De meest bekende en in Europa meest toegepaste roestvast staal soort is RVS 304 (AISI 304, ook wel V2A genoemd), de 'huishoud' kwaliteit, en RVS 316 (AISI 316, ook wel V4A genoemd), de zuurbestendige kwaliteit.
RVS A4 bevat naast chroom en nikkel ook molybdeen. Dankzij deze samenstelling is de corrosiebestendigheid hoger. RVS A4 vind je terug bij toepassingen waarbij chloor of zout een rol spelen, bijvoorbeeld in de jachtbouw of in specifieke industriële omgevingen.
Verschillen tussen RVS 304 en 316
Het grote verschil tussen 304 en 316 materiaal zit in de samenstelling. RVS 316 bevat namelijk 2% molybdeen waardoor het materiaal beter bestand is tegen spleet- en spanningscorrosie en putcorrosie. Het molybdeen in de legering maakt 316 ongevoeliger tegen chloriden.
Roest Vast Staal, ook RVS of inox genoemd, is een legering van hoofdzakelijk ijzer, chroom (min. 16%), nikkel en koolstof. RVS 316 is in hoge mate corrosie- en temperatuurbestendig (ca 400 °C) wat het mogelijk maakt installaties uit de RVS 316 met stoom of chemische middelen te reinigen.
A5. Dit is gestabiliseerd roestvast staal met A4-eigenschappen.
RVS A2 (RVS-304) is de meest standaard kwaliteit roestvast staal (Inox) ook wel 18/8 genoemd bevat 18% chroom en 8% nikkel. RVS A2 heeft een uitstekende corrosiebestendigheid onder normale omstandigheden. 'Metrische' schroefdraad wordt tegenwoordig het meest gebruikt.
RVS C1: Voor hardhout en voor waar men niet voor wil boren zijn er speciale versterkte schroeven van RVS C1 (martensitisch roestvrij staal) vervaardigd. Deze zijn van RVS met een grote hardheid vergelijkbaar met "normale" schroeven (breuksterkte).
De meest voorkomende RVS typen zijn: RVS-304 (74% ijzer, 18% chroom en 8% nikkel) en RVS-316 (71% ijzer, 18% chroom en 8% nikkel en 3% molybdeen). Beide typen zijn van de austenitische soort.
RVS304 (A2)
RVS304 is het meest voorkomende RVS soort in ons assortiment en is geschikt voor zowel binnen als buiten. Een voorwaarde voor buitengebruik is dat het wordt toegepast in een natuurrijke omgeving, waarbij het materiaal niet kan worden aangetast door bijvoorbeeld zout of zuur.
RVS 430 (AISI 430 / EN 1.4016) is een ferritische roestvast staal type dat het meest wordt toegepast van alle ferritische roestvast staal typen. Deze hoofdzakelijke chroomlegering is goed te polijsten en heeft goede dieptrekeigenschappen maar is slechts beperkt lasbaar.
RVS heeft als nadeel dat de kostprijs veel hoger ligt. RVS kan relatief veel nikkel bevatten. In het veel gebruikte RVS304 zit bijvoorbeeld 8 - 10,5 % nikkel. Nikkel is vele malen duurder dan staal en de prijs van RVS wordt dus grotendeels bepaald door de nikkelprijzen.
Wat is stainless steel? Stainless steel ken je misschien ook wel onder de naam roestvrij staal of rvs. Stainless steel is een mengsel (legering) van verschillende metalen die versmolten zijn. Stainless steel is een legering van ijzer, chroom, nikkel en koolstof.
Roestvaststaal of roestvrijstaal – ook wel RVS of inox genoemd – is een legering van hoofdzakelijk ijzer, chroom, nikkel en koolstof. De benaming 'roestvrij' is intussen algemeen ingeburgerd. Maar omdat 'gewoon' staal niet per definitie roest, gebruiken kenners liever het woord 'roestvast' staal.
RVS schroeven zijn goed bestand tegen corrosie, al zijn ze niet helemaal vrij van roest. Dit ligt vooral aan de kwaliteit van de schroeven. Zo kunnen A2 schroeven nog wel roesten als ze te maken krijgen met zure regen of zout water. Bij de A4 schroeven is dit niet het geval, deze zijn echter wel duurder.
Aluminium en RVS (roestvast staal) lijken op elkaar en zijn door de regel genomen, allebei niet magnetisch. Hier werkt een magneet als hulpmiddel dus niet. Waar u het onderscheid tussen aluminium en RVS wel aan kunt zien? RVS is zwaarder en vaak donkerder van kleur dan aluminium.
RVS is sterker en kan een hogere temperatuur aan dan staal. Het is uiteraard roest en kalk bestendig en milieuvriendelijker dan gewoon staal. Uiteraard zijn er ook nadelen bij RVS.
Roestvast staal smelt bij 1.538 °C. Staal bij 1370° C. Inox kan geen zware schokken weerstaan terwijl staal schokken absorbeert. RVS is roestvrij terwijl staal zeer corrosief is en dus snel roest.
RVS is sterker en kan een hogere temperatuur aan dan staal. Over het algemeen heeft roestvrij staal een temperatuurbestendigheid tot wel 650 graden celsius. Nadeel van RVS is dat het duurder is. Daarnaast is roestvrijstaal ook moeilijk te lassen, dit komt door de snelle dissipatie van hitte.
Helaas, natuurlijk zeewater is een van de meest agressieve en corrosieve middelen waar het RVS mee te dealen heeft. Zelfs het 'zuurbestendige' RVS316 heeft een beetje onderhoud nodig om het RVS roestvrij te houden.
Naast vuil is zeelucht één van de grootste vijanden van RVS. Zeelucht bestaat uit minuscule druppeltjes zeewater die zowel zout als chloriden bevatten.
RVS schoonmaken doe je met RVS reiniger, glasreiniger, afwasmiddel of keukenontvetter. Een RVS reiniger en glasreiniger ontvetten en geven een streeploze glans. Bij gebruik van keukenontvetter of afwasmiddel, kan het wenselijk zijn om na te poetsen met olijfolie of glansspoelmiddel.
De RVS soorten die doorgaans in en om het huis toegepast worden zijn de soorten RVS304 en RVS316. Dit zijn austenitische RVS soorten uit de 300-reeks. Deze zijn in geleverde toestand niet magnetisch.
Deze RVS C2 vlonderschroeven zijn gemaakt om zonder voor te hoeven boren direct te kunnen monteren zonder dat deze af breken. Hardhout soorten waar deze schroeven uitstekend voor te gebruiken zijn: Azobe.
Door minimaal 11 tot 12% chroom en 1,2% koolstof te gebruiken spreken we van roestvast staal. Tevens zijn er ook andere toevoegingen die te gebruiken zijn voor deze samenstelling, bijvoorbeeld: molybdeen, silicium, titanium of stikstof. Rvs schroeven zijn ook in diverse kwaliteiten te verkrijgen zoals, A2, A4 en C2.
Schroeven gemaakt van RVS (roestvast staal, vaak onterecht roestvrij staal genoemd) zijn bij uitstek geschikt om buiten te gebruiken. RVS is een stuk beter bestand tegen regen en andere weersinvloeden dan VZ schroeven. Daarmee zijn RVS schroeven, met name bij gebruik voor dak of gevel, een stuk duurzamer.