Onder resultaatgerichtheid wordt verstaan: Het actief gericht zijn op het behalen van resultaten en doelstellingen en de bereidheid om in te grijpen bij tegenvallende resultaten.
Bijvoorbeeld omdat je zo doelgericht werkt dat je de opdracht al op donderdag aan de klant kan overhandigen. Resultaatgerichtheid wil ook zeggen dat je blik is gefocust op wat uit je handen komt: het resultaat. De wijze waarop iets tot stand komt is minder belangrijk voor jou.
Waarom is resultaatgericht werken cruciaal? Concreet is resultaatgericht werken jezelf doelen stellen en hier met een plan naartoe werken. Hierdoor heb je voordat je een project start duidelijk wat je wilt bereiken en stuur je constant op je beoogde doelstellingen.
Snel geïrriteerd raken
Als iets niet volgens plan gaat raken resultaatgerichte mensen erg snel geïrriteerd. Deze resultaatgerichtheid valkuil kan worden ervaren als heel irritant voor de omgeving! Resultaatgerichte mensen beginnen snel te zeuren.
Een resultaatgerichte manager heeft oog voor het te bereiken resultaat, is doelgericht, vastbesloten, besluitvaardig en duidelijk maar weet ook goed verwachtingen te verduidelijken richting zijn/haar medewerkers.
Ben jij doelgericht? Dat betekent dat jij recht op jouw doel afstevent. Je maakt geen omwegen maar je gaat gericht op jouw doel af. Je bent efficiënt en je laat je niet afleiden, waardoor je geen tijd, energie of aandacht verspilt.
In Resultaatgericht Human Resources Management wordt duidelijk en stapsgewijs de link gelegd tussen organisatiemanagement en Human Resources Management. HRM is geen zelfstandig vakgebied of losstaande afdeling, maar functioneert binnen de context van de organisatie.
Zijn uitdaging is het tegenovergestelde van zijn kwaliteit 'doelgerichtheid', in dit geval is dat 'ruime blik' of 'anderen betrekken en luisteren naar anderen'. Aan zijn kwaliteit is ook een allergie verbonden. In dit geval is zijn allergie ´passiviteit/geen besluit nemen´ en ook ´vaagheid´.
Bij een resultaatgericht schoonmaakcontract wordt er gekeken naar een totaalbeeld. Een ruimte of pand moet schoon zijn. Er worden in deze contractvorm afspraken gemaakt over het eindresultaat en niet zo zeer over specifieke taken.
Wat is doelgericht gedrag? Doelgericht gedrag is zonder je te laten afleiden je doel te behalen. Deze executieve functie heeft langere tijd nodig om te ontwikkelen. Veel leerlingen voeren een taak uit omdat de leerkracht of ouders dit zeggen.
NIET DOELGERICHT GEDRAG: de mate waarin de gebruiker gedrag vertoont dat niet zinvol is, niet aan een doel beantwoordt. Dit omvat zowel dwangmatige handelingen (poetsmanie, smetvrees, plukken aan deken, ...)
Zonder doelen worden we beïnvloedbaar voor onnodige prikkels. Resultaten op de lange termijn houden we niet voor ogen en taken op de korte termijn krijgen de overhand. We zijn niet effectief als we geen doelen stellen ook al werken we werken hard en tonen we veel inzet.
We spreken van 'doelgericht onderwijs' als de activiteiten in dienst staan van het behalen van vooraf gestelde doelen. Bij de tegenhanger 'activiteitgericht onderwijs' is het vooraf ondui- delijk wat kinderen gaan leren en is het leerpro- ces overgeleverd aan wat min of meer toevallig aan bod komt.
Werken met competenties zorgt voor een stevige onderbouw voor de hele cyclus van het personeelsbeleid. Bij aanwerving kan je je vacature baseren op het competentieprofiel. In een sollicitatiegesprek peil je naar de mate waarin een persoon de competenties die nodig zijn voor de functie beheerst.
Kwaliteitsgerichtheid wil zeggen dat je hoge eisen stelt aan je eigen werk en dat van anderen en voortdurend streeft naar verbetering ervan.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.
Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken, zich inspannen om een gezamenlijk resultaat te bereiken. Er is een relatie met de competenties Sensitiviteit en Luisteren. Iemand die goed kan luisteren, zal gemakkelijker met anderen kunnen samenwerken.
De executieve vaardigheden zijn: reactie-inhibitie, werkgeheugen, emotieregulatie, volgehouden aandacht, taakinitiatie, planning/prioritering, organisatie, timemanagement, doelgericht gedrag, flexibiliteit en metacognitie.
Activiteiten die doelmatig en doelgericht zijn om invulling te geven aan individuele of maatschappelijke verplichtingen worden als werk beschouwd.
Spel als basis. Het versterken en trainen van de executieve functies kun je integreren in de dagelijkse klassensituatie. In het spelen van een rollenspel worden veel executieve functies aangesproken. Neem bijvoorbeeld het spelen van doktertje: één kind speelt de dokter, het andere kind de patiënt.