Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Als je echt zelf plezier hebt in dat wat je maakt, beleven jongeren er ook plezier aan. Alleen met creatieve, bijzondere en spannende dingen spreek je jongeren aan en krijg je hun echte aandacht. Omdat ze zoveel delen op Snapchat, Whatsapp en Instagram krijgt een leuke en goede campagne al snel een sneeuwbaleffect.
De behoefte aan autonomie, competentie en verbondenheid is universeel en van toepassing op alle jongeren. Deze drie punten zijn je referentiekader, met als startpunt competentie (ontwikkeling). De vervulling van deze basisbehoeften leidt ertoe dat jongeren intrinsiek gemotiveerd raken om hun potentieel waar te maken.
Jongvolwassenen zijn onafhankelijk, nemen hun eigen beslissingen en krijgen nieuwe vaardigheden, hobby's en interesses. Zij blijven hun keuzevaardigheid op de proef stellen en verbeteren. Ze houden rekening met de gevolgen van hun keuzes voor het bereiken van doelen op de langere termijn, zoals hun carrière en gezin.
De doelgroep van TikTok is generatie Z, dus de jongeren onder de 20 jaar. Vooral kinderen, soms zelfs zo jong als 6 jaar, zitten op dit sociale medium.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
Filmpjesapp TikTok heeft in Nederland nu 3 miljoen gebruikers. Dat is 1,3 miljoen meer dan vorig jaar, een toename van 75 procent. Ook Instagram groeide hard, terwijl het gebruik van Facebook licht daalde.
Wil je meer jongeren bereiken? Maak dan een Instagram account aan. Filmpjes, vlogs en andere video's op Instagram zijn populair onder jongeren. Jongeren kijken liever naar een korte en krachtige video, dan dat ze een lange tekst gaan lezen.
Gebruik van social media in Nederland 2020
De grootste Social media platforms in Nederland in 2020 zijn: Whatsapp: 12,1 miljoen gebruikers, groei 2% t.o.v. 2019. Facebook: 10,4 miljoen gebruikers, groei 2% t.o.v. 2019. YouTube, 9,1 miljoen gebruikers, groei 5% t.o.v. 2019.
Facebook is nog altijd het grootste social media kanaal ter wereld. Ondanks dat het aantal bezoekers afneemt (vooral bij jongeren) blijft dit kanaal stipt op nummer 1 staan. Van de 20-39 jarigen gebruikte 89% Facebook in 2017, gevolgd door 77% van de 40 tot 64 jarigen.
Leeftijdsgrens: Snapchat is gemaakt voor mensen van 13 jaar en ouder. Als je kind jonger is dan 13 en Snapchat gebruikt, neem dan contact met ons op met de gebruikersnaam van je kind en verificatie van jullie familieband.
Instagram-veiligheid: een handleiding voor ouders en verzorgers. De app, uitgebracht in 2010, is gratis te downloaden op iOS- en Android-apparaten en heeft meer dan 1 miljard maandelijkse gebruikers verzameld. De minimumleeftijd om gebruik te maken van de dienst is 13 jaar.
Dat social media niet altijd een positieve invloed heeft, bewijst deze hoogleraar met zijn onderzoek over TikTok onder jongeren. Hoewel het onderzoek 'Waarom TikTok slecht kan zijn voor je geheugen' nog in volle gang is, maakt rechtspsychologie Henry Otgaar (38) al wel kans op de Klokhuis Wetenschapsprijs hiervoor.
Relatief veel jongeren tot 18 jaar doen aan lichamelijke sportbeoefening, hobby's en kunstzin- nige activiteiten. Vanaf 18 jaar wordt dat minder en hebben ze meer belangstelling voor uitgaan. In vergelijking met de bevolking vanaf 25 jaar nemen jongeren minder deel aan culturele en recreatieve activiteiten.
Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. Dit is een percentage van 20. Net als vorig jaar zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar de grootste groep Instagramgebruikers.
Echt jong ben je maar tot je 21ste, volgens het woordenboek. “Vanaf 50 à 55 denken de woordenboeken dan weer aan oud” zegt Jansen in Nieuwe Feiten. Maar omdat de meeste mensen daar anders over denken en woordenboeken wel eens “achter” lopen , deed Jansen een enquête bij de lezers van Onze Taal.
Adolescentie is de periode tussen de late kindertijd en de jongvolwassenheid waarin een kind zich ontwikkelt tot volwassene. De puberteit is de periode waarin je hormonen ervoor zorgen dat je je ontwikkelt van kind tot volwassene.
In de meeste landen is die leeftijd 18 jaar, maar dit kan ook jonger (16) of ouder (21) zijn. In Nederland is men normaal gesproken vanaf 18 jaar meerderjarig, en vanaf 21 jaar geheel 'onafhankelijk'.
TikTok is hét jongerenplatform van nu. Zo'n 80% van de gebruikers is tussen de 6 en 24 jaar. Een mooie kans dus als jouw doelgroep zich in die leeftijd bevindt.
Statistieken TikTok downloads 2021
Daar zijn 466 miljoen gebruikers op een bevolkingsgroep van ongeveer 1,38 miljard (2020). De meeste TikTokkers bevinden zich in de VS, Europa, Brazilië en Zuidoost-Azië (Tweakers.net). Wereldwijd blijft de app groeien. De app is vooral populair onder jeugd vanaf 15 jaar.