In de hypotheekakte wordt opgenomen hoe de hypotheekgever het onderpand heeft verkregen of zal verkrijgen. De bank wil weten of jij wel eigenaar of erfpachter van de woning bent. Anders kun jij namelijk geen hypotheekrecht vestigen. Verder wordt er in de akte vermeld of er al een hypotheek rust op het onderpand.
De notaris controleert het koopcontract op details, zodat onjuistheden zo snel mogelijk worden besproken en opgelost. De notaris doet ook onderzoek naar jouw achtergrond en die van de verkopende partij. Ligt er bijvoorbeeld beslag op het huis? Dan zal de notaris hier melding van maken.
De notaristarieven voor de kosten van een losse hypotheekakte lopen sterk uiteen. Elke notaris mag namelijk zelf zijn tarieven bepalen. De tarieven voor een losse hypotheekakte variëren van 385 tot 1.063 euro. Als kopende partij mag u kiezen naar welke notaris u gaat.
Alle gegevens en bepalingen van je hypotheek staan in een notariële akte, de hypotheekakte. Op verzoek van de geldgever (de bank) maakt de notaris een hypotheekakte op. Met deze akte wordt het recht van hypotheek en de daarbij geldende bepalingen vastgelegd.
De hypotheekakte is vereist om een hypotheekrecht te kunnen vestigen op die woning. Dit geeft de geldverstrekker, de bank (hypotheeknemer) zekerheid dat de hypothecaire lening zal worden afbetaald door de koper (hypotheekgever). Voor deze beide aktes is een notaris verplicht.
Zonder hypotheekakte kan er geen hypotheekrecht worden gevestigd en zal de bank je dan ook geen hypothecaire lening verstrekken. Bij het opstellen van de hypotheekakte zal de notaris onderzoeken en dus controleren of je bevoegd bent om een hypotheek te vestigen op de woning.
Als je ervoor kiest je hypotheek onderhands te verhogen, hoef je niet naar de notaris en betaal je dus geen notariskosten. Wel betaal je, net als bij een eerste hypotheek, de kosten voor het afsluiten van een hypotheek (advies en bemiddeling). Ook moet je het huis opnieuw laten taxeren.
Gemiddelde notariskosten bij het kopen van een huis
Bij een hypotheek van 250.000 euro liggen de notariskosten gemiddeld rond 1.000 euro. Een nieuwbouwwoning koop je 'vrij op naam' (v.o.n.). De notariskosten voor de eigendomsoverdracht en de BTW zijn dan bij de koop inbegrepen.
JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
Heel simpel, omdat notarissen sinds 1999 grotendeels zelf mogen bepalen welk prijskaartje ze aan hun diensten willen hangen. Voor die tijd was dat anders. Toen hanteerden alle notariskantoren dezelfde tarieven en betaalde u bij elk kantoor dezelfde (hoge) prijs.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
Een Notaris in Nederland verdient gemiddeld € 3.775 bruto per maand. Salarissen variëren van € 3.210 (laag) tot € 4.345 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Als de hypotheek van een koper in orde is, stuurt de bank alle stukken naar de notaris. Deze verwerkt alle stukken en zal contact opnemen met de koper en verkoper om de overdracht te regelen.
Een notaris maakt bij aankoop van een woning twee akten op. Eén is de akte van levering en de andere is de hypotheekakte. De akte van levering wordt ook wel transportakte, leveringsakte of overdrachtsakte genoemd. Uitgangspunt van deze akte van levering is de eerder gesloten koopovereenkomst.
Omdat je bij je huidige bank blijft, heb je geen advies-, bemiddelings-, notaris- en taxatiekosten. De bank vraagt hooguit een paar honderd euro administratiekosten. Wel betaal je aan de bank een boete om de periode dat de rente nog vaststaat af te kopen. Die boete is aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.
Notariskosten zijn ongeveer ongeveer 730 euro. Je hebt dit alleen nodig bij het afsluiten van een tweede hypotheek. Als er een taxatie nodig is, kunnen wij dat voor je regelen voor 600 euro. De eenmalige kosten kun je vaak meefinancieren in de nieuwe hypotheek.
Het is tegenwoordig een nieuwe trend om de overwaarde van je huis nu uit je huis te halen. Dat geld kun je namelijk wel gebruiken voor andere dingen, zoals een verbouwing of op vakantie gaan. Wij raden je dit strek af om dit niet te doen! Haal je overwaarde niet uit je huis en neem hiervoor geen nieuwe hypotheek.
Je wilt 30.000 euro gaan verbouwen. En je hebt 10.000 euro boeterente en kosten. De totale hypotheek wordt 290.000 euro. De nieuwe rente wordt 1,50% en de nieuwe maandlast 360 euro, een maandelijkse besparing van 370 euro.
Het totaalbedrag staat in de hypotheekakte altijd op een hoger bedrag dan uw hypotheek. Dit heeft te maken met een marge voor achterstallige rente en kosten. Als u zou stoppen met het betalen van uw maandlasten duurt het een tijd voordat het werkelijk zover komt dat de woning gedwongen verkocht wordt.
Het hypotheekregister is een openbaar register. Iedere hypotheek wordt ingeschreven in een register bij het Kadaster. Iedereen kan via dit register achterhalen hoeveel hypotheek er op een woning of bedrijfspand rust.
Een tweede hypotheek is een hypotheek die je bovenop je bestaande hypotheek afsluit. Bijvoorbeeld om te gaan verbouwen. Als de waarde van de woning en het inkomen het toelaten, kun je een tweede hypotheek afsluiten op je huis.