hybride auto's
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Elektrische auto's
Hoe verhoudt de hybride auto zich tot de volledig elektrische auto? Laatstgenoemde is duurder in aanschaf en heeft een kleinere actieradius, maar heeft één groot voordeel ten opzichte van zijn hybride 'concurrent': de CO2-uitstoot is nul.