Autostoeltjes die voldoen aan de R44-standaard, worden getest op botsingen van voren en achteren, maar niet op zijdelingse botsingen. Je kindje kan voorwaarts gericht reizen in een R44-autostoeltje vanaf de leeftijd van ongeveer 9 maanden.
Een kinderzitje dat is goedgekeurd volgens de Europese ECE R44/03 en 04 normen voldoet aan de wettelijke eisen die in Europa gelden voor kinderzitjes. Een goed gekeurd autostoeltje is het herkennen aan het (meestal oranje) keurmerk sticker.
Babystoeltjes zijn gemiddeld genomen geschikt voor kinderen vanaf de geboorte tot 1 à 1½ jaar. Peuterstoeltjes voor kinderen van ongeveer 1 tot 4 jaar en de kinderstoel vanaf ongeveer 4 tot 12 jaar. Deze indeling is een indicatie; lengte of gewicht waarvoor het zitje is goedgekeurd is uiteindelijk bepalend.
Alleen naar voren gerichte autostoeltjes zijn toegestaan aan boord. Meld het gebruik van een autostoel aan boord van tevoren altijd bij de vliegtuigmaatschappij. Een losse zitverhoger is bij geen enkele maatschappij toegestaan. Ook in het vliegtuig moet de autostoel voorzien zijn van een keurmerk.
i-Size (UN-ECE R129) is de nieuwste Europese regelgeving voor het veiliger vervoeren van kinderen in de auto en bestaat op dit moment naast de 'oude' UN-ECE R44-regelgeving. Met de komst van deze i-Size-standaard (juli 2013) is voor autostoeltjes een nieuwe set veiligheidsregels van kracht geworden.
Mercedes-Benz noemt haar topklasse in 1972 voor het eerst S-klasse (De 'S' staat voor Sonder in het Duits en 'super' in het Nederlands). Daarvoor werd de letter S toegevoegd aan de naam van duurdere modellen.
i-Size is een veiligheidsnorm.Autostoeltjes moeten aan een Europese ECE-norm voldoen om verkocht te mogen worden. Vanaf juli 2013 is daar een norm bijgekomen onder de naam 'i-Size'. De bedoeling was uiteraard dat 'i-Size' het vervoer van kinderen in auto's veiliger maakt.
Bijvoorbeeld, bij vluchten van KLM kun je elke autostoel met een ECE R44/04-markering meenemen aan boord (mits deze certificering ook geldt in het land van bestemming). Je moet dit wel van te voren melden en reserveren. Het zitje moet tussen de armleuningen van de vliegtuigstoel (42 cm/16,5 inch) passen.
Je autostoeltje meenemen het vliegtuig in kan helpen je baby veilig en comfortabel te laten reizen. De meeste luchtvaartmaatschappijen laten je een autostoeltje voor baby's meenemen zolang het een FAA- of TÜV-goedgekeurd stoeltje is. Als je twijfelt, neem dan eerst contact op met je luchtvaartmaatschappij.
Wil je voor jou en je baby meer comfort en bagage? Boek dan een eigen stoel voor je baby door contact op te nemen met ons Service Center. Je betaalt hiervoor de standaard ticketprijs voor een volwassene. Het is belangrijk dat je dan ook een goedgekeurd autostoeltje (max 42 cm breed, 57 cm hoog) meeneemt.
Bij een losse ISOFIX-base klik je het baby-autostoeltje gemakkelijk op de base. Het gebruik van een gordel wordt daardoor overbodig. De kans op verkeerde installatie van een autostoeltje is met ISOFIX veel kleiner dan bij het gebruik van een autogordel. Naast het veiligheidsaspect bied een ISOFIX-base ook veel gemak.
Isofix is de veiligste en makkelijkste methode. Als jouw auto geen Isofix aansluiting heeft, dan kun je gebruik maken van een base die je met de 3-punts autogordel monteert.
Dat kan met een spanband die van de bovenkant van het autostoeltje naar een derde bevestigingspunt in de auto loopt, de 'top tether'. Het kan ook met een steunpoot die op de vloer van de auto leunt.
Autostoelen kunnen op zich niet vervallen. Wat wel mogelijk is, is dat ze niet meer in orde zijn met de wetgeving. Autostoeltjes moeten namelijk beantwoorden aan de Europese norm ECE R44/04 of aan de recentere norm ECE R129 (waarop de i-Size-norm gebaseerd is).
Controleer op scheuren en breuken
Haal de bekleding eraf en controleer het zitje op scheurtjes, vervormingen en breuken. Eventuele aanwezige gordels moeten in goede conditie zijn, dus geen scheuren, rafels of duidelijke knelsporen. Gordelbeschermers moeten nog aanwezig zijn en het gordelslot moet goed functioneren.
De huidige wetgeving heeft bepaald dat een autostoel moet voldoen aan de ECE R44/04 norm of de ECE R129 norm (ook wel I-Size genoemd). ECE R44/04: gaat uit van het gewicht van het kind. i-Size R129: gaat uit van de lengte van het kind.
Wellicht vraagt u zich af “Waarom met baby bij raam in vliegtuig?”. Nou, zo heeft u invloed op het klepje bij het raam, zodat u deze dicht kan doen als de baby gaat slapen. Daarnaast is het bijvoorbeeld bij Ryanair zo dat er aan de stoel aan het raam twee zuurstofmaskers zijn voor ouder en baby.
Waar op letten als ik wil vliegen met mijn baby? Een baby mag vliegen van zodra hij 7 dagen oud is tenzij hij prematuur geboren is. Voor de leeftijd van 3 maand is de ontwikkeling van de longen nog heel pril.
Een baby tot 2 jaar heeft geen eigen stoel in het vliegtuig en dient bij één van de ouders op schoot te zitten tijdens de reis.
Ik reis met een baby, wat mag ik allemaal meenemen? Bij KLM is het mogelijk om de baby tot 2 jaar oud op schoot te laten meereizen. Voor een baby op schoot mag je 1 stuk handbagage met artikelen voor babyverzorging van maximaal 55 x 35 x 25 cm groot en 12 kg zwaar meenemen.
Op Schiphol gaat de maxicosi in het vliegtuig ruim. Afgeven bij de bijzondere bagage, de maxicosi vervoeren ze in een aparte bak. Hij gaat niet los op de band.
Kinderen & Koffers
Als u bij KLM reist met een baby (jonger dan 2 jaar), dan mag u 12 kg handbagage meenemen. Bewaart u liever alles op een plek?
Volgens consumentenbond is maxi cosi pebble plus beste autostoeltje om zonder isofix te gebruiken.
i-Size is ontwikkeld om de veiligheid van kinderen tijdens het reizen in een auto te vergroten. De technische knowhow evolueert elke dag, wat inhoudt dat testprotocollen geavanceerder worden. De huidige ECE R44/04-wetgeving biedt geen prestatienorm voor zijdelingse botsingen, i-Size doet dat wel.
R44 (non i-Size) autostoelen
Ja, R44-autostoelen die momenteel in gebruik zijn en nog verkocht worden, worden als veilig beschouwd. Deze autostoelen hebben in het verleden aan specifieke veiligheidstests en -normen voldaan en kunnen nog steeds worden gebruikt om kinderen tijdens het reizen met de auto te beschermen.