Het volledige proces van transporteren, importeren en registreren duurt ongeveer drie weken. Dan rekenen wij vanaf het moment dat de aankoop gedaan wordt bij de Duitse autodealer. Wanneer wij het transport mogen regelen wordt er zo snel mogelijk een afspraak gemaakt bij de dealer in Duitsland.
U moet wachten tot de melding (van bijvoorbeeld schade) uit het kentekenregister is verwijderd of totdat u een kentekenbewijs van ons heeft ontvangen. Dit kentekenbewijs sturen wij binnen 4 werkdagen naar het adres van de persoon die het voertuig op naam heeft.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
Bruto of netto kopen in Duitsland
Als particulier koop je altijd een auto voor de bruto prijs in Duitsland. Dit is dus incl de Duitse 19% BTW. Een zakelijke klant kan onder bepaalde voorwaarden een auto netto kopen.
U berekent de invoerrechten over de waarde van de goederen die u laat invoeren. Dat is de prijs van de goederen plus onder andere commissies, de kosten voor het vervoer (inclusief verzekeringskosten) tot tot aan de buitengrens Europese Unie (EU). U berekent de btw over de waarde van de goederen die u laat invoeren.
Stappenplan auto importeren
Na het uitkiezen van de auto moet je het transport regelen, de belasting afdragen en de auto goed laten keuren door de RDW. Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag.
Even wachten op het kenteken
Nieuwe kentekens zijn meestal met een paar dagen al binnen. Koop je je auto op afbetaling of met een private-lease-regeling, dan kan het wat langer duren. De leasemaatschappij krijgt dan eerst het kentekenbewijs en de tenaamstellingscode, voordat jij het krijgt.
Als u in Nederland woont en een auto koopt in het buitenland (importeren), moet u een Nederlands kenteken voor dit voertuig aanvragen. Na ontvangst van het kentekenbewijs betaalt u motorrijtuigenbelasting (mrb). Ook heeft u een kentekenplaat en een WA-verzekering nodig.
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
Controleren of een auto is geïmporteerd, kunt u simpelweg vaststellen door het kenteken in te voeren via de kentekentool van het RDW. Vul het Nederlandse kenteken in en kies vervolgens voor de optie 'vervaldate en historie'. Die vindt u onder het kopje 'basis'. U ziet verschillende data.
Ook het lagere Duitse BTW tarief biedt geen voordeel bij het kopen van een nieuwe auto in Duitsland aangezien u in Nederland BTW verschuldigd bent wanneer u een nieuwe auto koopt in Duitsland. Tel daar nog alle overige kosten zoals transport, RDW leges, tenaamstelling, kentekenplaten, etc.
'Bruto' of 'bruto' staat voor de prijs inclusief BTW (19% in Duitsland). Een particulier kan een importauto alleen inclusief BTW kopen. Een zakelijke klant kan (met BTW-nummer) onder bepaalde voorwaarden de auto exclusief BTW kopen en betaalt dus de 'netto'prijs.
Het is mogelijk om zowel zakelijk als privé een auto in het buitenland te leasen. Je kunt dan ook terecht bij een van de vele Duitse autodealers voor het afsluiten van een leasecontract. Een mogelijkheid is het rijden van een auto met een buitenlands kenteken in Nederland.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
u verkoopt uw voertuig met Nederlands kenteken en koopt hiervoor in de plaats een (nieuw of tweedehands) voertuig met Duits kenteken; u laat uw voertuig keuren bij een “TÜV-station” en vraagt na goedkeuring een Duits kenteken aan.
Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa. Voor wie zelf een auto wil importeren uit het buitenland, is het boek Zelf Een Auto Importeren 2012 onmisbaar.
Redenen voor importeren. Je krijgt een betere prijs in het buitenland, je wilt je assortiment uitbreiden of ziet een gat in de markt. Er zijn meerdere redenen waarom je wilt starten met importeren.