Bij passief (of faciliterend) grondbeleid bezit of koopt de lokale overheid geen grond, en laat het de ontwikkeling aan een private eigenaar over. Vaak legt de gemeente wel de openbare ruimte aan, waarbij zij afspraken maakt met de eigenaar over een financiële bijdrage.
Het grondbeleid is een hulpmiddel bij het uitvoeren van het omgevingsbeleid van de overheid. In het kader van het omgevingsbeleid wordt de maatschappelijk gewenste bestemming van de grond vastgelegd. Dit gebeurt via een plan of besluit op basis van de Wet ruimtelijke ordening (Wro).
Bij faciliterend Grondbeleid (ook wel passief grondbeleid genoemd) stelt de gemeente de kaders (in de vorm van een bestemmingsplan) voor de ontwikkeling vast, maar zijn derden (zoals ontwikkelaars of woningcorporaties) verantwoordelijk voor de realisatie.
Onder actief gemeentelijk grondbeleid versta ik: de gedragslijn van gemeenten gericht op het verwerven en exploiteren, al dan niet samen met private partijen, van gronden ten behoeve van stedelijke (her)ontwikkeling.
Grond die eigendom is van de gemeente kan dus in uw bezit zijn. In de wet staat dat u iets bezit als u het voor u zelf houdt. Het maakt daarbij niet uit dat u eigenlijk wel weet dat de grond die u bezit niet van u is. Een dief die bijvoorbeeld een horloge steelt is niet de eigenaar maar bezit het horloge wel.
Als de verkoper van de grond meteen een stedenbouwkundige vergunning (vandaag eveneens gekend onder de nieuwe benaming “omgevingsvergunning”) kan voorleggen, kan je zeker zijn dat die grond bouwgrond is. Die stedenbouwkundige vergunning mag wel maximaal twee jaar oud zijn bij de aanvang van de geplande bouwwerken.
Als u wilt (ver)bouwen moet u rekening houden met het bestemmingsplan van de gemeente. In het bestemmingsplan legt de gemeente vast wat er met de ruimte in de gemeente mag gebeuren. Bijvoorbeeld waar woningen of bedrijven mogen komen en welke afmetingen die mogen hebben.
De gemeente mag binnen die richtlijnen specifiek toewijzen waar gebouwd mag worden. In een bestemmingsplan legt de gemeente vast wat er met een bepaald stuk grond gedaan mag worden. Bestemmingsplannen gelden over het algemeen over een gedeelte van het buitengebied of een hele wijk.
Verwachting huizenprijzen 2030
Met name doorstromers en starters voeren de druk op waarbij de woningen tot 250.000 euro het meeste in trek zijn. Hoewel er veel bijgebouwd gaat worden, zal de vraag ook blijven toenemen.
Provincie Utrecht - 390.000 mensen zoeken een woning in Nederland, de helft daarvan wil naar Amsterdam. Als het om woondruk gaat, scoren Utrecht en Amersfoort hoog. In beide steden zijn gemiddeld zo'n 140 kandidaten voor 100 woningen. Daarmee staan beide steden als het gaat om woningnood in de top 10 van Nederland.
Met een woningtekort van bijna 279.000 woningen (3,5% van de voorraad) is de druk op de Nederlandse woningmarkt ongekend hoog. Ondanks de huidige inspanningen van overheid en marktpartijen zal het tekort naar verwachting tot 2024 nog verder oplopen tot 316.000 woningen.
In de Bouwverordening is bepaald (en ook in de Algemene Wet Bestuursrecht) dat de Gemeente handhavend mag optreden. Slopen of bouwen zonder vergunning of in afwijking van de vergunning kan een strafbaar feit opleveren. De maximale straf is hechtenis van maximaal vier maanden of een geldboete van maximaal € 4.500,–.
U betaalt ook de kosten voor het aanpassen van het bestemmingsplan. Hoeveel dit is, is afhankelijk van de uren die de gemeente eraan moet besteden. Bestemmingsplannen kosten meestal tussen de €10.000,00 en € 20.000,00.
Je mag als eigenaar van een bouwgrond die gerust jaren laten liggen zonder er op te bouwen. Het is dus niet zo dat je wettelijk verplicht wordt binnen een bepaalde termijn iets te doen met de grond in kwestie. Je krijgt daarvoor normaal ook geen enkele sanctie.
Sommige oudere verkavelingen kunnen vervallen zijn. Indien u bijvoorbeeld een perceel grond zou aankopen in landbouwgebied binnen een oude, maar vervallen verkaveling, is de kans groot dat u een terrein dreigt aan te kopen waar u nooit een huis op mag bouwen…
Kan dat? Het kan, maar de kans is erg klein. Je kunt zelf erg weinig ondernemen om agrarisch gebied om te zetten in bouwgrond. De Vlaamse regering kan zoiets in principe regelen via een gewestplanwijziging, maar zulke hervormingen zijn zeldzaam.
Aan een omgevingsvergunning ligt een concreet project ten grondslag en er kunnen geen algemene regels in worden opgenomen. In een bestemmingsplan worden daarentegen regels opgenomen die voor herhaalde toepassing zijn.
Afwijken van het bestemmingsplan is een activiteit waarvoor een omgevingsvergunning van B&W nodig is. Bij afwijken van het bestemmingsplan blijft het onderliggende bestemmingsplan onveranderd. Het herzien van een bestemmingsplan, dat iedere tien jaar moet plaatsvinden, is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Verjaring kan een rol spelen bij de vaststelling van een bestemmingsplan. Er moet dan echter wel sprake zijn van een evidente privaatrechtelijke belemmering.
De strafvordering: Bouwmisdrijf verjaart doorgaans na een periode van 5 jaar na het plegen van het laatste feit. Tijdens deze periode van 5 jaren kunnen daden gesteld worden die de termijn stuiten waarna een nieuw periode (eenmalige periode) van 5 jaar begint te lopen.
Kan ik bezwaar maken tegen de bouwplannen of omgevingsvergunning van mijn buren? U kunt van tevoren bij uw buren aangeven dat u het niet eens bent met hun bouwplannen. Is de omgevingsvergunning al verleend, dan kunt u hiertegen bezwaar aantekenen of beroep instellen.
Cijfers van het NVM laten zien dat in 2022 op ruim 61% van de woningen met een vraagprijs tussen de € 300.000 en € 400.000 minimaal € 25.000 wordt overboden. Bij 21% is de overbieding zelfs € 50.000.
In 2023 stijgen de huizenprijzen beduidend minder hard. Economen houden rekening met een prijsstijging 2,5% tot 4,5%. Een daling van de huizenprijzen wordt vooralsnog niet verwacht, maar wordt ook niet uitgesloten. Als de rentes blijven stijgen, kan dit wel degelijk leiden tot een prijsdaling.