Een Pinion is een versnellingsnaaf die rond de trapas zit, dus in het midden van de fiets. Dit in tegenstelling tot de bekende Rohloff-naaf die in het achterwiel zit.
Een Pinion is een bijzondere overbrenging die in de trapas zit. Dit in tegenstelling tot de bekende Rohloff-naaf die in het achterwiel zit. De Pinion heeft als voordeel dat je nóg lichter en zwaarder kunt trappen dan met een Rohloff-naaf. Daarnaast kun je later een heel erg goede achterwiel-motor van Neodrive inbouwen.
Pinion P1.18: ongeveer €1500 – €1700. Pinion C1.9: ongeveer €1200 – €1400.
Een Pinion fiets heeft een versnellingsbak. Anders dan alle andere versnellingen zit die versnellingsbak, de Pinion, niet in het achterwiel zoals bij een versnellingsnaaf, maar op de plek van de trapas. De trapas maakt deel uit van de Pinion en de Pinion maakt op zichzelf weer deel uit van het frame.
Wij hebben fietsen met Pinion in de winkel staan van de merken Santos, Idworx en Van Nicholas.
Automobieltechnologie voor fietsen
Gemodelleerd naar bewezen autotransmissietechnologie, zijn Pinion-versnellingsbakken ideaal geschikt voor de ontberingen van het fietsen. Vrijwel slijtagevrij en zonder aanpassingen vereist, biedt de versnellingsbak langdurige betrouwbaarheid, zelfs onder de zwaarste omstandigheden.
Pinion is kort gezegd een onderhoudsarme versnellingsbak voor de fiets of elektrische fiets die vooraan aan de trapas wordt ingebouwd. Daar waar andere versnelling systemen in het achterwiel (naafversnellingen) of aan het achterwiel geplaatst worden.
Pinion Smart. Shift combineert de betrouwbare en vrijwel onderhoudsvrije Pinion Gearbox-technologie met maximaal 12 versnellingen en de voordelen van een elektrisch schakelsysteem . Schakelen gebeurt met één druk op de knop – snel, ergonomisch en intuïtief. Het systeem schakelt tijdens het rijden, bij stilstand en beter dan ooit tevoren!
De automaat schakelt wanneer je gas geeft automatisch door naar een volgende versnelling. Des te rustiger jij gas geeft des te geleidelijker dit gaat. Kom je auto tot stilstand dan schakelt deze automatisch naar de 1e versnelling. Kies je voor een auto met automaat dan hoef je zelf dus niet te schakelen.
Een elektronisch geregelde splitter- en rangeversnellingsbak met twaalf versnellingen voor automatisch schakelen, met de mogelijkheid tot handmatige versnellingskeuze. De volledig automatisch schakelende versnellingsbak zorgt voor comfortabel en brandstofefficiënt rijden.
Wat is het uurtarief van een fietsenmaker? Bij zowel een fietsenwinkel als een mobiele fietsenmaker betaal je doorgaans tarieven van tussen de 40 en 60 euro per uur. Echter heeft een professionele fietsenmaker ook niet heel veel tijd nodig voor veel reparaties. Zo zal een bandje binnen een half uur vervangen zijn.
De Rohloff-naaf is een versnellingssysteem voor fietsen. Het is een versnellingsnaaf met 14 versnellingen die in het achterwiel zitten ingebouwd. De 14 versnellingen komen wat bereik betreft overeen met een derailleurfiets die 3 voorbladen heeft en een 10-speed cassette achter.
Prijzen veelvoorkomende reparaties
Binnen-/buitenband voor vervangen (met voorwielmotor) €28. Binnen-/buitenband achter vervangen €15. Binnen-/buitenband achter vervangen (met achterwielmotor) €30. Kleine slag uit het wiel halen €15.
Een Pinion moet ongeveer 1000 kilometer ingereden worden. Nieuw rijdt de bak nog wat stoef. Natuurlijk kan een Pinion naast een ketting ook met een Gates Beltdrive uitgerust kan worden.
De efficiëntste versnelling is de direct drive. Dan gebruik je al die tandwieltjes niet en trap je net zo efficiënt als op een fiets met terugtraprem. Als de direct drive je meest gebruikte versnelling is, zit je altijd goed. Dan haal je het meeste uit je accu.
Fiets je dagelijks, vooral in de stad en wil je zelf weinig onderhoud uitvoeren? Dan is een naafversnelling iets voor jou. Fiets je vaker grote afstanden of regelmatig op heuvelachtig terrein en is onderhoud geen enkel probleem? Kies dan voor een derailleur.
Wat is de levensduur van een automatische transmissie? Zonder service en onderhoud kunnen sommige transmissies al binnen 150.000 km defect raken. Als u ongeveer 15.000 km per jaar rijdt, kan uw transmissie binnen tien jaar uitvallen. Met zorg en service kunnen transmissies 500.000 km of meer mee gaan.
Zo is er de "L"-stand, met de nummers 1 of 2. Dit staat voor “low” en beperkt de aandrijving tot de eerste, of de eerste en tweede, versnelling. “S” staat voor sport. In deze stand schakelt het automatische systeem sneller omlaag en later omhoog.
Intelligente sensor die de motor tijdens het schakelen kort onderbreekt en hiermee slijtage van de ketting en tandwielen beperkt. Geschikt voor zowel derailleurs als voor fietsen met naafversnellingen.
Voor de meeste bestuurders is voorwielaandrijving een uitstekende keuze. Het is praktisch, voordelig en biedt veilig weggedrag voor dagelijks gebruik. Alleen voor speciale rij behoeften, zoals driften of terreinrijden, kan een ander type aandrijving meer geschikt zijn.
De Pinion MGU (Motor Gearbox Unit) is een geïntegreerd aandrijfsysteem waarbij de elektrische motor en de versnellingsbak in één behuizing zijn ondergebracht. Dit innovatieve ontwerp heeft enkele unieke voordelen: De MGU heeft 9 of 12 versnellingen. Groot versnellingsbereik (600% bij de 12-speed versie)
4WD is de afkorting van four-wheel drive, waarbij alle vier de wielen van het voertuig aangedreven worden. AWD staat voor all-wheel drive en komt in principe op hetzelfde neer: de vier wielen worden tegelijkertijd aangestuurd en elk wiel draait aan hetzelfde tempo als de andere.
Baanfietsen (zoals die die daadwerkelijk op een wielerbaan worden gereden) hebben geen remmen nodig, en remmen zijn eigenlijk verboden bij baanwedstrijden omdat het de flow van de race verstoort, wat meer crashes veroorzaakt.
Een freewheel is een blok tandwielen dat op het achterwiel van je fiets wordt geschroefd. Het heeft een geïntegreerd mechanisme dat vergrendelt wanneer je vooruit trapt, waardoor het wiel door de transmissie wordt aangedreven. Als je niet trapt en de pedalen stil houdt, of achteruit trapt, draait het vrij rond.